مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سیرجان در گفتگو با اقتصاد ۲۴ مطرح کرد؛

رشد ۴۰ درصدی تولید منطقه ویژه اقتصادی سیرجان در شرایط کرونایی

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سیرجان گفت: منطقه ویژه اقتصادی سیرجان اولین منطقه ویژه اقتصادی کشور محسوب می‌شود که در دو حوزه تولید و تجارت فعال است و در ابتدای امسال با وجود شرایط کرونایی توانسته نزدیک به ۲۸ هزار تن تولید داشته باشد که نسبت به سال گذشته نشان دهنده رشد ۴۰ درصدی در این زمینه است.

منطقه ویژه اقتصادی سیرجان، نخستین منطقه ویژه حراست شده ایران به حساب می‌آید که در چارچوب قانون برنامه دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران رسمیت یافت.

این منطقه با شروع برنامه پنجساله دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی کشور اهداف جدید‌تر و کامل تری را دنبال کرد و با هدف ایجاد تحرک در اقتصاد منطقه، تحت نام منطقه ویژه اقتصادی سیرجان شروع به فعالیت کرد.

از جمله مزیت‌ها و امکانات منطقه‌ای می‌توان به استقرار گمرک منطقه به صورت تمام وقت، وجود پایانه ترابری جنوب شرق ایران و بارانداز و سکوی اختصاصی راه آهن سراسری و باسکول‌های مجهز الکترونیکی، فرودگاه با پرواز‌های هر روزه رفت و برگشتی به تهران، وجود سرویس‌ها و خدمات حمل و نقل بین المللی بار یکسره و مرکب، وجود امکانات تخلیه و بارگیری سریع و ارزان اشاره کرد.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سیرجان در مورد این منطقه به خبرنگار اقتصاد ۲۴ گفت: منطقه ویژه اقتصادی سیرجان با وسعت ۱۳۸۰ هکتار، اولین منطقه ویژه اقتصادی کشور محسوب می‌شود که در سال ۱۳۷۰ کلنگ آن خورده است.

قاسم میرزاده افزود: عمده فعالیت آن در دو حوزه تولیدی و تجارت است و واحد‌های تولیدی آن در زمینه‌های برق و الکترونیک، مواد غذایی و دارویی، مواد شیمیای و صنایع معدنی منطقه فعال هستند.

میرزاده خاطرنشان کرد: فعالیت‌های عمده در منطقه ویژه اقتصادی سیرجان شامل تولید پکیج لوازم خانگی، شامل انواع تلویزیون LED، یخچال، اجاق گاز می‌شود و علاوه بر آن برق و الکترونیک، بلندگوی خودرو، کابل‌های شبکه، ترازوی دیجیتال، انواع لامپ کم مصرف، دوربین‌های ضدسرقت، در زمینه‌های مواد غذایی هم تولید قند و شکر در منطقه انجام می‌شود. در زمینه پتروشیمی هم تولیدات متنوعی در منطقه انجام می‌شود. امروز در منطقه در حدود ۵۰ واحد تولیدی فعال و نیمه فعال حضور دارند.

وی در مورد فرصت‌های سرمایه گذاری در منطقه نیز توضیح داد و گفت: فرصت‌های سرمایه گذاری در این منطقه در زمینه‌هایی مانند بسته بندی مواد غذایی خشکبار، تامین قطعات صنایع معدنی، اقلامی که مورد نیاز واحد‌های تولیدی مستقر در منطقه هستند، است. همچنین فرصت‌های خوبی در زمینه صنایع شیمیایی، خودروسازی و... وجود دارد و به عبارتی هر نوع فعالیتی که در کشور به آن نیاز است، در منطقه ویژه اقتصادی دنبال می‌شود.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سیرجان در پاسخ به این سوال که در منطقه سرمایه گذار خارجی فعالیت دارد یا خیر؟ گفت: سرمایه گذاران خارجی در منطقه از کشور‌های عمان و چین هستند که فعالیت دارند و سایر تولیدی‌ها هم تحت لیسانس فعالیت می‌کنند.

میرزاده میزان تولید در سال جاری را از موفقیت‌های منطقه ویژه اقتصادی سیرجان دانست و افزود: تولید ما در منطقه نزدیک به ۲۸ هزار تن در چهار ماهه اول سال بوده است که ۲۰ هزار تن آن شامل کالا‌های غیر معدنی و ۸ هزار تن آن شامل مواد معدنی بود که نشان دهنده رشد ۴۰ درصدی نسبت به سال گذشته است.

وی در ادامه گفت: با وجود مشکلات موجود، منطقه توانسته است به این رشد برسد و علاوه بر آن برنامه‌هایی را در راستای مسئولیت اجتماعی در شرایط کرونایی دنبال کند.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سیرجان در ادامه گفتگوی خود با اقتصاد ۲۴ اظهار کرد: واحد‌هایی که در تولید مواد بهداشتی برای مقابله با بیماری کرونا فعال بودند مورد حمایت منطقه هستند و تسهیلاتی به آن‌ها داده شده است تا سرعت بیشتری برای تولید داشته باشند. علاوه بر آن، تابلو‌هایی را برای تبلیغات فرهنگی و اجتماعی در شرایط کرونایی در نظر گرفتیم و تا جایی که امکانات داشتیم ورود کرده و به واحد‌های تولیدی مشغول در این حوزه کمک کردیم.

میرزاده افزود: اعتقاد ما این است که اگر به وظایف خودمان عمل کرده و در منطقه ایجاد اشتغال کنیم بستر فرهنگ به خودی خود درست می‌شود و در مسیر صحیح خودش می‌افتد.

وی بیان کرد: در سال ۹۹ خوشبختانه با وجود مشکلات به وجود آمده به دلیل شیوع کرونا، اشتغال خوبی را در منطقه شاهد بودیم. در نیمه اول امسال برای حدود ۳۵۰ نفر اشتغالزایی شده است. پیش از شروع سال ما به سیستم اشتغال منطقه تعهد داده بودیم که تا پایان امسال ۵۰۰ تا ۶۰۰ شغل در منطقه ایجاد شود اما تنها در نیمه سال ۳۵۰ شغل ایجاد شده است و همین روند را برای نیمه دوم سال هم پیگیری می‌کنیم.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو