اقتصاد۲۴ گزارش می‌دهد؛

همه اقدامات منطقه آزاد اروند در جذب توریست سلامت

مدیر محیط‌ زیست، بهداشت و سلامت سازمان منطقه آزاد اروند گفت: شرکت‌هایی در حوزه توریست سلامت در منطقه فعال هستند که هدف اصلی آنها جذب توریست است. این شرکت‌ها با دانشگاه علوم‌ پزشکی، بیمارستان‌ها و سازمان منطقه آزاد اروند وارد همکاری شده‌اند. در ایام قبل از کرونا حدود ۳۰ درصد از برخی از مطب‌ها و مراکز بهداشتی آبادان و خرمشهر، توریسم گردشگری سلامت داشتیم.

راه‌اندازی درمانگاه ویژه بیماران خارجی در خرمشهر و دفتری در بصره برای جذب بیماران خارجی از جمله اقداماتی منطقه آزاد اروند در راستای توسعه گردشگری سلامت و ارائه خدمات گسترده‌تر بهداشتی و درمانی به مردم منطقه است که ارزآوری خوبی نیز دارد. از آنجا که گردشگری در پی شیوع کرونا با مشکلات زیادی مواجه شده است، توجه به گردشگری سلامت یکی از اقداماتی است که دولت‌ها در دستور کار قرار داده‌اند.

سید مهدی موسوی، مدیر محیط‌ زیست، بهداشت و سلامت سازمان منطقه آزاد اروند در گفتگو با خبرنگار اقتصاد۲۴ با اشاره به آخرین اقدامات انجام شده در حوزه گردشگری سلامت در این منطقه اظهار داشت: در حوزه توسعه و رونق گردشگری سلامت دو محور ایجاد زیرساخت در منطقه و بحث ارجاع به کل کشور همواره مدنظر بوده است. سازمان منطقه آزاد اروند طی چهار تا پنج سال گذشته تمرکز خود را بر رونق گردشگری سلامت در منطقه آزاد اروند با اولویت جذب گردشگران خارجی گذاشته است. در این راستا برای ایجاد زیرساخت مناسب، نسبت به بازسازی، تجهیز و احداث بیمارستان‌ها و برخی مراکز بهداشتی که رقم بالغ بر ۸۵ میلیارد تومان هزینه داشته، اقدام کرده‌ایم.

موسوی افزود: بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی سازمان منطقه آزاد اروند از طریق این تأمین اعتبار، تجهیز و بازسازی شده‌اند. در ادامه برنامه‌ گردشگری سلامت، پزشکان جدید در رشته‌های تخصصی جذب شده‌ و در منطقه آزاد اروند مستقر شده‌اند. توسعه گردشگری سلامت هم به نوعی خدمت به شهروندان اروند است که منجر به افزایش ورود توریست به منطقه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه روزانه ۵ تا ۱۰ هزار نفر توریست به منطقه آزاد اروند می‌آمدند که حداقل ۳۰ درصد آنها توریست سلامت بودند، گفت: الان هم که تا حدی بحث ورود گردشگر به منطقه آزاد اروند از سر گرفته شده است، دولت مجوز ورود گردشگر سلامت به منطقه را داده است.

مدیر محیط‌ زیست، بهداشت و سلامت سازمان منطقه آزاد اروند افزود: پزشکان متخصص در رشته‌های تخصصی و عمومی به منطقه آمده‌اند و تقریباً ۸۰ تا ۸۵ درصد خدمات درمانی در منطقه آزاد اروند ارائه می‌شود.

موسوی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه بین سازمان منطقه آزاد اروند، دانشگاه علوم پزشکی آبادان و وزارت بهداشت گفت: این تفاهم‌نامه‌ها با هدف بحث ساماندهی درمان و توریست سلامت امضا شده است. همچنین شرکت‌هایی در حوزه توریست سلامت در منطقه فعال هستند که هدف اصلی آنها جذب توریست است. این شرکت‌ها با دانشگاه علوم‌پزشکی، بیمارستان‌ها و سازمان منطقه آزاد اروند، وارد همکاری شده‌اند.

جذب توریست سلامت به منطقه آزاد اروند از دیگر مناطق آزاد

وی ادامه داد: در ایام قبل از کرونا حدود ۳۰ درصد از برخی از مطب‌ها و مراکز بهداشتی آبادان و خرمشهر، بیماران توریسم گردشگری سلامت داشتیم. در بقیه موارد نیز به علت نبود برخی از امکانات و زیرساخت‌های تکمیلی، برخی از بیماران از منطقه به مرکز استان و استان‌های دیگر مراجعه می‌کردند.

مدیر محیط‌ زیست، بهداشت و سلامت سازمان منطقه آزاد اروند با تاکید بر اینکه بیشتر جذب توریست سلامت در منطقه آزاد اروند عمدتاً از کشورهای عراق، کویت و عمان بوده است، گفت: البته اکثریت از کشور عراق به اروند می‌آیند و البته ما حتی از آسیانه میانه نیز گردشگر سلامت در منطقه داریم. خوشبختانه ارتباط خوبی بین منطقه آزاد اروند و دیگر مناطق آزاد از جمله ماکو، ارس و کیش برقرار شده است؛ از این رو منطقه آزاد اروند می‌تواند از طریق ماکو و ارس گردشگرانی از حوزه آسیانه میانه را نیز جذب کند. همچنین گردشگرانی به کیش و دیگر مناطق بفرستد.

اقدامات کرونایی منطقه آزاد اروند

موسوی با اشاره به اقدامات سازمان منطقه آزاد اروند در پی موج اخیر شیوع کرونا گفت: منطقه آزاد اروند از ابتدای کرونا همراهِ مستحکم و همیشگی دانشکده علوم پزشکی و ستاد کرونای منطقه بود. سازمان در این مدت فرماندهی ستاد کرونای منطقه آزاد را به عهده داشته است.

وی افزود: ستاد کرونای آبادان و خرمشهر جداگانه از منطقه آزاد اروند ستاد کرونا تشکیل داده‌اند اما این مناطق در این دوران در همکاری با یکدیگر بودند. ستاد کرونای منطقه آزاد اروند به ریاست آقای زمانی مدیرعامل سازمان و با همکاری معاونت فرهنگی و گردشگری تشکیل جلسه می‌دهد و اقدامات را به پیش می‌برد. با توجه به نیازهای دانشکده علوم پزشکی آبادان، برخی نیازها را سازمان و برخی را با مدیریت منطقه آزاد از بیرون تهیه می‌کردیم. با توجه به افزایش شمار مبتلایان، نیاز به تهیه دستگاه پی‌سی‌آر دوم در منطقه بود و در حال تهیه آن هستیم.

مدیر محیط ‌زیست، بهداشت و سلامت سازمان منطقه آزاد اروند خاطرنشان کرد: در روزهای اخیر جلسه‌ای در منطقه آزاد اروند با حضور اعضای ستاد کرونای آبادان و خرمشهر در زمینه ساماندهی درباره تعطیلی دو هفته‌ای و گندزدایی در منطقه برگزار شد و تصمیمات لازم از طرف نهادهای ذیربط گرفته و به منطقه ابلاغ شده است.

موسوی با اشاره به اینکه منطقه آزاد اروند در وضعیت نارنجی قرار دارد، گفت: بر این اساس ۵۰ درصد پرسنل در محیط کار حاضر می‌شوند. خوشبختانه تولید در اروند نیز به روال سابق ادامه دارد.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو