مشاور رییس جمهور در آیین بهره برداری از طرح های ملی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛

جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با محوریت بخش خصوصی

مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: براساس سیاست‌های توسعه ای مناطق آزاد، از دی ماه سال ۹۸ تا پایان دولت تدبیر و امید ۵۹۸ طرح عمرانی و سرمایه‌گذاری به ارزش ۵۵ هزار میلیارد تومان معادل (سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو) و اشتغالزایی ۱۰۲ هزار نفر به بهره برداری رسیده و مابقی تا پایان دولت بهره برداری می‌شود.

به گزارش فرینا، «مرتضی بانک» روز پنجشنبه (20 شهریورماه) در آیین بهره برداری از طرح های ملی سرمایه گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور با حضور ویدئو کنفرانسی رییس جمهوری ضمن قدردانی از همکاری وزرارتخانه‌های جهاد کشاورزی، نفت، صنعت، معدن و تجارت، ارتباطات و فناوری اطلاعات، بانک کشاورزی و  استانداران استان های هرمزگان، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، فارس و البرز افزود: امروز ۵۸ طرح اقتصادی در مناطق آزاد کشور به ارزش چهار هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان معادل (۴۳۸ میلیون یورو  و ۴.۴ میلیون دلار) و اشتغالزایی مستقیم برای چهار هزارو ۴۰۰ نفر که منابع آن عمده توسط بخش خصوصی تامین مالی شده در مناطق آزاد ارس، قشم، کیش و مناطق ویژه اقتصادی سرخس، پیام، شیراز، کاوه و یزد به طور همزمان در سراسر کشور افتتاح شد.
او اظهارداشت: از این تعداد ۱۲ طرح مربوط به منطقه آزاد ارس، ۱۱ طرح در منطقه آزاد کیش، ۱۴ طرح در منطقه آزاد قشم، ۲۱ طرح در مناطق ویژه اقتصادی پیام، سرخس، شیراز، کاوه  و یزد است.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تصریح کرد: این طرح‌ها با حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی، تکمیل زیرساخت‌ها با هدف توسعه تولید و تجارت، توسعه صادرات در راستای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی، استفاده از ابزارهای پولی و مالی، ایجاد ظرفیت‌های مالی مستمر و پایدار،  توسعه امنیت پایدار پیرامونی و افزایش قدرت رقابت پذیری با همسایگان، حمایت از فعالیت‌های دانش بنیان، همسان سازی توسعه اجتماعی و اقتصادی با توانمند سازی جوامع محلی، صیانت از ظرفیت‌های قانونی مناطق برای اعتماد سازی فعالان اقتصادی، نظام مندی سازی اجرای پروژه ها و راه اندازی پنجره واحد خدمات الکترونیک به منظور بهبود شاخص سهولت کسب و کار، شفافیت، تسریح، انساجم بخشی و اصلاح در فرایندهای مرتبط با فعالیت های اقتصادی به بهره برداری رسیده است.

** منطقه ویژه اقتصادی سرخس دروازه مبادلات اقتصادی ایران با کشورهای آسیای مرکزی

مرتضی بانک گفت: منطقه ویژه اقتصادی سرخس دروازه مبادلات اقتصادی ایران با کشورهای آسیای مرکزی در زمینی با وسعت پنج هزار و ۲۰۰ هکتار با همکاری آستان قدس رضوی علاوه بر تولید و صادرات مسیر مناسب تری برای اتصال کشورهای میانه با آبهای آزاد از طریق محور شرق است.
او اضافه کرد: اتصال ریلی چابهار ـ سرخس و نیز بزرگراه ترانزیتی بین این دو منطقه از اهرم‌های اصلی توسعه شرق کشور بوده که با توجه مقام معظم رهبری و رییس جمهوری در حال ایجاد است.
مشاور رییس جمهور تصریح کرد: امروز با بهره گیری از منابع داخلی کارخانه صادراتی کاشی و سرامیک تندیس ابریشم با سرمایه گذاری ۱۳۰ میلیارد تومان معادل ۲۲ میلیون یورو با اشتغالزایی ۶۵۰ نفر مورد بهره برداری قرار می ‌گیرد که این کارخانه دارای هشت خط تولید همزمان، پنج کوره پخت و هفت خط سورتینگ روباتیک با ظرفیت تولید ۱۵ میلیون مترمربع انواع کاشی  و سرامیک است.

** رشد پنج برابری اشتغال و ۲۰ برابری جذب سرمایه در منطقه اقتصادی پیام

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: منطقه ویژه اقتصادی پیام با وسعت سه هزارو ۶۰۰ هکتار با بهره مندی از زیرساخت‌های مناسب تولید و لجستیک موفق به رشد پنج برابری اشتغال و ۲۰ برابری جذب سرمایه گذار در این دولت شده است.
مرتضی بانک ادامه داد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان سازمان مسئول از طریق برقراری خطوط پرواز مسافری کارگو، ایجاد بزرگترین مرکز آموزش خلبانی کشور، ایجاد شهر (ای سی تی) در قالب طرح کریدور فاوا، جذب شرکت های دانش بنیان در حوزه (ای تی) پاسخگوی تقاضای روز افزون سرمایه گذاری در این منطقه است.
او گفت: امروز ۱۲ طرح سرمایه گذاری به ارزش ۷۰۰ میلیارد تومان و اشتغالزایی ۷۲۰ نفر در این منطقه راه اندازی خواهد شد به طوری که کارخانه بورسی تولید لوازم خانگی مادیران با سرمایه گذاری ۵۵۰ میلیارد تومان برای تولید ماشین لباس شویی، یخچال، فریزر و کولر گازی با ظرفیت ۵۵۰ هزار دستگاه و اشتغلزایی ۳۷۰ نفر افتاح می شود.
به گفته مشاور رییس جمهور، محصولات تولیدی این شرکت ۲۵ درصد نیاز لوازم خانگی کشور را تامین می کند.
مرتضی بانک اضافه کرد: همچنین با تولید شرکت های آدین تجارت و کارن دینا (لوازم بیمارستانی و بهداشتی)،   شرکت بهینه سامیار الکترونیک (دوربین های مداربسته)، شرکت کنترل سیستم خاورمیانه (تجهیزات الکترونیکی)، شرکت سامانه هوشمند فرابین (سیستم های محافظت هوشمند)، شرکت چرخش پروژه اکواتان (توربو شارژ موتورهای بنزینی و دیزلی)، شرکت ارزان هواساز پارسیان (پکیج هواساز)، شرکت خدمات پگاه ویژه البرز (تعمیرات و تجهیزات هواپیمایی)، شرکت‌های همراه پرداز زرین و فرادیگستر (مرکز داده و رمز) در منطقه پیام به بهره برداری رسید.
او گفت: در منطقه اقتصادی شیراز شرکت ۱۰۰ درصد خصوصی توسعه صنایع و صادرات فارس به عنوان سرمایه گذار مسئول این منطقه است از سال ۷۹ تاکنون با صرف ۱۰۰ ها میلیارد تومان در مساحت یک هزار هکتاری این منطقه زیرساخت های تولیدی مناسبی را برای استقرار سرمایه گذاران فراهم کرده است.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: علاوه براین زیرساخت‌های گردشگری شهر سلامت و شهر دانشگاهی در حال ایجاد است که به توسعه چشمگیر منطقه کمک خواهد کرد در این منطقه سه طرح سرمایه گذاری به ارزش ۳۵۰ میلیارد تومان و اشتغالزایی ۲۷۰ نفر فعالیت خود را آغاز می شود.
مرتضی بانک اظهارداشت: شرکت آرای سان رونیکا تولید کننده محصولات آرایشی و بهداشتی و شوینده با ۱۹ خط تولید همزمان و ظرفیت ۷۵ هزارتن با سرمایه گذاری به ارزش ۱۸۰ میلیارد تومان و اشتغالزایی ۱۰۰ نفر و شرکت بهسازان توسعه آرمان  تولید کننده پوشش مقاوم به حریق با ظرفیت ۱۱ هزارتن و  فوم و عایق سرد با ظرفیت ۴۰ هزارتن با سرمایه گذاری ۱۰۳ میلیارد تومان و اشتغالزایی ۷۰ نفر شروع به کار خواهند کرد.
او گفت: همچنین سردخانه و انبار ۴۲ هزارتنی پارس میوه در منطقه ویژه اقتصادی شیراز، کارخانه ماریناپلاستیک تولیدکننده اتصالات (پی وی سی) در منطقه ویژه اقتصادی یزد، کارخانه باوند پایاتاب تولیدکننده لامپ ال ای دی در منطقه ویژه اقتصادی کاوه به همراه دیگر پروژه های مناطق با دستور رییس جمهوری افتتاح شد.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو