معاون وزیر امور خارجه:

منطقه آزاد ماکو صاحب بزرگترین ظرفیت صادراتی در کشور است

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه گفت: با وجود ۲ پایانه مرزی، منطقه آزاد ماکو صاحب بزرگترین ظرفیت صادراتی در کشور است که باید از آن در راستای تدابیر دولت در حوزه تجارت خارجی بیش از پیش بهره برد.

به گزارش فرینا، غلامرضا انصاری پس از بازدید از منطقه آزاد ماکو در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: امسال و سال آینده، برنامه صادراتی محور اصلی کار دولت قرار گرفته که در این راستا، ظرفیت های مرزی کشور مورد بررسی دقیق قرار می گیرد.

انصاری با بیان اینکه با توجه به اینکه مهمترین وظیفه مناطق آزاد، توسعه صادرات است، افزود: امیدواریم هستیم که با ظرفیت‌های موجود بتوانیم به نحو احسن از ظرفیت های مرزی به ویژه در منطقه ماکو بیشتر  استفاده کنیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو نیز با ابراز خرسندی از حضور معاون وزیر امور خارجه در این منطقه بیان کرد: ایفای نقش در پیوند اقتصاد ملی با کشورهای منطقه به ویژه همسایگان یکی از راهبردهای تحقق سیاست های کلی اقتصادمقاومتی مدنظر مقام معظم رهبری است که ما همواره در تلاش برای تحقق این امر هستیم.

محمدرضا عبدالرحیمی اضافه کرد: پس از این بازدید مفصل، مقرر شد که نقش منطقه آزاد ماکو در تقویت پیوند اقتصادی کشور با ترکیه به ویژه کشورهای منطقه، بیش از گذشته مد نظر وزارت امور خارجه قرار گیرد.

عبدالرحیمی ادامه داد: همچنین در این بازدید، پیگیری‌های موثرتر وزارت امور خارجه برای تسهیل روابط کشورمان در محدوده منطقه آزاد ماکو با کشورهای دیگر مورد تصویب قرار گرفت.

وی با بیان اینکه دیپلماسی اقتصادی می تواند زمینه ارتقای شاخص های تجاری با کشورهای مختلف دنیا به ویژه کشورهای همسایه را ارتقا بخشد، اظهار داشت: در این سفر مقرر شد تا ظرفیت‌های مختلف سرمایه گذاری و فعالیت‌های اقتصادی منطقه در مذاکرات از طریق سفارت‌ های جمهوری اسلامی ایران در خارج کشور با ایرانیان مقیم خارج و سرمایه‌گذاران بالقوه خارجی در بخش‌های مختلف لجستیک، حمل و نقل، کشاورزی، دامپروری، شیلات، صنعت و معدن، طبیعت گردی و بخش بوم گردی ارائه شود.

منطقه آزاد ماکو یکی از هفت منطقه آزاد فعال کشور است که بزرگنرین آنها نیز محسوب می شود؛ این منطقه ۲ گمرک فعال در بازرگان و پلدشت را داراست.

گمرک بازرگان و پلدشت در مجاورت مرز ایران با کشورهای ترکیه و جمهوری‌آذربایجان قرار دارد؛ مرزهای جمهوری اسلامی در این منطقه و با این کشورها به ترتیب ۱۳۰ و ۱۴۰ کیلومتر است.

گمرک بازرگان در سال ۱۳۰۵ شمسی تاسیس شد و تنها مرز بین‌المللی بین ۲ کشور ایران و ترکیه به شمار می‌رود که به صورت ۲۴ ساعته در حال فعالیت است.

گمرک پلدشت نیز در سال ۱۳۸۸ از ماکو جدا شد و به جمع شهرستان‌های این استان آذربایجان غربی پیوست؛ پایانه و گمرک مرزی پلدشت نیز در این شهرستان و در کنار رود مرزی ارس قرار گرفته و یکی از دروازه‌های ترانزیت کالا از ایران به اروپاست.

مسیر گمرک و پایانه مرزی پلدشت به مقصد کشورهای ارمنستان، جمهوری آذربایجان و قفقاز بسیار هموار بوده و وجود این مسیر مناسب، رونق مبادلات اقتصادی ایران با شمال آسیا و اروپا را موجب شده است.

معاون دیپلماسی و اقتصادی وزارت امور خارجه در سفر به منطقه آزاد ماکو از گمرک و پایانه مرزی پلدشت، نقطه تلاقی سه مرز ایران، آذربایجان و ترکیه، نقطه اتصال راه آهن تبریز به گارس، پایانه صادراتی منطقه آزاد ماکو، بازارچه ساری‌سو و گمرک بازرگان بازدید کرد.

خبرنگار منطقه آزاد ماکو امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو