برای اولین بار انجام شد؛

صادرات محصولات کشاورزی با کانتینر یخچالی از منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا

محصولات کشاورزی گیلان و آذربایجان غربی با کانتینر یخچالی برای نخستین‌بار از منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا صادر شد.

به گزارش فرینا به نقل از گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بر این اساس این اولین‌بار است که از حاشیه دریای خزر، یک بندر توانسته با کانتینرهای یخچالی، محموله‌ صادر کند.
مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر درباره این صادرات گفت: برای اولین‌بار حمل کانتینری از بندر آستارا به سمت کشورهای CIS راه‌اندازی شد و امیدواریم در بحث حجم و تعداد عملیات، روز به روز پیشرفت حاصل شود.
داود تفتی با عنوان اینکه ما خط لاینر بین بندر آستارا و اکتائو را ایجاد کرده‌ایم و این خط هر دو هفته یک بار در حوزه صادرات و واردات تکرار می‌شود، اضافه کرد: بندر آستارا شمال غرب کشور و استان‌های گیلان، اردبیل، آذربایجان شرقی و غربی و حتی ترانزیت ترکیه را به خوبی در زمینه صادرات و واردات دریایی پوشش می‌دهد و در این زمینه بسیار توانمند است.
تفتی با بیان اینکه محصولات صادراتی عمدتا محصولات میوه‌ای و گلخانه‌ای بوده که با کانتینر و به مقصد روسیه و قزاقستان و سایر کشورهای مبدا و بر اساس نیاز حمل می‌شوند، بیان کرد: شرکت کشتیرانی دریای خزر توان حمل بیش از هزار TEU کانتینر در ماه را در بندر آستارا دارد که شامل کانتینر‌های یخچالی و خشک 20 و 49 فوتی می‌شود که بسته به نیاز مشتری این شرایط نیز قابل افزایش است.

عمده صادرات از بندر آستارا میوه و تره بار است

همچنین عباس صابر نیز در جریان بازدید از اجرای عملیات حمل و نقل کانتینری یخچالی در مجتمع بندری آستارا، گفت: این حمل و نقل دریایی به‌صورت کانتینری یخچال‌دار برای اولین‌بار از بندر آستارا به‌صورت صادرات انجام گرفته و در حال حاضر این عملیات با همکاری شرکت کشتیرانی دریای خزر، شرکت بندری کاوه و اداره بندر و دریانوردی شهرستان آستارا انجام می‌شود.
صابر بیان کرد: مزیت‌های منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا را به‌طور کاملاً مشخص شاهد هستیم و در این مورد عمده صادرات ما از بندر آستارا میوه و تره بار و محصولاتی از این گروه خواهد بود که از سایر استان‌های کشور به آستارا آمده و صادرکنندگان ما می‌توانند از این توان و ظرفیت به خوبی بهره‌مند شوند.
نماینده عالی دولت در آستارا ادامه داد: باید زمان‌بندی مناسب و اجازه استفاده از این امتیاز را هم به صادرکنندگان و هم به واردکنندگان برای توسعه اقتصادی کشور در سال جهش تولید را بدهیم.
همچنین رئیس اداره بندر و دریانوردی شهرستان آستارا نیز با اشاره به اینکه بندر آستارا ظرفیت تخلیه و بارگیری 700 هزار تن کالا در سال دارد، بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون 117 هزار تن کالا در بندر آستارا تخلیه و بارگیری شده است که از این مقدار 34 هزار تن واردات و 82 هزار تن صادرات بوده است که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته افزایش 27 درصدی را هم در صادرات و هم در واردات شاهد هستیم.
امیری افزود: اسکله 75 متری بندر آستارا پیشرفت 80 درصدی را در خود مشاهده می‌کند که با ساخت و تکمیل این مجموعه و اضافه شدن آن به مجموعه بندر، ظرفیت بندر آستارا به یک میلیون تن خواهد رسید و با انعقاد قرارداد ساخت 8 هزار متر مربع انبار و با تکمیل آن ظرفیت انبارهای مسقف در این بندر به 15 هزار متر مربع افزایش پیدا خواهد کرد.

تأیید گواهینامه های دریانوردی توسط IMO سازمان جهانی دریانوردی

گفتنی است، صنعت حمل‌ونقل دریایی و شرکت‌های حمل ونقل دریایی، شهدایی را در راه حفظ امنیت اقتصادی ، تقدیم میهن و انقلاب کرد. اما حمل‌ونقل دریایی در دورانی دیگر و در نبردی متفاوت، به "خط اول دفاعی کشور" بدل شده تا مشخص شود تحریم، این شرکت را در خاکریز نخست قرار داده و آتش دشمن مستقیماً با ابزار تحریم آن را هدف گرفته است.
روال طبیعی فعالیت یک شرکت کشتیرانی بین‌المللی به این شکل است که در کناره‌گیری از هر بحرانی به دنبال جذب بار در هر بازار بالقوه‌ای باشد. به عبارت بهتر، ساختار صنعت کشتیرانی بر مبادلات کالا در هر نقطه از جهان بدون در نظر گرفتن مبدأ برند، سامان یافته است. این فعالیتی بین‌المللی است که در آن، بازار موقعیت و نحوه نگرش و عملکردها را مشخص می‌کند.
حمل‌ونقل دریایی و کشتیرانی در دهه اخیر که با دو دوره تحریم‌های سنگین همزمان بوده است، از سوی برخی در داخل کشور به انحصار متهم شده در حالی‌که دقیقاً از فردای اجرای برجام سهم این شرکت از حمل و نقل کشور 50 درصد کاهش یافت.
علت این کاهش، ورود رقبای بین‌المللی هم وزن او و همچنین تغییر رویکرد این شرکت برای بازگشت به حالت "عادی" و حضور در بازار‌های حمل و نقل دریایی غیر بومی بود. در این دوران کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به دنبال احیای برند معتبر و باسابقه خود در صنعت کشتیرانی جهانی بود به همین علت بخش بزرگی از بازار داخلی وانهاد و به سوی بازار‌های بین‌المللی بادبان برافراشت و البته که موفق عمل کرد.
حضور ده‌ها شخصیت اقتصادی و سیاسی جهانی در مراسم گرامیداشت پنجاهمین سالگرد تاسیس این شرکت در سال 96 بیانگر اعتبار و خوشنامی این شرکت ایرانی در میان غول‌های نامدار صنعت کشتیرانی جهان بود.
دست‌اندرکاران صنعت کشتیرانی به خوبی آگاهند که این صنعت قابلیت دارد با تغییر پرچم و انتقال حتی "صوری" مالکیت بتواند شناوری را در بازار حمل و نقل دریایی فعال نگاه دارد. اما کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران هربار وظیفه ملی و میهنی خود را پیش چشم قرار داد و در هنگامه جنگ اقتصادی در کنار مردم ایستاد و بی اعتنا به سود‌های بی دردسر خارجی تمام هم و غم خود را برای پیروزی بر دشمنی قرار داد که لجوجانه به دنبال ضربه زدن به کیان این کشور بوده است.
در هر دو دوره تحریم، کارکنان و دریانوردان این شرکت حمل و نقلی تهمت انحصارگرایی در داخل را نیز به جان خریدند، اما با سختکوشی مضاعف دستیابی ملت ایران به نصرتی دیگر در نبردی نابرابر را هدف خود قرار دادند. آیا دریانوردانی که تحت نظارت دوربین رسانه‌های جهانی و تهدیدات بی وقفه نیرو‌های دشمن به یورش آنی، جان بر کف تا ونزوئلا راندند به دنبال به انحصار درآوردن بازار‌ها هستند؟
گواهینامه دریانوردی با تأیید IMO سازمان جهانی دریانوردی (IMO در بازار جهانی را بر روی هر دریانورد می‌گشاید؟ چرا خبره‌ترین و با کیفیت‌ترین دریانوردان کشور که تحت استخدام کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران قرار دارند برای به مقصد رساندن کشتی‌ها این همه خطر را به جان می‌خرند؟ آیا قادر نبودند در ده‌ها خط کوچک و بزرگ کشتیرانی منطقه‌ای و بین‌المللی با دستمزد ارزی و بالا دوران کاری خود را ادامه دهند؟ پاسخ این است؛ آن‌ها خود را سربازانی می‌دانند که در کشتی‌هایی که سنگر آنان است از خاکریز اقتصاد و معیشت مردمشان دفاع می‌کنند.
صنعت حمل ونقل دریایی و کشتیرانی و در این میان با تمام توان خود به میدان آمده است. به زودی کشتی‌هایی بر بدنه و پرچم عزیز ایران را بر دکل‌های خود در اهتزار دارند، خوشنام‌تر از دیروز و با اعتبار مضاعف و قهرمان سه جنگ نابرابر، در بنادر بزرگ جهان پهلو خواهند گرفت.
سهامداران آن نیز از حقیقی و حقوقی در این مبارزه همپای آن بوده‌اند و با تمام مشکلات و دشواری‌های فعالیت یک شرکت غیردولتی، ذیل فشار تحریم ذره‌ای از موضع حمایتی خود پا پس نکشیده‌اند و نخواهند کشید.
انصاف این است که بگوییم در دور نخست تحریم‌ها مجاهدت کارکنان این شرکت در کنار دیگر بخش‌های اقتصادی و دفاعی این مرز و بوم سبب شد تا دشمن از دستیابی به اهداف خود ناامید شود و در سر میز مذاکره حضور یابد.
در دور دوم تحریم‌ها نیز، ترامپ و دولتش در همان گام نخست خروج از برجام و اجرای تحریم‌های یکجانبه، به سراغ کشتیرانی آمدند تا همچنان عنوان "خط اول دفاعی" برای این شرکت مصداق داشته باشد.
البته گفتنی است شب گذشته هم محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: در شرایط تحریم و با وجود شیوع ویروس کروتا تا کنون یک لحظه فعالیت‌های کشتیرانی و صنعت حمل ونقل دریایی متوقف نشده و با اتکا به توان نیرو‌های داخلی تمامی تجهیزات و اقدامات در حال انجام است.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.