تصویب منطقه ویژه اقتصادی کازرون و امید به اشتغالزایی در فارس

تصویب طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی کازرون فارس در جلسه شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی، نشان از عزم دولت در رونق دادن به فعالیت های تولیدی و توسعه صادرات در این شهرستان در سال جهش تولید دارد.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، یکی از مهمترین ابزارهای لازم برای توسعه صادرات، جهش تولید، ایجاد اشتغال، جذب سرمایه گذاری و توسعه هر منطقه، ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی دانسته شده است.
همچنین گفته شده کارکرد مناطق ویژه اقتصادی در تولید ناخالص داخلی و صادرات غیرنفتی چنان است که می توان آن را به عنوان یکی از مهمترین عوامل رشد و توسعه اقتصاد پایدار تلقی کرد.
بر همین اساس ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در کازرون در سال ۱۳۸۹ به تصویب هیات دولت رسید و شرکت شهرک های صنعتی فارس به عنوان متولی اجرای آن انتخاب شد.
فرآیند راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی کازرون از سال ۱۳۹۳ در دستور کار قرار گرفت و تاکنون نیز زیرساخت هایی برای راه اندازی آن فراهم شده است.
تصویب طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی کازرون می تواند آغازی برای واگذاری زمین به متقاضیان، ایجاد اشتغال و توسعه صادرات در این منطقه باشد.
ظرفیت های کازرون برای توسعه صادرات
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان فارس در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: منطقه ویژه اقتصادی کازرون ۷۷ هکتار است که با تصویب طرح جامع آن، می تواند با توجه به نزدیکی به بندرها در توسعه محصولات صادرات محور این شهرستان، نقش بسزایی داشته باشد.
احد فتوحی افزود: با راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی کازرون دیگر نیاز نیست صادرکنندگان بخواهند از گمرک شیراز محصولات خود را صادر کنند.
وی ادامه داد: واحدهای صنعتی که قصد تولید و صادرات دارند در منطقه ویژه اقتصادی کازرون حضور پیدا می کنند که این موضوع هم در ایجاد اشتغال و هم در توسعه صادرات موثر است.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی فارس گفت: با بهره برداری از منطقه ویژه اقتصادی کازرون واحدهای صنعتی که قصد صادرات دارند در این منطقه مستقر می شوند و تولید و صادرات خود را از منطقه ویژه اقتصادی کازرون خواهند داشت.
فتوحی افزود: همه قوانین مناطق آزاد و ویژه اقتصادی که توسط دولت و مجلس تصویب شده مشمول منطقه ویژه اقتصادی کازرون خواهد شد و واحدهای مستقر در این منطقه از مشوق های صادراتی و معافیت های مالیاتی برخوردار هستند.
کاهش قیمت تمام شده محصولات در مناطق ویژه اقتصادی
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی فارس ادامه داد: قوانین حاکم بر مناطق ویژه اقتصادی باعث می شود قیمت تمام شده محصول برای تولید کنندگان کاهش می یابد و این مساله بر قدرت رقابت پذیری با محصولات خارجی تاثیرگذار است.
فتوحی بیان کرد: قیمت تمام شده کالا در مناطق ویژه اقتصادی به حدی پایین می آید که می توانند با کالاهای خارجی در داخل و خارج از کشور رقابت کنند.
وی اظهارکرد: شهرستان کازرون تولید کننده انواع محصولات کشاورزی، لبنی و دامی و دارای نخلستان های زیاد است و این مساله باعث می شود صنایع تبدیلی مرتبط با این محصولات در منطقه ویژه اقتصادی مستقر شوند.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی فارس ادامه داد: در حال حاضر کارخانه موتورسیکلت در کازرون فعال است که درخواست حضور در منطقه ویژه اقتصادی را دارد؛ همچنین صنایع چوب و تولیدکنندگان عسل نیز تمایل به حضور در منطقه ویژه اقتصادی دارند.
فتوحی گفت: درخواست کرده ایم ۲۰ هکتار دیگر نیز به ۷۷ هکتار زمین واگذار شده به منطقه ویژه اقتصادی کازرون اضافه شود.
وی افزود: با توجه به اینکه زیرساخت های آب، برق، گاز و تلفن در منطقه ویژه اقتصادی کازرون فراهم شده است پس از ابلاغ طرح جامع این منطقه از سوی دولت ، آماده واگذاری زمین به سرمایه گذاران و تولیدکنندگان هستیم.
ایجاد اشتغال در کازرون با راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس نیز در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: قطعا مناطق ویژه اقتصادی مزیت های اقتصادی به همراه دارند که واحدهای مستقر در این مناطق تا ۱۳ سال از پرداخت عوارض معاف هستند و این معافیت کمک بزرگی به واحدهای تولیدی نوپا می کند.
ظفر افشون ادامه داد: با توجه به قدمت کازرون و صنایعی که در این شهرستان مستقر هستند و نیاز آن ها به مواد اولیه و نیروی ماهر، راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی در این شهرستان می تواند زمینه اشتغال بسیار خوبی ایجاد کند.
 تاثیر منطقه ویژه اقتصادی در توسعه کازرون
معاون استاندار فارس و فرماندار ویژه کازرون نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به تصویب طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی این شهرستان در جلسه شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی، بیان کرد: راه اندازی این منطقه اقتصادی در کازرون می تواند تاثیر بسزایی در توسعه شهرستان داشته باشد.
علی مظفری افزود: منطقه ویژه اقتصادی کازرون ظرفیتی است که می تواند اشتغال پایدار را در شهرستان ایجاد کند.
وی ادامه داد: در حال رایزنی با تهران هستیم تا سریعتر روند راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی کازرون را دنبال کنیم.
شهرستان کازرون در فاصله ۱۲۰ کیلومتری غرب شیراز دراستان فارس قرار دارد.

لیلا سلیمانی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.