توسعه بندر چابهار، ابر اولويت مقابله با تحريم آمريكايي

  • سه شنبه 27 خرداد 1399 - 12:35
  • سرمقاله
  • 0 دیدگاه
تصويب طرح توسعه بندر چابهار نيز از ديگر مصوبات قانوني مجلس بود كه با تحقق آن در عمل منطقه آزاد چابهار رويكردي متناسب با واقعيت هاي نقش پذيري منطقه آزاد معطوف به جذب بازارهاي هدف منطقه اي و بين المللي پيدا خواهد كرد.

 لایحه الحاق بندر شهید بهشتی و شهید کلانتری به محدوده منطقه آزاد چابهار و لایحه توسعه بندر چابهار از مصوبات دی ماه مجلس شوراي اسلامي بود كه سازوكاري مطمئن براي مقابله با تحريم هاي نابخردانه ترامپيسم آمريكايي به شمار مي رود، هر چند تصويب اين لوايح بايد زودتر از اينها انجام مي گرفت. بندر چابهار به منزله ابر اولويت اقتصادي و زيرساختي كشور براي مقابله با تحريم هاي نظام اقتصادي ترامپ در آمريكا محسوب مي شود. به طوري كه تصويب اين لوايح دوگانه از سوي نمايندگان مجلس به واقع پارادايمي تاثيرگذار در روند توسعه اقتصادي كشور با رويكرد سازوكار مناطق آزاد است كه مي تواند نگاه مثبت به اهميت مناطق آزاد را در پيشبرد اقتصاد كشور به اثبات برساند. در توجیه لایحه ماده واحده الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به محدوده منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی چابهار که در جلسه ۳۱ تیرماه شهریورماه سال گذشته به تصویب هیئت وزیران رسیده و از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است، به جذب سرمایه گذاری، تحریک تولید و صادرات کالا به بازارهای جهانی و همچنین با توجه به اینکه مناطق آزاد دنیا متصل و وابسته به یک بندر در محدوده خود هستند، و نیز برای بهره مندی متقابل منطقه آزاد چابهار و بنادر شهیدبهشتی و شهیدکلانتری از مزایا و امکانات یکدیگر و افزایش سهم حمل و نقل دریایی در منطقه و جهان به عنوان حلقه ای از زنجیره تأمین و توزیع، استفاده حداکثری از ظرفیت جغرافیایی این دو بندر در جذب خطوط کشتیرانی و ایجاد تسهیلات برای جذب کالاهای ترانزیتی آسیای میانه و افغانستان و همچنین کمک به اشتغالزایی منطقه و محور شرق کشوراشاره شده است. با تصويب لایحه ماده واحده الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به منطقه آزاد چابهار، پيش بيني مي شود اين منطقه بتواند از موقعيت هاي استراتژيك خود براي مقابله با تحريم در خدمت به اقتصاد كشور موثر واقع شود، و بيش از پيش رنگ و بوي منطقه آزادي به خود بگيرد. سازوكاري كه بيش از پيش بايد مورد توجه دست اندركاران اقتصادي كشور در داخل سرزمين اصلي قرار گيرد.

تصويب طرح توسعه بندر چابهار نيز از ديگر مصوبات قانوني مجلس بود كه با تحقق آن در عمل منطقه آزاد چابهار رويكردي متناسب با واقعيت هاي نقش پذيري منطقه آزاد معطوف به جذب بازارهاي هدف منطقه اي و بين المللي پيدا خواهد كرد. رويكردي كه حمايت هاي اجرايي دولت و ساير قوا را در عمل مي طلبد. بندر چابهار در واقع کم‌هزینه‌ترین، مطمئن‌ترین و ایمن‌ترین مسیر برای اتصال بازارهای دو کانون جمعیتی جهان شامل 21 کشور حوزه اقیانوس هند با حدود جمعیتی 2 میلیارد نفر و کشورهای آسیای میانه، حوزه قفقاز تا شرق اروپا با حدود جمعیتی 800 میلیون نفر است.  در اين لایحه‌ که در آخرین جلسه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در سال 97 تصویب شده بود، شهر چابهار، بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری، شهر جدید تیس، یک نقطه منفصل 5هزار هکتاری در مرز ریمدان (مرز ایران و پاکستان) و دره لیپار در شرق چابهار به‌صورت یکجا به منطقه آزاد چابهار ملحق می‌شود و محدوده فعلی 14هزار هکتاری منطقه آزاد چابهار به 67 هزار هکتار افزایش می‌یابد.

استفاده از بندر چابهار در راستاي تامين منافع اقتصادي كشور براي جذب بازار افغانستان و هند مي تواند از موارد مهم تصويب لايحه توسعه بندر چابهار براي استفاده از معافيت هاي تحريم هاي آمريكا قلمداد شود. از اين جهت برنامه ريزي درباره توسعه بندر فرامنطقه اي چابهار به صورت ابر اولويت بايد مطمح نظر دستگاه هاي اجرايي دولت در سرزمين اصلي قرار گيرد تا بتوان فرصت هاي موجود اقتصاد كشور را از طريق اين بندر به فعليت درآورد. در شرايطي كه هر ظرفيتي بايد بتواند در قالب فرصتي ممتاز به شمار آيد. گفتني است كه در اسناد بالادستی برنامه توسعه سواحل مکران و برنامه ششم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي كشور سواحل مکران به‌مرکزیت چابهار باید میزبان بیش‌از 10 میلیون تن فولاد و 30 میلیون تن محصولات بالادستی و پایین‌دستی صنايع پتروشیمی باشد كه با توسعه بندر چابهار امكان پذير خواهد بود. به علاوه اين منطقه مي تواند پايلوت اكثر فعاليت هاي اقتصادي كشور براي توليد و صادرات بوده و عزم ملي را مي طلبد. چابهار اكنون نگيني است كه اقتصاد كشور بايد در پيرامون آن جمع شده و از مزاياي بين المللي آن بهره مند شود.

** عبدالرسول خليلي، استاد دانشگاه و كارشناس مناطق آزاد

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو