ابلاغ بسته حمایت از صادرات از سوی گمرک ایران

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران بسته حمایت از صادرات را در شش بند به گمرکات اجرایی ابلاغ کرده است. اما پیرو بسته حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی و در راستای اهداف عالی سازمان برای حمایت از واحدهای تولیدی به منظور رونق و جهش تولید، بسته حمایت از صادرات گمرک ایران به کلیه گمرکات کشور جهت اجرا ابلاغ می‌شود.

به گزارش فرینا، مهرداد جمال ارونقی تسهیلات مندرج در این بسته حمایتی را به شرح ذیل توصیف کرد: 1- باتوجه به اجرای طرح دوراظهاری محموله‌های صادرات قطعی، کلیه فعالان تجاری و ذی‌نفعان مربوطه می‌توانند از تسهیلات ارائه شده در این خصوص به صورت شبانه‌روزی استفاده کنند؛

2- ورود موقت جهت پردازش و استرداد حقوق ورودی: صدور و تمدید مجوزهای ورودموقت برای پردازش و تمدید پروانه‌های ورودموقت برای پردازش به حوزه‌های نظارت گمرکات و گمرکات مراکز استان‌ها تفویض اختیار شده، همچنین امکان تسویه پروانه‌های ورودموقت به صورت مرحله‌ای (قبل از انجام کامل صادرات) فراهم شده است.  2-استرداد حقوق ورودی کالاهای وارداتی که عینا از کشور صادر می‌شوند و نیز مواد اولیه به کار رفته در تولید محصولات صادراتی به حوزه‌های نظارت گمرکات و گمرکات مراکز استان‌ها، تفویض اختیار شده است؛ همچنین در رسیدگی به درخواست‌های استرداد حقوق ورودی صادرکنندگان نمونه ملی و استانی و نیز فعالان مجاز اقتصادی (AEO) مطابق مفاد بخشنامه صدر الاشاره تسریع شود.

3-صادرات موقت کالاها: صدور مجوز صادرات موقت کالاها جهت تعمیر، شرکت در نمایشگاه، تجهیزات موردنیاز صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی و خودرو به گمرکات تهران، مراکز استان‌ها و نیز گمرکات مرزی و... تفویض اختیار شده است.

4-صادرات غیرنفتی: امکان ارائه خدمات «حمل یکسره» و «ارزیابی در محل» به واحدهای تولیدی در انجام تشریفات گمرکی محموله‌های صادراتی فراهم و همچنین امکان خروج محموله‌های صادراتی واحدهای تولیدی از طریق بازارچه‌های مرزی (به استثنای برخی کالاها همچون مشتقات نفتی) میسر شده است، بنابراین مقتضی است گمرکات نسبت به اجرای آن اقدام کنند و همچنین نسبت به ارائه خدمات در خارج از ساعات اداری و ایام تعطیل و ارائه تسهیلات اقدام لازم معمول شود. با توجه به ایجاد شرایطی مناسب برای تسهیل انجام تشریفات گمرکی محموله‌های صادراتی در گمرکات مبدأ از جمله عدم نیاز به مراجعه محموله اظهارنامه‌های صادراتی مسیرهای سبز و زرد جهت توزین و ایجاد امکان ثبت مشخصات حامل‌ها توسط صادرکنندگان در اظهارنامه‌های صادراتی مسیرهای موصوف، ایجاد امکان تودیع ضمانت‌نامه بانکی توسط صادرکنندگان کالاهای مشمول عوارض صادراتی به جای پرداخت نقدی، کاهش مشکلات ناشی از کمبود نقدینگی واحدهای تولیدی مستقر در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از طریق امکان نگهداری بخشی از کالای صادراتی تولید شده در مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی به عنوان تضمین و ایجاد امکان صادرات کالاهای صادرکنندگان دارای گواهی صادرکننده برتر و دارندگان گواهی کاربرد علامت استاندارد بدون نیاز به اخذ مجوز موردی استاندارد، امکان اختصاص درب و مسیر ویژه صادرات به خصوص در گمرکات مرزی پرتردد برای کالاهای سریع‌الفساد و خطرناک، شایسته است نسبت به ارائه تسهیلات اشاره شده اقدام کنند.

-باتوجه به ایجاد ارتباط سیستمی با سازمان‌های همجوار برای اخذ کلیه مجوزهای مقرراتی مربوطه، جهت تسریع و تسهیل انجام تشریفات گمرکی محموله‌های صرفا نسبت به اخذ مجوزهای مربوطه به‌صورت سیستمی اقدام فرمایید.

5- صادرات نفتی: با توجه به اصلاح «دستورالعمل اصلاح و بهبود فرآیندهای صادرات، واردات، عبور (ترانزیت) و سوآپ نفت‌خام و میعانات گازی، فرآورده‌ها و مشتقات نفتی» به گمرکات ابلاغ شده که لازم است گمرکات نسبت به اجرای آن اقدام کنند. باتوجه به حذف روند خوشنامی در فرآیند صادرات مشتقات مایع نفت و گاز، مطابق دستورالعمل اصلاح و بهبود فرآیندهای صادرات، واردات، عبور (ترانزیت) و معاوضه (سوآپ) نفت خام، میعانات گازی و فرآورده‌ها و مشتقات نفتی در امور گمرکی و به منظور تسهیل تشریفات گمرکی محموله‌های صادراتی متعلق به واحدهای تولیدی یا مظروف دارای علامت استاندارد ملی (صادراتی توسط واحدهای تولیدی یا بازرگانی) و نیز محموله‌هایی که مشمول کدگذاری نیستند و از طریق رینگ صادراتی بورس خریداری می‌شوند، خروج این محموله‌ها پس از انجام فرآیند نمونه‌برداری با اخذ تعهد از صادرکننده میسر شده است. با توجه به ایجاد امکان نگهداری محموله‌های صادراتی مشتقات مایع نفت و گاز متعلق به واحدهای تولیدی در انبارهای اختصاصی، ایجاد امکان نگهداری محموله‌های صادراتی مشتقات مایع نفت و گاز تولید شده در مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی در انبارهای اختصاصی وایجاد امکان صادرات فرآورده‌های اصلی نفتی (بنزین، نفت سفید، گازوئیل و مازوت) توسط شرکت‌های تابعه وزارت نفت از طریق کلیه مرزهای رسمی کشور، لازم است گمرکات مربوطه اقدامات لازم را انجام دهند.

6-ارائه تسهیلات به فعالان مجاز اقتصادی (AEO) در راستای اهداف عالی سازمان در حمایت از فعالان اقتصادی مجاز، لازم است تسهیلات ذیل به این گروه از خدمت‌گیرندگان محترم در بخش صادرات ارائه شود: پذیرش و تسهیل رسیدگی به درخواست مجوز ورود موقت برای پردازش. تسریع در رسیدگی به درخواست‌های استرداد حقوق ورودی، استفاده از تسهیلات «ارزیابی در محل»، ارائه تسهیلات بسته حمایت از صادرات به صورت کامل به فعالان مجاز اقتصادی، با توجه به اینکه رسیدگی به پرونده اختلاف گمرکی فعالان اقتصادی مجاز به صورت فوری و خارج از نوبت در کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی صورت می‌پذیرد جهت ارسال پرونده‌های مربوطه به کمیسیون، گمرکات اجرایی نیز تسریع فرمایند.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو