سرمایه گذاری ۸۵ میلیون دلاری هندی‌ها در بندر چابهار

لینک کوتاه: freena.ir/detail/57063
ساعت 13:20 شنبه 4 مرداد 1399
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: امسال چندین دستگاه جرثقیل متحرک ساحلی با همکاری هندی‌ها وارد بندر چابهار می‌شود.

به گزارش فرینا به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، محمد راستاد درباره آخرین وضعیت حضور هندی‌ها در بندر شهید بهشتی و سرمایه‌گذاری در بندر چابهار، اظهار داشت‌: هندی‌ها توانسته‌اند از بابت عدم شمول مسائل تحریمی، در سرمایه‌گذاری در بندر چابهار مجوزهایی اخذ کنند و فرآیند تأمین تجهیزات را فعال کرده‌اند، از این رو در سال جاری چند دستگاه جرثقیل موبایل (متحرک) ساحلی با همکاری هندی‌ها وارد بندر چابهار می‌شود.

راستاد اظهار کرد: فرآیند ساخت تجهیزاتی که در تعهد هندی‌ها است فعلاً در قالب قرارداد بهره برداری موقت در بندر فعال است، هندی‌ها انگیزه خوبی برای ادامه کار دارند و تعهد ۸۵ میلیون دلاری سرمایه‌گذاری تجهیزاتی آنها ادامه دارد که به محض تأمین این تجهیزات، قرارداد اصلی و BOT (قرارداد ساخت، بهره‌برداری و واگذاری) در این بندر فعال خواهد شد.

وی درباره جرثقیل‌های ساحلی و دروازه‌ای بندر چابهار توضیح داد: مکنده‌های غلات، جرثقیل‌ها و همچنین گنتری‌کرین‌های بندر شهید رجایی و جرثقیل‌های دروازه‌ای سال گذشته وارد بنادر شدند، در بندر چابهار بخشی که مربوط به تعهد اپراتور هندی است، مانده است که همان‌طور که اعلام شد جرثقیل‌های ساحلی آنها امسال می‌رسد و مابقی در حال انعقاد قرار داد هستند.

تولید داخل تجهیزات بندری

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر اینکه بسیاری از تجهیزات بندری با توان داخل در حال تولید است، گفت: سال گذشته جرثقیل‌های دروازه‌ای ترمینال‌های کانتینری بندر شهید رجایی شامل ۱۵ دستگاه جرثقیل با همکاری تولیدکننده داخلی ساخته و وارد بنادر شد.

راستاد با تأکید بر اینکه استفاده از تولید داخل برای تأمین تجهیزات دریایی و بندری تمرکز داریم، اظهار داشت: سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع نیز در حوزه ساخت تجهیزات دریایی گام‌های بلندی برداشته است.

وی با اشاره به جایگاه مناسب کشور در صنعت حمل و نقل دریایی دنیا، گفت: در شرایط معمول، سهم ما در حمل و نقل دریایی جهانی مطلوب است، در وضعیت فعلی بیش از ۳۰۰ میلیون تن ظرفیت در بنادر داریم با این حال از نظر موقعیت جغرافیایی کشور، می‌توانیم با توسعه ترانزیت و ترانشیپ، بیش از این ظرفیت تخلیه و بارگیری در بنادر کشور داشته باشیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه در سال گذشته بیش از ۱۵۰ میلیون تن انواع کالا در بنادر ما تخلیه و بارگیری شد، گفت: در سال جاری بیش از ۲۸ میلیون تن تخلیه و بارگیری انواع کالا در بنادر مختلف کشور، انجام شده است.

ایران از نظر ناوگان تحت مالکیت و پرچم جزو ۲۰ کشور اول دنیا است‌

وی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران از نظر ظرفیت بنادر، ظرفیت ناوگان و موقعیت جغرافیایی، از کشورهای مهم دریایی در جهان محسوب می‌شود و ایران از اعضای مؤثر سازمان جهانی دریانوردی است.

راستاد ادامه داد: ایران از نظر ناوگان تحت مالکیت و پرچم، جزو ۲۰ کشور اول دنیا است.

اعتراض به سازمان جهانی دریانوردی بابت تحریم غیرقانونی حمل و نقل دریایی

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اعمال تحریم‌ها علیه صنعت و حمل و نقل دریایی کشور، اظهار کرد: با وجود اعمال تحریم‌ها، کالای اساسی و مایحتاج کشور از طریق حمل و نقل دریایی به صورت روان، وارد بنادر ما می‌شود و صادرات دریایی هم فعال است.

راستاد اضافه کرد: البته قطعاً اعمال تحریم‌ها و جلوگیری از تردد ناوگان بین المللی خصوصاً کشتی‌های لاینری کانتینری، محدودیت‌هایی برای حمل و نقل دریایی کشور ایجاد می‌کند که این محدودیت‌ها مغایر با کنوانسیون‌های بین المللی است.

وی بیان کرد: سازمان بنادر و دریانوردی، اعمال تحریم‌های غیرقانونی در صنعت حمل و نقل دریایی را به صورت مستمر به عنوان یک اقدام خلاف قواعد بین‌المللی در سازمان بین المللی دریانوردی مطرح می‌کند.

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار

شهادت، اجر ده‌ها سال تلاش خالصانه و غیرتمندانه آیت الله رئیسی بود
جغرافیای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، میراث دار فرهنگ ثروت آفرینی است
اولین ماهنامه اختصاصی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منتشر شد
نشست ملی مدیران روابط عمومی و امور بین الملل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور
تورهای بازدید از صنایع و بخش‌های اقتصادی منطقه آزاد اروند برگزار می‌شود

یادداشت

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
معرفی یکهزار بسته سرمايه‌گذاری با هدف جذب سرمايه گذاری خارجی در هند
چرا ماکو، سرزمین چهارسو؟