روسیه در فکر جایگزینی چابهار با کانال سوئز در کریدور شمال ـ جنوب

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با اعلام این‌که گاز نیمه اول سال ۱۴۰۰ وارد چابهار می‌شود، گفت: پوتین رئیس جمهور روسیه به شدت پیگیر استفاده از ظرفیت چابهار برای حمل کالا در کریدور شمال ـ جنوب است.

به گزارش فرینا، عبدالرحیم کُردی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با اشاره به توصیه‌های اکید رهبر معظم انقلاب برای توسعه مکران اظهار کرد: بیش از 17 سال است که رهبر معظم انقلاب توجه ویژه‌ای به سواحل مکران به عنوان یک "گنج پنهان" داشته‌اند. در این راستا نیز مأموریت‌های منطقه آزاد چابهار برای این منظور کاملاً توسعه‌ای است.

کردی ادامه داد: ‌طی چند سال اخیر گزارش‌های مربوط به توسعه مکران به سمع و نظر رهبر معظم انقلاب می‌رسد و  کار کردن در این زمینه یک توفیق و افتخار است؛ چون توجه ویژه ایشان را دارد و سالی چند بار بر این مسئله تأکید دارند و از توسعه مکران نام می‌برند.

وی با تأکید بر این‌که چابهار نقطه اشتراک همه جریان‌های سیاسی است، افزود: چابهار متعلق به یک دولت خاص با تفکر خاص نیست. تفکر چابهار تفکری است که مقام معظم رهبری به آن پرداخته‌ و توجه نشان داده‌اند. همه ما مکلف هستیم اینجا اشتراک داشته باشیم؛ لذا فارغ از همه خط و خطوط سیاسی و جریان‌های مختلف، معتقدم اینجا جریان، جریان نظام است و همه مکلفیم به عنوان سرباز نظام در پیشبرد این اهداف بزرگ وظیفه خود را انجام دهیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با بیان این‌که "برای دعواهای سیاسی در کشور جا زیاد است و نباید اینجا را آلوده کنیم" با طرح این پرسش که چرا با وجود اهمیت این همه سال به چابهار توجه نشده بود، اضافه کرد: واقعیت این است که چابهار فصلش تازه شده، یعنی در واقع به قول اقتصادی‌ها توجیه پذیر شده است و این گل کردن دو دلیل عمده دارد؛ یکی توجه و نگاه درونی به واسطه جغرافیای استراتژیکی و دوم توجه ویژه رهبر معظم انقلاب.

کردی با اعلام این‌که نیمه اول سال 1400 گاز وارد چابهار می‌شود از انجام کارهای بزرگ در حوزه صنعت فولاد و پتروشیمی خبر داد و گفت: در راستای توسعه چابهار و منطقه مکران توسعه مناسبات در حوزه زیرساخت، بازاریابی بندر و توافقنامه‌ وزارت راه و شهرسازی با دو کشور افغانستان و هند اجرایی شده است؛ این اقدام جزو افتخارات نظام به خصوص همکاران ما در سازمان بنادر و دریانوردی است و کار بزرگی را انجام دادند؛ در واقع این توافقنامه پایلوت خوبی برای توسعه مناسبات اقتصادی در راستای ارتقای امنیت کشور و افزایش هزینه کشورهای دیگر برای تحریم کردن ایران بوده است.

وی با بیان این‌که "اگر 5 توافقنامه در 5 گوشه کشور مانند توافقنامه با هند و افغانستان داشتیم، تحریم‌ها بی اثر می‌شد"،‌ تأکید کرد: با این کار مانند چابهار 5 نقطه دیگر کشور نیز از تحریم خارج می‌شود، باید بر اساس این الگو مناسبات را توسعه دهیم. باید منافع کشورهای آسیای میانه را در کشورمان درگیر کنیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار ادامه داد: نباید اجازه دهیم فرصت پیش آمده درخصوص فکری که روسیه الان برای کریدور نستراک (کریدور جنوب به شمال) دنبال و شخص پوتین رئیس‌جمهور روسیه به قدرت پیگیری می‌کند، از دست برود. روسیه به دنبال این است که مسیر آستاراخان ـ انزلی ـ چابهار ـ بمبئی را جایگزین مسیر بمبئی ـ کانال سوئز ـ هامبورگ ـ سن پترزبورگ کند؛ این مسیرها به لحاظ زمان تقریباً 20 روز با هم اختلاف دارند. مسیر فعلی که استفاده می‌کنند 38 روز زمان می‌برد، اما مسیری که روسیه به‌شدت درپی فعال کردن آن است  با حمل‌ونقل ترکیبی 14 تا 16 روز زمان می‌برد؛ این دو مسیر یک تفاوت فاحش در زمان و اثرات مالی خیلی زیادی در هزینه حمل‌ونقل دارند.

کردی بیان کرد: این نکاتی است که با آموزه از چابهار باید آنها را توسعه دهیم و از فرصت استفاده کنیم تا نقش مهم و استراتژیک جغرافیایی را عملیاتی کنیم. عملیاتی کردن این موضوع از طریق دستگاه‌های عملیاتی و پشتیبانی انجام خواهد شد و همه باید از آن حمایت کنیم.

وی تأکید کرد: حمل‌ونقل ترکیبی در دنیا بسیار مهم است و باید تمام عوامل این مسیر به درستی عمل کنند؛ از این رو انسجام و هم‌افزایی در این مسیر بسیار مهم است.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو