در جلسه هم اندیشی کلینیک حقوق کودک و نمایندگان سمن های قشم مطرح شد؛

استفاده از ظرفیت جوامع محلی در راستای احیای حقوق کودکان جزیره قشم

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم گفت: مشارکت سازمان های مردم نهاد (سمن ها) به عنوان نماد و حلقه واسط مشارکت های مردمی در راستای کاهش آسیب های اجتماعی و به ویژه حقوق کودکان می توانند نقش موثری در ارتقای سلامت جامعه و کاهش آسیب های اجتماعی داشته باشد.

به گزارش فرینا، مرتضی شیخ زاده در جلسه هم اندیشی اعضای کلینیک حقوق کودکان قشم و نمایندگان سازمان های مردم نهاد این جزیره، اظهار کرد: فعالیت در حوزه کودکان و نوجوانان دارای حساسیت بالایی است که می تواند در آینده جزیره و کشور تاثیرگذار باشد به همین دلیل نیازمند حضور متخصصین برای تربیت بهتر سلامت روان کودکان هستیم.
شیخ زاده ادامه داد: کودکان سرمایه های آینده جزیره قشم محسوب می شوند و نیاز داریم تا با حساسیت بیشتر در حوزه پیشگیری از آسیب ها و انجام آموزش های هدفمند با هدف تربیت نسل فرهیخته و ماهر برای فردای کشور فعالیت کنیم.
وی با اشاره به حضور داوطلبانه سمن ها در فعالیت های اجتماعی، تصریح کرد: سازمان های مردم نهاد جزیره قشم به واسطه ارتباط نزدیکی که با جوامع محلی دارند، دارای این ظرفیت هستند که در رفع آسیب های اجتماعی و نابسامانی های درون جامعه به ویژه در حوزه کودکان و خانواده به عنوان یکی از مهمترین پایگاه های موثر در جهت دهی ساختارهای اجتماع، فعالیت کنند.
به گفته معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم، افزایش آگاهی و اطلاع رسانی صحیح و در دسترس بودن و همچنین تقویت علمی و آموزشی سمن ها می تواند موجب بهبود نقش آفرینی آنها در حوزه های اجتماعی شود.
شیخ زاده خاطرنشان کرد: سازمان های مردم نهاد قشم می توانند با همکاری نیروهای متخصص و افزایش سطح علمی خود به ارائه خدمات مشاوره در حوزه سلامت روان و همچنین مسائل حقوقی مرتبط با کودک و خانواده بپردازند و در این مسیر کلینیک حقوق کودکان نیز با آنها همراهی خواهد کرد.
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم با بیان اینکه بحران افسردگی میان کودکان باید جدی گرفته شود، ادامه داد: پیشگیری هوشمندانه و مداخله های بهنگام در موضوعات کودکان از اصول مهم در تربیت و پرورش آنان است و انتظار می رورد که با درک این مهم که کودک در لحظه به حمایت و پروررش نیاز دارد، در راستای امور این قشر برنامه ریزی و فعالیت شود.
شیخ زاده بیان کرد: برنامه ریزی برای برگزاری کارگاه های آموزشی در حوزه های سلامت روان و همچنین آشنایی با مسائل مرتبط با حقوق کودکان یکی از فعالیت های موثر در این زمینه می تواند باشد که با هماهنگی سازمان های مردم نهاد و همراهی جوامع محلی نتایج خوبی را به همراه خواهد داشت.
وی با اشاره به آسیب های فضای مجازی برای سلامتی روان کودکان، خاطرنشان کرد: با نظر مساعد امام جمعه محترم شهرستان قشم و دادستان محترم عمومی و انقلاب شهرستان، کارگاه مصادیق مجرمانه در فضای مجازی برای کودکان برگزار خواهد شد.
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم در پایان خاطرنشان کرد: راه اندازی کلینیک حقوق کودک در جزیره قشم یکی از ظرفیت های مناسب جهت بررسی آسیب شناسانه شرایط موجود و همچنین برنامه ریزی جهت بهبود وضعیت کودکان و خانواده در جزیره قشم خواهد بود.

برنامه ریزی جهت آموزش خانواده ها در زمینه حقوق کودک

براساس این گزارش، رییس دفتر نمایندگی انجمن علمی حقوق کودک قشم نیز در این جلسه اظهار کرد: مشکلات و معضلات فراوانی در حوزه آسیب های اجتماعی ویژه کودکان وجود دارد، اما خوشبختانه در سال های اخیر توجه بیشتری به موضوع شده و مسائل مربوط به حقوق و سلامت جسم و روان کودکان به عنوان یک اولویت تعریف شده است.
محمدرضا عباسی با اشاره به اینکه مساله حقوق کودکان یکی از موضوعات مورد اجماع جهانی و تمامی کشورهاست، افزود: طی سال های گذشته با تدوین منشور حقوق شهروندی و همچنین لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان اقدامات مناسبی در این حوزه اجرایی شده است.
عباسی ادامه داد: برای اینکه بتوانیم برنامه ریزی خوبی جهت ارائه خدمات و مشاوره در حوزه کودکان داشته باشیم، نیازمند بررسی جامع و گزارش های آسیب شناسانه از وضعیت کودک، نوجوان و خانواده در جزیره قشم هستیم.
به گفته وی؛ با استفاده از ظرفیت های سازمان های مردم نهاد جزیره قشم به واسطه ارتباط نزدیک و خوب آنها با جوامع محلی، اقدامات مختلفی را جهت افزایش آگاهی و آموزش خانواده ها می توان برنامه ریزی کرد.
رییس دفتر نمایندگی انجمن علمی حقوق کودک قشم تصریح کرد: در جزیره قشم همکاری و همراهی خوبی میان سازمان های مردم نهاد، سازمان منطقه آزاد قشم و سایر نهادها در جهت مقابله با آسیب های اجتماعی به ویژه در حوزه کودکان را شاهد هستیم و راه اندازی کلینیک حقوق کودک نیز می تواند موجب تقویب این همکاری ها شود.
عباسی با اشاره به موقعیت ویژه جزیره قشم در حوزه های اجتماعی، خاطرنشان کرد: فعالیت کلینیک حقوق کودک با استفاده از نیروهای متخصص در حوزه های مختلف، شرایط را برای تبدیل شدن قشم به یکی از قطب ها و الگوهای کشور در حوزه حقوق کودکان فراهم کرده است.
وی در پایان بیان کرد: آگاهی سازی و اطلاع رسانی صحیح برای خانواده ها در سریع ترین زمان ممکن، ارائه خدمات مشاوره حقوقی و روانشناسی به خانواده ها و کودکان، برنامه ریزی برای برگزاری کارگاه های آموزشی جهت استفاده خانواده ها و همچنین آشنایی بیشتر کودکان با حقوق خود از مهمترین برنامه های آتی کلینیک حقوق کودک در قشم است که امیدواریم با همراهی سازمان های مردم نهاد جزیره در آینده نزدیک عملی شوند.

استفاده از ظرفیت خانه سمن ها برای احیای حقوق کودک در قشم

در بخش دیگری از این جلسه مدیر امور اجتماعی و سلامت سازمان منطقه آزاد قشم نیز بیان کرد: سازمان های مردم نهاد جزیره ظرفیت بسیار خوبی در جهت شناسایی مسائل جامعه و فعالیت در راستای بهبود وضعیت و همچنین کاهش آسیب های اجتماعی دارا هستند.
فرشته سلجوقی ادامه داد: راه اندازی خانه سمن ها و مدیریت این مجموعه توسط نمایندگان سازمان های مردم نهاد و بخش غیردولتی فعال در قشم، یکی از برنامه های آینده جهت همکاری بیشتر و تقویت توانمندی سمن ها در جزیره می باشد.
سلجوقی افزود: آموزش و ترویج حقوق کودک، مشاوره و معاضدت حقوقی، مشاوره روانشناختی و مددکاری اجتماعی و مدیریت آسیب های کودکان از جمله کارکردهای کلینیک حقوق کودک در قشم است.
مدیر امور اجتماعی و سلامت سازمان منطقه آزاد قشم تصریح کرد: راه اندازی نخستین کلینیک حقوق کودک در مناطق آزاد کشور در جزیره قشم می تواند بستر را برای تحول در احیای حقوق کودکان و حمایت از این قشر در جزیره را فراهم کند.
گفتنی است، در جلسه هم اندیشی اعضای کلینیک حقوق کودک قشم با سازمان های مردم نهاد در این جزیره، نمایندگانی از هفت سمن فعال در حوزه های مختلف اجتماعی حضور داشتند و در پایان این جلسه به بیان نقطه نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو