شناسایی و بررسی دهانه بالایی(Big Ponor) غار نمکدان شماره 3 قشم

مدیر ژئوپارک جهانی قشم از اجرای برنامه شناسایی و بررسی دهانه بالایی(Big Ponor) غار نمکدان شماره 3 جزیره قشم باهدف ارایه خدمات تخصصی به ورزشکاران این حوزه برای نخستین بار در کشور به همت هیأت کوهنوردی و صعودهای ورزشی این منطقه آزاد خبر داد.

به گزارش فرینا به نقل از برنا، علیرضا امری کاظمی با اشاره به شهرت جهانی غار نمکدان به عنوان طولانی ترین غار نمکی عنوان داشت: کشف و گسترش این غار به ثبت رکوردهای جدید برای کشور و جزیره کمک کرده و موقیعتی مناسب جهت توسعه گردشگری ورزشی- تخصصی در منطقه فراهم می آورد.
وی ادامه داد: با این هدف، برنامه ای برای پیمایش مسیر 3 کیلومتری دهانه غارنمکدان شماره 3 جهت دسترسی به دهانه بالایی معروف به (Big Ponor) به همت تیم فنی هیأت کوهنوردی و صعودهای ورزشی منطقه آزاد قشم طراحی و در روز چهارشنبه 20 اسفند ماه عملیاتی شد.
به گفته امری کاظمی، در این برنامه که با پشتیبانی و حمایت سازمان منطقه آزاد قشم و توسط هیأت کوهنوردی و صعودهای ورزشی این منطقه صورت گرفت، غار دهانه بالا به طول 270 متر به صورت کاملا فنی و تخصصی پیمایش و امکان اتصال بخش بالایی به معبر 28 و یادبودها  مورد بررسی قرار گرفت.
مدیر ژئوپارک جهانی قشم با اشاره به سختی کار و تخصصی بودن مسیر جدید دهانه افزود: برای پیدا کردن دهانه بالایی در این برنامه، مسیرهای مختلفی مورد بررسی قرار گرفته و تنها از یک آبراه پر شیب حدوداً 500 متری با استفاده از چندین کارگاه فنی و استفاده از طناب امکان ورود مهیا شده که تمامی محاسبات این برنامه پس از نقشه برداری و بررسی فنی دقیق توسط هیأت کوهنوردی و صعودهای ورزشی منطقه آزاد قشم اعلام خواهد شد.
گفتنی است، اعضای گروه فنی هیأت کوهنوردی و صعودهای ورزشی منطقه آزاد قشم متشکل از پنج تَن شامل؛ محمدسعید موسایی باغستانی، رییس هیأت و سرپرست تیم، مهدی معماری، مسوول فنی تیم،  علیرضا موسایی، مسوول کارگروه غارنوردی و غارشناسی، قاسم صادقی پور، دبیر کمیته غارنوردی و غارشناسی و مصطفی حق پرست، مسوول کمیته پزشکی و جستجو و نجات بود که در زمانی تقریبی 9 ساعت عملیات شناسایی و بررسی را به پایان رساندند.

خبرنگار منطقه آزاد قشم امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو