اظهارات وزیر اقتصاد در گفت و گویی پیرامون نحوه تأمین مالی بودجه سال‌ 1399:

دولت تا کنون بدون استقراض، تمام تعهدات مالی خود را پرداخت کرده است

وزیر امور اقتصادی و دارایی در گفت و گویی پیرامون نحوه تأمین مالی بودجه سال‌جاری تاکید کرد: دولت تا کنون بدون استقراض، تمام تعهدات مالی خود را پرداخت کرده و امسال نیز برنامه جدی در این زمینه دارد.

به گزارش فرینا به نقل از شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران (شادا)، فرهاد دژپسند در این گفت وگو با بیان اینکه "موضوع استقرار دولت از بانک مرکزی، توهمی است که عده ای کماکان بر آن اصرار میورزند"، تصریح کرد: دولت یازدهم و دوازدهم هیچگاه به‌دنبال استقراض از بانک مرکزی و پولی شدن کسری ناشی از عدم تحقق منابع نبوده و امسال نیز برنامه جدی دولت آن است که از این شیوه برای تأمین هزینه‌های خود استفاده نکند.
دژپسند گفت: طرح بحث استقراض دولت از بانک مرکزی دلایل خاص دارد که می‌تواند ناشی از قهرمان سازی‌های خاص باشد، اما چون این بحث از اساس اشتباه است، بیش از این به آن ورود نمی‌کنم.
وی در این گفتگو، سال 1399 را سالی ویژه‌ از منظر اقتصادی عنوان کرد که چندین واقعه و رخداد از جمله تنگ تر شدن حلقه تحریم ها و شیوع کرونا، به‌صورت همزمان، اداره کشور را از منظر تأمین مالی اقتصاد و بودجه دولت تحت تأثیر قرار داده و با چالش رو به رو ساخته است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه در اقتصاد ما دولت نقش بی‌بدیلی ایفا می‌کند و عملکردش بر اقتصاد کشور، بسیار اثرگذار است، گفت: برای نمونه، با توجه به شرایط موجود، دولت می‌تواند با منابعی که به اقتصاد تزریق می‌کند برای برون رفت از رکود، اهرم‌های لازم را ایجاد کند.

دژپسند در ادامه تصریح کرد: در سه ماهه اول امسال به رغم همه مشکلات مذکور، توانستیم با همکاری تمامی دستگاه‌های متولی به نحوی امور را مدیریت کنیم که بدون استقراض از بانک مرکزی کلیه تعهدات دولت را بخوبی ایفا کنیم.

وی گفت: دقیق‌تر اگر بخواهم توضیح دهم باید بگویم که در این دوره با تلاش‌های انجام شده، عمده درآمدهای دولت ناشی از فروش کالا و خدمات و بهره مالکانه مطابق برنامه تحقق یافت و با وجود تمامی محدودیت‌ها، با اعمال سیاست‌ها و سازوکارهای انگیزشی، درآمدهای مالیاتی به میزان قابل قبولی وصول شدند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد: از ناحیه واگذاری‌ها و خصوصی‌سازی تاکنون توانستیم بیش از دو برابر (حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان)، کل منابع حاصله از محل واگذاری در سال گذشته، درآمد وصول کنیم. همچنین با انتشار منظم اوراق منطبق بر یک برنامه منسجم توانستیم از ظرفیت این بازار نیز به نحو مطلوب استفاده کنیم به نحوی که هم‌ اکنون حدود پنج هزار میلیارد تومان به‌صورت هفتگی اوراق دولتی در بازار به فروش می‌رسد.
دژپسند افزود: در نهایت مطابق معمول همه ساله از تنخواه به میزان اجازه داده شده نیز استفاده کردیم و خوشبختانه در سه ماهه اول با ترکیب بهینه این منابع درآمدی توانستیم منابع مورد نیاز دولت را پوشش دهیم.
وی یادآور شد: ما برای قطع وابستگی بودجه به نفت و پوشش عدم تحقق منابع درآمدی پیش‌بینی شده، تنها به یک منبع درآمدی بسنده نکرده‌ایم و با هدف مدیریت کلان اقتصاد کشور و تعادل بخشی به بودجه عمومی تلاش می‌کنیم از تمامی منابع دارای ظرفیت در این فضا بهره ببریم تا شاهد حداقل عوارض و آسیب‌ها در میان مدت و بلند مدت باشیم.
وزیر اقتصاد افزود: شاید برخی از روش‌ها در کوتاه مدت ساده‌تر باشند و منابع بیشتری را در اختیار دولت قرار دهند، اما ما در وزارت امور اقتصادی و دارایی باید اقتصاد کشور را در مقاطع مختلف زمانی ببینیم و بهترین روش‌های تأمین مالی را در این چارچوب انتخاب نمائیم.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو