وزیر اقتصاد عنوان کرد؛

هوشمند سازی گمرك رویكردی متعالی برای تسهیل تجارت خارجی است

وزیر امور اقتصادی و دارایی با تقدیر از اقدامات انجام گرفته توسط گمرک جمهوری اسلامی، تاکید کرد: هوشمند سازی گمرک رویکردی متعالی برای تسهیل تجارت خارجی است.

به گزارش فرینا به نقل از شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران (شادا)، فرهاد دژپسند طی مراسم رونمایی از پروژه های گمرک هوشمند و انعقاد قرارداد با بخش خصوصی برای راه اندازی ۱۵ دستگاه ایکس ری کانتینری که در محل گمرک فرودگاه مهرآباد برگزار شد، اظهار داشت: متاسفانه گاهی نه تنها خدمات و زحمات همکاران ما در گمرک جمهوری اسلامی دیده نمی شود، بلکه نقطه ضعف هایی که بعضاً خارج از حوزه فعالیت گمرک است نیز به نام آنها ثبت می شود که این مظلومیت مضاعف است.

دژپسند با بیان اینکه گمرک جمهوری اسلامی نقش کلیدی در توسعه دارد، گمرکات کشور را به عنوان تسهیل گر و مرزبان اقتصاد ارزیابی کرد که موجب بهبود جایگاه اقتصاد کشور در عرصه بین الملل شده است. 

وی افزود: هر چه سازمان دهی گمرکات کشور سرعت گیرد، این نقش سریع تر ایفا شده و اثر گذاری بیشتری در افتصاد خواهد داشت.

وزیر اقتصاد با اشاره به سهم ۸۵ درصدی سهم مواد اولیه و کالای واسطه ای در واردات کشور و نیز ممنوعیت ورود کالای گروه چهار، طی چند سال اخیر که موجب شده حتی 15 درصد باقیمانده سهم واردات کشور هم اصولا شامل کالاهای لوکس نباشد، تصریح کرد: تسهیل در واردات هدفمند از دریچه فعالیت ها و قوانین گمرکی، کمک بزرگی به جهش تولید در کشور می کند.

دژپسند با یادآوری مطالب رسانه ها مبنی بر نهایی نشدن برخی محصولات تولیدی به دلیل کمبود یکی از قطعات آنها، اظهار داشت: این البته زیاد متوجه گمرک جمهوری اسلامی نیست و مسایل زیاد دیگری از جمله برخی محدودیت های ارزی موجب آن می شود.

وی تاکید کرد: اگر نوع فعالیت گمرک جمهوری اسلامی بگونه ای باشد که وارد کننده و مصرف کننده، اطمینان خاطر داشته باشند که از زمان سفارش و رسیدن کالای مورد نظر خود، دچار اتلاف وقت نمی شوند، با دلگرمی و قاطعیت بیشتری به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

وزیر اقتصاد گفت: استفاده از فنآوری های نوین در گمرک جمهوری اسلامی نظیر آنچه امروز در رونمایی از پروژه های گمرک هوشمند شاهد هستیم؛ ضرورت حضور عامل انسانی در ارزیابی محموله های گمرکی را کاهش داده و با حذف ارتباطات چهره به چهره، احتمال وقوع تخلف و فساد، پیش از پیش کاهش می یابد.

دژپسند افزود: در چنین شرایطی که ارتباطات چهره به چهره حذف شده و مهلت زمانی مشخصی برای انجام عملیات گمرکی تعیین شده است و همه چیز بطور خودکار انجام می شود، کمترین ضرورت به استفاده از نیروی انسانی احساس می شود.

وی تصریح کرد: زمانی که عامل انسانی به عنوان اپراتور حضور دارد، احتمال خطا و لغزش وجود دارد ولی چنانچه امروز مشاهده کردیم، پهپاد ها بطور خودکار، محموله های وارداتی را بازرسی می کنند و این احتمال تخلف، از جمله قاچاق را به حداقل می رساند که این همواره به عنوان یکی از اهداف و دستآورد های پروژه های گمرک هوشمند مطرح بوده است. 

وزیر اقتصاد اعلام کرد: خوشبختانه به مدد اراده قاطع کارکنان و مدیران و استفاده از فنآوری های نوین، در سال جاری، میزان کشفیات قاچاق توسط گمرک جمهوری اسلامی با جهشی قابل توجه مواجه شده است.
وی با اشاره به کاهش مدت زمان ترخیص کالا از یک ماه به 3 روز در گمرکات کشور و تأکید بر اینکه یک فعال اقتصادی نباید در صف انتظار ترخیص کالا بماند، تصریح کرد: باید به شکلی برنامه ریزی شود که همین زمان سه روزه هم کاهش یابد.

دژپسند، جایگزنی پلمپ دستی با الکترونیک در گمرکات کشور را موجب خطر زدایی و ریسک زدایی افزایش قاچاق خواند.

وی با تاکید بر نقش مثبت استفاده از فنآوری های نو مانند جی پی اس در عملیات گمرکی، ادامه داد: در صورت تقویت تعامل و همکاری گمرک جمهوری اسلامی با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در جهت اجرای پروژه های فنآورانه گمرکی، شاهد جهش بزرگ دیگری در عملکرد این سازمان خواهیم بود.

وزیر اقتصاد با یادآوری اینکه "در کنار سالم سازی روابط در گمرکات کشور باید به توانمند سازی کارکنان نیز توجه ویژه ای معطوف شود"، گفت: خوشبختانه امروز در گمرکات کشور، از نظرتوانمند سازی، در حال رسیدن به مرحله ای هستیم که پرسنل ما بخاطر دغدغه مالی دچار حواشی نمی شوند.

دژپسند با تأکید بر اینکه خدای ناکرده، هدف ما از تأکید بر کاهش دخالت عوامل انسانی در فرآیند ارزیابی و ترخیص کالا، کاستن از نیروی شاغل و از بین بردن فرصت های اشتغال نیست، گفت: به عنوان مثال می توانیم بگوییم، با تکیه بر فنآوری فشار کمتری به کارکنان گمرک در مناطق دور افتاده کشور وارد می آید.

وی با اشاره به تفاهمات بعمل آمده با بخش خصوصی برای تامین ۱۵ دستگاه ایکس ری اظهار داشت: با این قرار داد، ظرف یک سال، به تعداد کل دستگاه های موجود، به ظرفیت کشور از این لحاظ افزوده خواهد شد.

وزیر اقتصاد با یادآوری اینکه متأسفانه بخاطر تحریم های ظالمانه، توان مالی دولت برای تأمین مالی پروژه های هوشمند سازی گمرک، آسیب دیده است، تفاهم انجام شده را هوشمندنه خواند و گفت: اینجا اتفاق دیگری افتاده و در کنار تحقق ارتقای فنآوری عملیات گمرکی، از نظر تأمین مالی نیز ابتکار عمل صورت گرفته و پروژه بطور کامل به بخش خصوصی و عمدتاً هم به شرکت های دانش بنیان واگذار شده است.

دژپسند تصریح کرد: با مشاهده این مسایل، به آینده گمرک کشور امیدوار می شویم زیرا گمرک جمهوری اسلامی بخوبی دارد نقش خود را در مرزبانی اقتصاد کشور ایفا می کند.

وی اظهار داشت: احساس می کنم داریم بجایی می رسیم که به خودمان افتخار کنیم که در گمرکات کشور، مشغول انجام کارها و پروژه هایی هستیم که موجب برتری در منطقه و تبدیل ما به الگویی در این ارتباط شده است.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: اینگونه می توانیم امیدوار باشیم که مطابق فرمایش و انتظار مقام معظم رهبری، به جایی برسیم که در سال 1404 دارای مقام اول علم و فنآوری منطقه باشیم.

دژپسند در ادامه با توجه به سالروز میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) و با اشاره به مفهوم "اقتصاد کوثری" این مفهوم را دارای معنایی بسیار عمیق خواند و گفت: در قالب چنین اقتصادی نوعی جهش مستمر، هم افزایی و رشد بالنده منجر به اشتغالزایی در کشور ایجاد می شود.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو