سبزوار میزبان منطقه ویژه اقتصادی می‌شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: مجوز آغاز عملیات اجرایی منطقه ویژه اقتصادی سبزوار به زودی نهایی می‌شود.

به گزارش فرینا، علی رسولیان در حاشیه جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید که با محوریت طرح‌های مهم سرمایه‌گذاری شهرستان‌های سبزوار، جوین، جغتای، داورزن و خوشاب برگزار شد، افزود: در زمینه منطقه ویژه اقتصادی سبزوار توافقی صورت گرفت و اداره حفاظت محیط زیست متعهد شد مشکلات آن را هرچه زودتر برطرف کند تا عملیات فعال‌سازی این منطقه ویژه اقتصادی به زودی با حضور استاندار آغاز شود.
رسولیان ادامه داد: در این جلسه طرح‌های حوزه تولید مواد شیمیایی، تولید پمپ آب، سوله‌سازی، فرش، مس، مصنوعات چوبی، فرآورده‌های لبنی و رنگ تعیین تکلیف شدند.
وی گفت: توافق برای ایجاد یک ناحیه صنعتی ویژه قطعات خودرو و زیربخش‌ها در منطقه سبزوار از دیگر مصوبات این نشست بود.
خراسان رضوی دو منطقه ویژه اقتصادی به نام‌های سرخس و دوغارون در مرزهای افغانستان و ترکمنستان دارد که با تصویب مجلس شورای اسلامی به زودی تبدیل به مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی می‌شوند.
منطقه ویژه اقتصادی دوغارون در ۱۸ کیلومتری شرق شهرستان تایباد در مرز ایران و افغانستان قرار گرفته و راه‌اندازی آن در سال ۱۳۸۹ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است.
دوغارون مهمترین مرز صادراتی ایران و مهمترین مرز زمینی کشور افغانستان برای ارتباط با دیگر کشورها به ویژه اروپا و کشورهای حوزه خلیج فارس به شمار می‌رود، همچنین یکی از مهمترین معبرها در مسیرهای ترانزیتی مهم جهان از جمله کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال ـ جنوب و کریدور حمل و نقل اروپا، قفقاز، آسیا، کریدور ۱۶ هزار کیلومتری جاده ابریشم، کریدور ریلی تار و بزرگراه آسیایی است.
برخورداری از ظرفیت‌های جغرافیایی و اقلیمی، استقرار در کریدورهای بین‌المللی و مسیر شبکه‌های حمل و نقل جاده‌ای، وجود گمرک دوغارون با بیش از ۱۰۰ سال قدمت به عنوان دروازه اصلی مبادلات تجاری با ایران بر اهمیت منطقه ویژه اقتصادی دوغارون افزوده است.
منطقه ویژه اقتصادی سرخس نیز که به دلیل موقعیت جغرافیایی و راهبردی خود در کانون کشورهای عضو اکو قرار گرفته، به عنوان دروازه طلایی ورود به کشورهای آسیای میانه، چین، روسیه و پل ارتباطی بازارهای مهم تجاری آسیای مرکزی با کشورهای حوزه خلیج فارس، اروپا و کشورهای افغانستان و پاکستان شناخته می شود. 
فعالیت این منطقه ویژه اقتصادی همزمان با افتتاح راه آهن مشهد ـ سرخس ـ تجن با حضور رهبران و نمایندگان بیش از ۱۰۰ کشور جهان در سال ۱۳۷۵ آغاز شد. 
این منطقه در ۱۵۰ کیلومتری شرق مشهد و ۱۵ کیلومتری شهر سرخس، از شمال و شرق با کشور ترکمنستان هم مرز است. 

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو