بهره‌برداری از شرکت گندله‌سازی مادکوش در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس، از فراهم آوردن زیرساخت‌ها برای ایجاد جهش تولید و بهره‌برداری از شرکت گندله‌سازی مادکوش در این منطقه ویژه اقتصادی خبر داد.

به گزارش فرینا، حسن خلج طهرانی، يکي از اهداف تأسیس مناطق ويژه اقتصادي را جذب سرمايه گذاران داخلي و خارجي از طريق فراهم کردن زيرساخت هاي مناسب، تسهيل صدور مجوزها، تسهيل واردات و صادرات دانست و گفت: از تمام ظرفیت‌ها برای ایجاد رونق و جهش در تولید استفاده خواهیم کرد.
خلج طهرانی با بیان این‌که فرصت هاي بسياري براي سرمايه گذاري در اين منطقه وجود به تشریح تاريخچه احداث و راه اندازي گندله‌سازی مادکوش به‌عنوان طرحی تولیدمحور و اشتغال‌زا پرداخت و تشریح کرد: طرح گندله سازي 5 ميليون تني مادکوش در سال 1386 با مکانيابي، ارزيابي تکنولوژي و ظرفيت نهايي آغاز شد و در اين طرح، با توجه به نظرات مشاوران داخلي و خارجي درباره طرح هاي مشابه، اين نتيجه حاصل شد که تأسیس کارخانه با ظرفيت نهايي 5 ميليون تن و در دو فاز اجرا شود که به‌زودی این طرح به‌صورت ویدئو کنفرانسی افتتاح خواهد شد.
او دليل اصلي انتخاب منطقه ويژه اقتصادي خليج فارس براي احداث کارخانه را مزاياي آن، به خصوص همجوار بودن با آبهاي آزاد ذکر کرد و افزود: منطقه ويژه خليج فارس به زيرساختهاي اساسي، به ويژه گاز، نزديک است و در همين حال، آب موردنیاز صنايع را نيز مي تواند از طريق شيرين سازي آب دريا تأمین کند که همین موضوع سرمایه‌گذاران را این منطقه جذب کرده است.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس خاطرنشان کرد: در پی فراهم شدن زیرساخت‌ها از اردیبهشت‌ماه سال جاري گندله سازي مادکوش وارد فاز توليد شده است و در حال حاضر، ميزان توليد کارخانه روزانه به حدود 5 هزار تن رسیده است.
خلج طهرانی بیان داشت: مادکوش يکي از ارکان صنعت فولاد کشور و تامين کنندگان گندله براي واحدهاي احياي مستقيم محسوب مي شود و خوشبختانه کيفيت گندله این شرکت مطلوب است و در اختيار واحدهاي توليد آهن اسفنجي قرار می‌گیرد.
او تصریح کرد: نخستين محصول گندله سازي مادکوش توانست تمام مشخصات کيفي يک گندله موردنیاز کارخانههاي احياي مستقيم را داشته باشد؛ به همين دليل، فروش محصولات چالش سرمایه‌گذاران نیست و آنان تلاش دارند که کارخانه به ظرفيت اسمي خود برسد .
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس افزود: تمامي ارکان منطقه ويژه اقتصادی در زمینه‌های مختلف با مادکوش همراهي و از آن حمايت کردند تا چالش هاي مربوط به دوره احداث کارخانه برطرف شود و پس از بهره برداري نیز حمايت ها ادامه داشته است، به‌طوری‌که انتقال کنسانتره موردنیاز کارخانه با استفاده از امکانات زيرساختي اين منطقه، يعني راهآهن و واحد انباشت و برداشت آن، به راحتي انجام مي شود؛ خروج گندله از منطقه به مقاصد مشتريان نيز از طريق راه آهن صورت مي گيرد. بنابراين هم در بخش مجوزها و هم در استفاده از زيرساختها، منطقه ويژه اقتصادی خليج فارس نهايت حمايت را از مادکوش ميکند.
خلج طهرانی در خاتمه تشریح احداث فاز دوم این مجموعه گفت: کارخانه گندله سازي مادکوش براي دو فاز 5/2 ميليون تني و در مجموع، 5 ميليون تن طراحي شده است؛ بنابراين بسياري از زيرساخت هاي آن نيز براي ظرفيت نهايي، يعني 5 ميليون تن، طراحي شده اند. همچنين بخش هاي برداشت و انباشت و انرژي بر اساس ظرفيت 5 ميليون تن گندله تأمین شده اند و براي اينکه روند احداث فاز دوم تسريع شود، پس از صدور پروانه بهره برداري فاز نخست، مجوز احداث فاز دوم نيز اخذ شد تا فاز دوم کارخانه در سال 1402 به بهره برداري برسد.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو