با حضور معاونین اقتصادي دبیرخانه شورای عالی مطرح كرد؛

منطقه آزاد انزلی از مناطق اثرگذار در روابط فرامنطقه ای ایران است

با حضور معاونین اقتصادي دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ويژه اقتصادي و سرپرست سازمان منطقه آزاد انزلی به همراه اعضای هیئت مدیره معاونین و مدیران این سازمان نشست تخصصی بررسی ظرفیت های منطقه آزاد انزلی و تدوین برنامه های اجرایی به منظور پیشبرد اهداف اقتصادی و فرهنگی کشور برگزار شد.

به گزارش فرینا، سرپرست سازمان منطقه آزاد انزلی در این نشست بیان کرد: مناطق آزاد ایجاد شده در کشور دارای ظرفیت‌های متعدد و مختلفی هستند و هر منطقه آزاد بر اساس زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های موجود باید برنامه ریزی های لازم را تدوین و اجرایی کند و در این راستا نیاز است سایر ارگان‌ها و دستگاه‌های متولی نیز در این امر و با نگاه به ظرفیت های هر منطقه بستر توسعه زیرساخت ها را فراهم کنند.

سید مهدی نقوی در ادامه به لزوم توسعه زیرساخت‌های صنعتی و گردشگری اشاره و افزود : منطقه آزاد انزلی به دلیل برخورداری از مزیت‌های جغرافیای و ژئوپلیتیک، نزدیکی به پایتخت و فراهم بودن بستر لازم به منظور انجام تبادلات تجاری بین کشورهای حاشیه خزر و اوراسیا و همچنین قرار گرفتن در مسیر کریدورهای تجاری مورد توجه سرمایه گذاران داخلی و خارجی قرار گرفته و  در حال حاضر علاوه بر دو شهرک صنعتی فعال در این منطقه قیمت در حوزه گردشگری نیز سرمایه گذاران داخلی و خارجی پروژه های متعددی را ایجاد نمودند و همچنین با توجه به استقبال سرمایه گذاران ایجاد شهرک صنعتی شماره 3 در دستور کار این منطقه قرار دارد.

 معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي نيز در این نشست با اعلام رضایت از عملکرد در حوزه اقتصادی منطقه آزاد انزلی بیان کرد: طبق بررسی‌های انجام شده منطقه آزاد انزلی کوچکترین منطقه آزاد کشور بوده اما به لحاظ عملکرد در حوزه اقتصادی و ارائه شاخص های اقتصاد مقاومتی در جایگاه بالایی قرار دارد و در بسیاری از شاخص‌ها رتبه نخست را از آن خود کرده این امر بیانگر تلاش ها و تدوین برنامه‌های صحیح در حوزه اقتصادی است.

احمد جمالی در ادامه افزود: بهره گیری از ظرفیت های بخش خصوصی یکی دیگر از مهمترین عوامل موفقیت در مناطق آزاد بوده و این منطقه نیز در حوزه جذب سرمایه گذار و بکارگیری بخش خصوصی عملکرده مناسبی داشته است و در راستای توسعه ظرفیت ها می توان با جذب سرمایه‌گذار در حوزه خدمات اقتصادی و خدمات گردشگری شاخص های اقتصادی در این منطقه را بیش از پیش افزایش داد.

 معاون فرهنگی، گردشگری و صنایع خلاق دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ويژه اقتصادي نیز به لزوم بسترسازی فرهنگی و کاهش عدم همگونی  در مناطق آزاد و اشاره كرد و افزود: مناطق آزاد باید بر ظرفیت ها و توانمندی های موجود خود تمرکز داشته باشند و در حوزه صنایع دستی، صنایع خلاق و ظرفیت های بوم گردی و گردشگری منحصر به فرد هر منطقه توجه بیشتری شود.

محمد علی وکیلی، ظرفیت‌ها و زیر ساخت های فرهنگی را لازمه توسعه اقتصادی در مناطق آزاد دانست و خاطر نشان کرد: قطعاً سرمایه‌گذاران مناطقی که به لحاظ سرانه آموزش، کیفیت ، سلامت و بهداشت در سطح بالاتری قرار دارند را به منظور سرمایه گذاری انتخاب کرده و با توجه به این امر علاوه بر افزایش سطح رفاه عمومی برای جوامع محلی فرصت شغلی مناسبی را فراهم می کند.

وكيلي، توانمندسازی جوامع محلی را لازمه فعالیت فرهنگی و اجتماعی هر منطقه آزاد دانست و گفت: با توانمند سازی جوامع محلی، برگزاری دوره های آموزش کسب و کار و توسعه تولید و عرضه محصولات صنایع دستی و دیگر تولیدات این حوزه علاوه بر تشکیل صنوف و برگزاری رویدادهای ملی و بین‌المللی به منظور عرضه توانمندی‌ها سطح درآمد، رفاه و امنیت اجتماعی نیز افزایش می‌یابد.

معاون پارلمانی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ويژه اقتصادي نيز با حضور در اين نشست گفت: مناطق آزاد کشور را با شرایط موجود و تحریم های ظالمانه بر علیه کشورمان شده است باید به درستی مقایسه کرد عملکرد منطقه آزاد انزلی و رایزنی‌های مختلف در حوزه افزایش مراودات تجاری با کشورهای حوزه اوراسیا بیانگر این است که این منطقه پیشرفت چشمگیری داشته است.

حسین گروسی، از همراهی بیش از پیش مجلس شورای اسلامی در توسعه و پیشبرد راهبرد های اقتصادی اشاره و افزود: با رایزنی های انجام شده و ارائه دقیق و عملکرد مناطق آزاد در حوزه اقتصادی، آموزشی، فرهنگی ،گردشگری و عمرانی در مجلس شورای اسلامی و کمیسیون های تخصصی ، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی نیز اشراف دقیق و کامل تری نسبت به ظرفیت های مناطق آزاد به دست آوردند و در این راستا تلاش خواهد شد تا با اجرای درست و صحیح قوانین مناطق آزاد موانع ایجاد شده رفع شود.

در ادامه این نشست اعضای هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد انزلی، معاونین اقتصادی و سرمایه گذاری ، فرهنگی و گردشگری نیز گزارش عملکرد در حوزه فعالیت خود را ارائه دادند.

خبرنگار منطقه آزاد انزلی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو