مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان خبر داد؛

بندر شهید بهشتی در مسیر تبدیل شدن به عمیق ترین بندر ایران

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: با گام استوار بنادر و دریانوردی در توسعه زیرساخت ها، بندر چابهار در حال تبدیل شدن به عمیق ترین بندر ایران است.

به گزارش فرینا، بهروز آقایی در گفت و گو با عصرهامون با اشاره به پروژه استراتژیک طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار که فاز نخست آن عملیاتی شده است و در فاز دوم اجرایی قرار دارد، گفت: در راستای اجرای این پروژه، لایروبی 15 میلیون 800 هزار متر مکعب از رسوبات کف بستر حوضچه، کانال و پای اسکه ها، به منظور ایجاد عمق مناسب برای پهلوگیری کشتی های اقیانوس پیما در این بندر در دستور کار قرار گرفت.
آقایی هدف از اجرای این عملیات را تبدیل بندر چابهار به بندری بدون محدودیت عمق در سطح جهانی اعلام و تصریح کرد: این طرح افزایش عمق دریا را در مواقع مد کامل به 19- متر و جرز کامل به 17- متر رقم می زند.
به گفته وی، این برنامه همگام با دیگر پروژه های طرح توسعه بندر شهید بهشتی به واسطه پیگیری و نظارت دقیق تیم های تخصصی این اداره کل و بهره گیری از توان متخصصان دریایی داخلی، با پیشرفت های خوبی همراه است.
مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به این که در حال حاضر بندر چابهار بندری بدون محدویت در پذیرش کالا و سایز کشتی است، اضافه کرد: افزایش توان عملیاتی بندر، ترافیک کالا و مسافر، ایجاد اشتغال و افزایش سطح درآمدی سیستان و بلوچستان و منطقه از اهداف اجرای پروژه های بندری و دریایی در بزرگترین بندر اقیانوسی کشور محسوب می شود.
آقایی با اشاره به اسکله های نصب سریع از این بندر استراتژیک، ادامه داد: این اسکله ها در سال 1361 و با توجه به ضرورت های جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، در ضلع جنوب شرقی بندر جانمایی شده بود که علاوه بر طی عمر مفید خود، مانع چرخش کشتی ها در حوضچه و پهلو گرفتن در اسکله های خدماتی و جنرال کارگو می شد.
وی اضافه کرد: این اسکله ها با استفاده از توان مطالعاتی و فنی متخصصان داخلی به صورت ایمن برچیده شد تا عملیات لایروبی این محدوده نیز طبق برنامه، اجرایی شود.
مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: عملیات لایروبی در این محل توسط دستگاه لایروب کاترساکشن پردیس 7 در بستر ماسه ای بندر چابهار با عملکرد 35 هزار متر مکعب در شبانه روز در حال انجام است که رکوردی دیگر برای این بندر استراتژیک محسوب می شود چراکه نمونه آن در دیگر بنادر به ندرت ثبت شده است.
آقایی خاطرنشان کرد: از مجموع حجم تعهدات لایروبی طرح توسعه بندر شهید بهشتی، 140 هزار متر مکعب باقی مانده و علاوه بر این 510 هزار مترمکعب دیگر نیز به پیمانکار ابلاغ شده است که با انجام این عملیات بندر چابهار به عنوان عمیق ترین بندر ایران شناخته خواهد شد و می تواند میزبان بزرگترین کشتی های دنیا باشد.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو