ژئوپارک منطقه آزاد ارس در راه ثبت در فهرست ۵ ژئوپارک برتر بین‌المللی

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس گفت: پرونده ثبت ژئوپارک ارس آذر ماه سال گذشته در یونسکو به عنوان دومین ژئوپارک خاورمیانه بعد از قشم پذیرفته شد. ژئوپارک‌های کشور ما با ویژگی‌های منحصر به فردی که دارند می‌توانند در آینده جزو پنج ژئوپارک برتر بین‌المللی باشند؛ لذا سعی می‌کنیم تمام شاخص‌های لازم برای عضویت در شبکه جهانی ژئوپارک‌ها را کسب کنیم.

منطقه آزاد ارس به عنوان یکی از موفق ترین مناطق آزاد کشور در حوزه گردشگری این روزها بومی سازی سند توسعه گردشگری روستایی پایدار را با توجه به سند ابلاغی سازمان جهانی گردشگری و اسناد بالادستی سازمان منطقه آزاد ارس در برنامه های خود دارد. در عین‌حال عضویت در مجامع بین‌المللی گردشگری را نیز در دستور کار قرار داده است که از آن باید به عضویت در شبکه جهانی جوامع ایمن و سازمان جهانی گردشگری اشاره کرد. همچنین عضویت در شبکه‌های جهانی شهرهای سالم نیز در دست اقدام این سازمان است. این اقدامات در دوره جدید می‌تواند برای جذب گردشگران خارجی موثر باشد؛ اگرچه همچنان بومی‌سازی و توجه به گردشگری روستایی در اولویت سازمان مناطق آزاد قرار دارد. 

یوسف داداش زاده، معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس در گفتگو با خبرنگار اقتصاد۲۴ درباره اقدامات این سازمان درباره وظایف قانونی و ایفای نقش مسئولیت اجتماعی اظهار داشت: ما به عنوان یک سازمان موظف هستیم که پروتکل‌های لازم‌الاجرا برای دستگاه‌های اجرایی اعم از کاهش تراکم نیروی انسانی، ارائه خدمات در قالب دولت الکترونیک و رعایت سلامت همکاران و ارباب رجوع در راستای مبارزه با ویروس کرونا را در نظر بگیریم که آنها را در این مدت رعایت کرده‌ایم. بحث غربالگری همکاران نیز در دو نوبت به صورت کاملا استاندارد انجام شده است. همچنین به افراد مبتلا علاوه بر ۱۴ روز دوره قرنطینه، ۱۰ روز دورکاری داده‌ایم تا احتمال انتقال ویروس کاهش یابد.

وی با بیان اینکه نقش قانونی ما به عنوان سازمان حاکمیتی در این است که ناظر بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی در جامعه هدف باشیم، گفت: جوامع هدف مختلف از صناف، واحدهای تولیدی، ادارات دولتی و شهروندان ابلاغ شده و ما باید مستمراً بر اجرای آنها نظارت کنیم. در این خصوص به صورت مشترک با شبکه بهداشت و درمان اکیپ‌هایی را آماده کردیم و از ابتدای شیوع ویروس با توجه به اینکه ارس صنعتی‌ترین منطقه و دارای گردشگران زیاد و مجتمع‌های متنوع تجاری است، مستمرا بحث پایش و بهداشت را با شبکه بهداشت انجام داده‌ایم. در حوزه سلامت نیز افراد زیادی مشغول به فعالیت هستند.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس تصریح کرد: در راستای تسهیل‌گری و استفاده از ظرفیت واحدهای تولیدی برای کاهش نیازهای بازار و تامین مواد ضدعفونی‌کننده و ماسک نیز واحدهای تولیدی را در حوزه کالاهای پزشکی، بهداشتی، آرایشی و دارویی تقویت و شرایطی را فراهم کردیم که آنها بتوانند خط تولید خود را به سمت تولید مواد ضدعفونی‌کننده پیش ببرند.

داداش زاده افزود: بیش از ۸ واحد تولید مواد ضدعفونی‌کننده را از همان اسفند ماه وارد چرخه کردیم. یک واحد تولید پارچه‌های لازم برای ماسک و لباس‌های بیمارستانی را با همکاری سرمایه‌گذار وارد چرخه کردیم به طوری که حدود یک و نیم میلیون ماسک را از محصول این واحد تولیدی می‌توان تولید کرد.

ایفای نقش مسئولیت اجتماعی منطقه آزاد ارس در ایام کرونا

وی با تاکید بر اینکه ایفای نقش مسئولیت اجتماعی برای همه سازمان‌های مناطق آزاد جزو اولویت‌ها است، گفت: ما از روز اول سعی کردیم این نقش را با جدیت دنبال کنیم، لذا پویشی را تحت عنوان پویش سلامت و معیشت ارس راه اندازی کردیم. من به عنوان معاون فرهنگی و دکتر شاسفند به عنوان معاون اقتصادی از سوی سازمان در این پویش حضور داریم؛ در عین حال 9 نفر از سرمایه‌گذاران عمده ارس نیز در این پویش هستند. بر این اساس بسته‌های معیشتی در راستای فرمایش مقام معظم رهبری درباره رزمایش‌های مومنانه تهیه شده است.  

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس ادامه داد: همچنین در راستای ایفای نقش مسئولیت اجتماعی، در زمان بازگشایی مدارس برای دانش‌آموزان بی‌بضاعت لوازم‌التحریر تهیه کردیم به طوری در مرحله اول ۳۰۰ بسته و در مرحله دوم ۴۵۰ بسته لوازم‌التحریر به میزان مصرف یک سال آنان در اختیارشان قرار گرفته است.

داداش زاده در ادامه گفتگو با اقتصاد۲۴ با اشاره به اینکه از دو سال قبل بحث مدارس مروج سلامت را به عنوان یک پروژه بین شبکه بهداشت و درمان، آموزش و پرورش و سازمان منطقه آزاد در دستور کار قرار دادیم، گفت: تمام مدارس در ارس به نوعی سه ستاره به بالا هستند. با شیوع کرونا و در زمانی که مدارس به صورت حضوری ارائه خدمات می‌کردند، تمام مدارس را به دستگاه‌های تب سنج و ضدعفونی‌کننده دیجیتال مجهز کردیم. ضمن اینکه همه ساله مدارس ارزیابی می‌شوند.

وی تصریح کرد: طی این مدت بحث سلامت جسم و روح را بیشتر مدنظر قرار دادیم. خوشبختانه با همکاری بهزیستی بعد از شیوع کرونا اورژانس اجتماعی را راه‌اندازی کردیم. این اورژانس به صورت مستمر به شهروندان خدمات ارائه می‌کند. همچنین در مسئله سلامت روانی جامعه، با همکاری فدراسیون والیبال تجهیز مجموعه زمین‌های ساحلی را در دست اجرا داریم که بعد از بهمن ماه اجرا می‌شود و می‌کوشیم میزبان مسابقات بین‌المللی ورزشی باشیم.

آخرین اقدامات منطقه آزاد ارس در پیشگیری از ابتلا به کرونا

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس درباره اقدامات سازمان منطقه آزاد ارس برای تجهیز بیمارستان‌ها بیان کرد: در حوزه سلامت عمده تمرکز برنامه ما، تجهیز بیمارستان‌ها بوده است. در این راستا به راه‌اندازی رادیولوژی دیجیتال در یکی از بیمارستان‌ها کمک کردیم. همچنین اقلام مورد نیاز بیمارستان نظیر ماسک تا سایر تجهیزات را نیز تامین کردیم. در مقوله دستگاه‌های اکسیژن ساز نیز جمعاً ۲۵ دستگاه که ۱۰ عدد آن از طرف سازمان و ۱۵ دستگاه از سوی سرمایه‌گذاران تهیه شده بود، در اختیار بیمارستان‌ها قرار دادیم.

داداش زاده خاطرنشان کرد: در بحث تشخیص سریع بیماری کرونا نیز با تهیه دستگاه الایزا ریدر برای تشخیص IgG و IgM خون وارد عمل شده‌ایم. تسهیلاتی در حدود یک میلیارد تومان برای خرید اقلامی نظیر رادیولوژی و دستگاه الایزا و اکسیژن‌سازها و موارد مصرفی اعم از ماسک و ضدعفونی‌کننده تامین کردیم.

وی با اشاره به اقدامات سازمان منطقه آزاد ارس در گندزدایی اماکن عمومی نیز گفت: همچنین چند اکیپ درمانی را تجهیز کرده‌ایم تا به جای اینکه افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند، به مراکز درمانی مراجعه حضوری کنند، تمام خدمات بالینی را در منزل دریافت کنند. ارائه خدمات در درمانگاه تخصصی با پنج پزشک متخصص که هفته‌ای دو روز در شهر جلفا خدمات می‌دهند از دیگر اقدامات سازمان منطقه آزاد ارس بوده است.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس با تاکید بر اینکه در حال حاضر خرید دستگاه سی‌تی‌اسکن و دستگاه اکسیژن‌ساز برای برای یکی از بیمارستان‌های منطقه را در دستور کار قرار داده‌ایم، گفت: جا دارد تشکری ویژه از ارس‌وندها داشته باشم که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کردند و همچنین سرمایه‌گذاران که حتی اگر در منطقه ساکن نبودند بیشترین همکاری‌ها را با ما داشتند.

داداش زاده افزود: تاکنون در برخی اقدامات درباره تسهیل در حوزه بیمه بیکاری و مشوق‌هایی که هیئت دولت برای جوامع هدف مختلف مصوب کرده بود سعی کردیم به موقع و با هدف تسهیلگری آنها را پیگیری و به انجام رسانیم. 

راهکارهای منطقه آزاد ارس برای احیای گردشگری

وی با بیان اینکه شیوع کرونا بیشترین آسیب را متوجه حوزه گردشگری کرده است، گفت: این صنعت در بسیاری از کشورها اهمیت زیادی در اقتصادشان داشته است. در کشور ما نیز این حوزه اهمیت زیادی دارد.  متاسفانه در پی شیوع کرونا، ارس نیز با توجه به اینکه در کنار بخش صنعت و کشاورزی، بخش گردشگری را مورد توجه قرار داده است، خیلی متضرر شد. در این راستا چند اتفاق مهم رخ داد؛ تمام فعالانی که در حوزه گردشگری فعال بودند بسیار فعالانه در راستای اجرای پروتکل‌ها همکاری کردند. بین کارکنان هتل‌ها و مراکز اقامتی حتی یک نفر ابتلا به کرونا گزارش نشد و مستمراً مراکز تاریخی و گردشگری گندزدایی شدند.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس افزود: بخش اصناف به عنوان یکی از بخش‌های مرتبط با حوزه گردشگری بسیار با ما همکاری کردند و پروتکل‌ها به تمامی رعایت شده است. اکثر انجمن‌ها به ما اعلام کردند، حاضر هستیم هتل‌ها را تعطیل کنیم. ارس به عنوان یک منطقه گردشگرپذیر شناخته می‌شود که به همین علت، کرونا در این منطقه نیز شیوع پیدا کرد. ما جرو مناطقی بودیم که کاملاً سفید بودیم اما در تعطیلاتی که در تابستان داشتیم، حضور بازدیدکننده‌های روزانه در منطقه منجر به شیوع کرونا در ارس نیز شد.

مشوق‌های اعطا شده به سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری در منطقه آزاد ارس

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس درباره مشوق‌های اعطا شده به سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری تصریح کرد: اگر محلی را به صورت استیجاری در اختیار فعالان حوزه گردشگری قرار داده بودیم، اجاره بهای آنها را صفر کردیم. برای هتل‌داران و مراکز اقامتی و تاسیسات گردشگری بسته‌های حمایتی را به تصویب هیئت مدیره سازمان رساندیم. در راستای مصوبات هیئت دولت برای مراکزی که تسهیلات بانکی دریافت کرده بودند، با بانک‌ها مکاتبه کردیم تا این واحدهای گردشگری مشمول بخشودگی یا استمهال اقساط شوند.

داداش‌زاده با بیان اینکه بخش گردشگری در منطقه آزاد ارس هیچگاه متوقف نشد، گفت: ما سعی کردیم رویکرد دقیقی را در حوزه گردشگری اجرایی کنیم. ارس از سال گذشته مسیر حضور در جوامع جهانی را در پیش گرفته است. با عضویت در شبکه جهانی جوامع ایمن و سازمان جهانی گردشگری، اقداماتی را در این زمینه شروع کردیم و عضویت در شبکه‌های جهانی شهرهای سالم نیز در دستور کار ما قرار دارد. گزارش نهایی بازرسان سازمان جهانی بهداشت از منطقه آزاد ارس ارسال شده و منتظریم در ماه‌های آینده ارزیابی‌ها را انجام دهند.

وی ادامه داد: پرونده ثبت ژئوپارک ارس آذر ماه سال گذشته در یونسکو به عنوان دومین ژئوپارک خاورمیانه بعد از قشم پذیرفته شد. ژئوپارک‌های کشور ما با ویژگی‌های منحصر به فردی که دارند می‌توانند در آینده جزو پنج ژئوپارک برتر بین‌المللی باشند؛ لذا سعی می‌کنیم تمام شاخص‌های لازم برای عضویت در شبکه جهانی ژئوپارک‌ها را کسب کنیم.

نگاهی به تجربه گردشگری در استرالیا

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس تصریح کرد: ما نگاهی نیز به تجربه‌های موفق دنیا در حوزه گردشگری داریم. مطابق بررسی‌ها، در کشورهای دنیا مناطق امن حوزه گردشگری ایجاد شده است که عاری از ویروس کرونا هستند و با دستورالعمل‌های خاصی این مناطق جدا شده‌اند. به طور مثال در کشور استرالیا این امکان فراهم شده است و سهم خوبی در حوزه گردشگری خارجی پیدا کرده است.

داداش زاده افزود: الان در دوره‌ای هستیم که اکثر مرزها بسته است و ویزای توریستی صادر نمی‌شود و حضور گردشگری خارجی تقریباً در این شرایط منتفی شده است. با تمام این اوصاف سعی کردیم عضویت‌مان را در جوامع بین‌المللی گسترش دهیم تا برند ارس یک برند بین‌المللی در حوزه گردشگری باشد. در حوزه سلامت با اجرای پروژه شهر سالم سعی می‌کنیم جایگاه خوبی را در حوزه گردشگری داشته باشیم. گردشگر خارجی به ندرت وارد کشور ما می‌شوند اما نباید سهمی که از بازار گردشگر خارجی داشتیم را از دست بدهیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امسال سازمان جهانی گردشگری و سازمان ملل، توسعه گردشگری روستایی را به عنوان شعار سال انتخاب کرده است. ما قبل از اعلام از طرف دبیرکل سازمان ملل موضوع گردشگری روستایی را در دستور کار قرار دادیم. بنابراین در حوزه گردشگری روستایی کارگروه تخصصی داریم و سند توسعه گردشگری روستایی پایدار را در ارس در دستور کار قرار دادیم تا طبق آن مجوزهای لازم داده شود.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.