سهم میادین نفتی لاوان از اقتصاد

یکی از شاخه‌های بسیار مهم اقتصاد منطقه ویژه اقتصادی لاوان، بر پایه میادین نفتی و گازی منطقه است. در حال حاضر جزیره لاوان مرکز عملیاتی تولید سه میدان نفتی است که نقش مهمی در اقتصادی منطقه دارند.

به گزارش فرینا به نقل از اقتصاد24، جزیره مرجانی لاوان در سال 89 به پیشنهاد وزارت نفت ایران تبدیل به منطقه ویژه اقتصادی شد که عمده محور‌های اقتصادی توسعه‌ای این منطقه را باید در دو حوزه نفت و صید و صیادی دانست. این منطقه ویژه اقتصادی طی این مدت توانسته سهم مهمی از اقتصاد کشور را بگیرد.
از آنجا که در اطراف جزیره لاوان میدان‌های نفتی و گازی بزرگی وجود دارند که ایران، قطر و امارات در برخی از آن‌ها با هم شریک هستند، برنامه‌های بلند مدت و استراتژیکی برای جزیره لاوان، جزیره‌ای در فاصله 18 کیلومتری بندر مقام در سواحل جنوبی کشور در استان هرمزگان در نظر گرفته شده است. این جزیره از شمال‌شرقی به بندر مقام و از شرق به جزیره شیدور (شتور) منتهی می‌شود و در 28 کیلومتری غربی ساحل نخیلوه در آب‌های خلیج‌فارس واقع شده‌است.
این سومین جزیره خلیج فارس به لحاظ بزرگی، به علت طبیعت زیبا و دارا بودن گونه‌های گیاهی و جانوری خاص خود از جمله گوسفندان وحشی، آهو، انواع لاک پشت، کوسه و دلفین مقصد گردشگری به حساب می‌آید و البته بیش از جزایری مثل کیش و قشم بکر است و هنوز مسافران زیادی به آن سفر نمی‌کنند.
لاوان در حوزه شیلات

لاوان با تمرکز بر فعالیت‌های شیلاتی قصد دارد تا محقق کننده رشد و توسعه اقتصاد دریا محور باشد. منطقه‌ای که سال‌ها شغل آبا و اجدادی بومیانش صیادی بوده است، ظرفیت این را دارد که در حوزه شیلات توسعه و گسترش پیدا کند.
مدیر کل شیلات هرمزگان اخیراً درباره انواع تولیدات شیلاتی در جزیره لاوان گفته بود: ظرفیت‌یابی 13هزار و 400 تن پرورش ماهی در قفس در پیرامون جزیره، پرورش صدف خوارکی با هدف صادرات، پرورش صدف مروارید ساز، تکثیر و پرورش جلبک، ایجاد مرکز زیست فن‌آوری، طرح‌های پایلوت پرورش و تکثیر میگو خشی از مهم‌ترین ظرفیت‌های قبل توسعه جزیره لاوان است.
او تاکید کرده بود: شیلات در جزیره لاون از ظرفیت‌های خوبی در حوزه‌های گردشکری مانند آکواریوم‌های طبیعی و دلفین آریوم و تکثیر و پرورش ماهیان زینتی برخوردار است.
طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی لاوان

چندی است که طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی لاوان در دست تهیه است. در اسفند ماه سال 99 یکی از شرکت‌های با تجربه داخلی اقدام به تهیه طرح جامع و کالبدی منطقه لاوان کرد و کلیه گزارش‌های این سند تهیه و برای اخذ مجوز EIA به سازمان محیط زیست ارسال شد. با توجه به ماده 2 آیین‌نامه اجرایی قانون تشکیل و اداره مناطق ویژه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران، طرح‌های جامع و کالبدی مناطق، باید توسط سازمان هر منطقه تهیه و با پیشنهاد دبیرخانه به تصویب شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور برسد و از این نظر طرح جامعمنطقه ویژه اقتصادی لاوان نیز مراحل نهایی خود را طی می‌کند. طرحی که قرار است مبنای جذب سرمایه‌گذاران و در نهایت تقویت اقتصادی منطقه باشد.
فعالیت‌های میادین نفتی و گازی لاوان

یکی از شاخه‌های بسیار مهم اقتصاد منطقه ویژه اقتصادی لاوان، بر پایه میادین نفتی و گازی منطقه است. در حال حاضر جزیره لاوان مرکز عملیاتی تولید سه میدان نفتی است؛ مناطقی که دارای تأسیسات زیربنایی بهره‌برداری، مخازن ذخیره و اسکله صادراتی، تأسیسات جانبی و تعمیراتی، انبارها، تأسیسات مسکونی و اجتماعی و فرودگاه مخصوص برای پشتیبانی هستند. ذخایر نفتی آب‌های نزدیک جزیره لاوان بسیار قابل توجه است. در حال حاضر تولیدات آن از فلات قاره ایران به تأسیسات نفتی است که با نام «مجتمع پالایشی لاوان» فعالیت دارد انتقال داده شده و سپس تبدیل به فراورده‌های نفتی برای مصرف داخل کشور می‌شود.
این جزیره یک بندر‌گاه مناسب برای صدور فر‌آورده‌های نفتی و چندین اسکلۀ فلزی با ظرفیت‌های مختلف جهت حمل و نقل دریایی دارد و زیرساخت‌های مناسب برای سرمایه گذاری و انجام فعالیت‌های اقتصادی مهیا و آماده است.
گرایش‌های کاری موجود در جزیره لاوان از سوی دولت مشخص‌شده با این وجود زمینه‌های دیگری نیز برای توسعه برخی گرایش‌ها در این جزیره وجود دارد، به‌عنوان مثال هم‌اکنون این جزیره می‌تواند کانون سازندگان و واردکنندگان ماشین‌آلات مرتبط با صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش و پخش باشد.
در واقع زیرساخت‌های آماده ترمینال‌ها همچون اسکله‌های تخلیه و بارگیری تدارکاتی، اسکله‌های نفتی و گازی، فروشگاه، انبار‌های مسقف و روباز بارانداز منطقه ویژه، امور گمرکی، امور بندری، اداره گمرک، اداره بندر، شعبه‌های بانک تجارت، بانک ملی و برخی دیگر در کنار وجود شرکت‌های نفتی و وجود ذخایر عظیم گازی و نفتی به‌عنوان زمینه مناسبی برای احداث واحد‌های عظیم پتروشیمی در منطقه و سایر صنایع پایین‌دستی نفت و گاز و پتروشیمی و وجود زمینه‌های مناسب برای احداث خوشه‌های کوچک پالایشگاهی نفت و گاز درزمینه انرژی این جزیره است که می‌تواند زمینه توسعه اقتصاد لاوان باشد.

لیلا سلیمانی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو