گام موثر منطقه آزاد قشم در مسیر اقتصاد مولد

رونق تولید و صادرات در منطقه آزاد قشم محقق نمی‌شد مگر اینکه پروژه‌های عمرانی و زیربنایی به حد خوبی توسعه پیدا کند. این است که در مجموع سازمان منطقه آزاد قشم توانست 250 طرح عمرانی در اندازه‌های مختلف در جزیره انجام دهد.

به گزارش فرینا به نقل از اقتصاد 24، بیش از 28 سال از زمان تأسیس منطقه آزاد قشم می‌گذرد. با ایجاد منطقه آزاد قشم شاخص‌های توسعه اجتماعی و نماگر‌های اقتصادی مانند گسترش بازار‌های تجاری، اسکله‌ها، گمرک‌ها، اشتغال روند رو به رشدی داشته است. طی این سال‌ها منطقه آزاد قشم با داشتن 270 کیلومتر مرز آبی توانسته بر اقتصاد دریامحور تمرکز کند. این محوریت همچنان در سال 99 نیز حفظ شد به گونه‌ای که منطقه آزاد قشم یکی از مناطقی بود که بیشترین میزان افتتاح طرح و پروژه صنعتی و تولیدی در زمینه‌های مختلف عمرانی، زیرساختی، گردشگری، شیلات، نفت و گاز و انرژی و ... را داشته است.

** منطقه آزاد قشم رتبه نخست افتتاح طرح‌ها

در ماه پایانی سال 99 منطقه آزاد قشم توانست 15 پروژه بزرگ را افتتاح کند که عمدتاً در حوزه‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری از قبیل ساخت و تعمیر شناور، تولید ماهی خشک، پودر ماهی و خوراک دام، پرورش میگو، آزمایشگاه مرجع نفت و گاز، اسکله سوخت‌رسانی، کارخانه تولید ماسک، فروشگاه رفاه و سامانه پایش تصویری رانندگی و نظارتی بودند. منطقه آزاد قشم در حوزه فنی و زیربنایی نیز پروژه‌هایی از قبیل توسعه اسکله، آماده‌سازی اراضی مسکونی، بهسازی و رفع نقاط حادثه‌خیز جاده‌ای، شهرک‌سازی و مجتمع سازی و در حوزه گردشگری هم یک مجتمع بزرگ اقامتی و گردشگری به بهره‌برداری رسانده بود. اهمیت این پروژه‌ها در این است که مجموعاً سرمایه‌گذاری ریالی برای اجرای این پروژه افزون بر 32 هزار میلیارد ریال و سرمایه‌گذاری ارزی آن افزون بر 21 میلیون دلار بوده است که 83.5 درصد از این سرمایه‌گذاری‌ها توسط بخش خصوصی انجام شده و 16.5 درصد بقیه نیز سهم سازمان منطقه آزاد قشم است.

در واقع یکی از ویژگی‌های ممتاز منطقه آزاد قشم در همین مولد کردن اقتصاد است که در طی سال‌های گذشته محقق شده است و در واقع سال 99 منطقه آزاد قشم عملکرد بسیار ممتازی در این زمینه داشت.

در حال حاضر حدود هشت واحد تولیدی عطر و ادکلن با برند‌های معتبر وجود دارد، واحد‌های دخانیات نیز در حال توسعه است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان‌ 1400 حداقل 50 درصد مصرف داخل کشور را که حدود 76 میلیارد نخ است، در قشم تولید شود.

همچنین در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی، پالایشگاه گورزین قشم در حال حاضر فعال است، ضمن اینکه بهین پالایش قشم نیز تا نوروز 1400، 35 هزار بشکه محصول تولید خواهد کرد که هم در حوزه درآمدی و هم توسعه صادرات منطقه کمک کننده است.

در دی‌ماه امسال نیز 27 طرح در دو بخش دولتی و خصوصی در این منطقه آزاد با اعتبار ارزی 240 میلیون دلار و 17 هزار و 430 میلیارد ریالی فردا به صورت ویدیو‌کنفرانس توسط رئیس‌جمهور افتتاح شد که شامل دو شرکت پارس بهین پالایش نفت قشم و قشم مولد به ترتیب با راه‌اندازی پالایشگاه نفت خام فوق سنگین، پروژه تأمین پیش‌نیاز‌های مورد استفاده در تولید قیر، هشت پروژه شیلاتی ماهی و میگو، سردخانه‌ای با ظرفیت ذخیره‌سازی دو هزار تُن محصول، تولید ماهی خشک و خوراک آبزیان و کارخانه تولید ماسک سوبا و مرکز آموزش دریانوردی صنعت گستر هوا دریا قشم بودند.

در دی‌ماه در حوزه عمران نیز پروژه‌های ساخت بلوار دسترسی به روستای دفاری، بلوار رینگ غربی شهرک نریمان تا ساحل جنوبی، بهسازی جاده سه‌راه دیرستان تا فرودگاه و میدان شهید ستاری، احداث سه کمپ پارک (آفتاب دو، مهتاب و فاز دوم جزایر ناز)، احداث کانال جمع‌آوری آب‌های سطحی و اجرای خط دوم انتقال آب، چهار پروژه برج مسکونی ماتیا، مجتمع تاپ آیلند، 40 واحد ویلایی و آماده‌سازی سایت 23 هکتاری و پروژه گردشگری باغ گردشگری صفاآباد افتتاح شدند.

در شهریورماه امسال نیز 14 پروژه در جزیره قشم افتتاح شد که نشان دهنده عزم سازمان منطقه آزاد قشم برای ایجاد تراز تجاری مثبت و رشد و توسعه تولیدات منطقه است. این 14 پروژه در دو بخش دولتی و خصوصی بااعتبار ارزی 340 میلیون یورو و ریالی 11 هزار و 630 میلیاردی، پنج صنعت نفت، گاز و انرژی، تولیدی، حمل‌ونقل، گردشگری و عمرانی را دربرمی گیرد.

** اقتصاد قشم در دولت تدبیر و امید و برنامه‌های آینده

منطقه آزاد قشم با بیش از 196 واحد تولیدی فعال پیشرفت زیادی داشته است. این پیشرفت وقتی عیان‌تر می‌شود که بدانیم در ابتدای سال‌94، حدود 126 واحد تولید در این منطقه وجود داشت. گفته شده در مراحل بعدی اکنون 129 طرح و پروژه در جزیره قشم در حال بررسی است که تا پایان دولت به ظرفیت تولیدی منطقه افزوده می‌شود.

همچنین منطقه‌ای با وسعت دو هزار و پانصد هکتار در سلخ تعیین گردیده است و با جانمایی‌هایی انجام شده، جهت احداث پتروشیمی‌ها آماده است که قرار است پنج واحد پتروشیمی در این محدوده احداث و راه‌اندازی شوند. دسترسی به آب و نزدیکی به انرژی از مشخصات این محدوده است؛ داشتن بندر تخصصی نیز از دیگر ویژگی‌های آن می‌باشد که حداکثر تا بهار 1400 این بندر تخصصی با سه پست اسکله 10 هزار تنی، 70 هزار تنی و 35 هزار تنی به بهره‌برداری می‌رسد.

ضمن آنکه تا پایان دولت تدبیر و امید هزار و صد مگاوات برق در قشم تولید می‌شود که اکنون نزدیک حدود 500 مگاوات تحویل شبکه داده شده و آماده است.

**شهرک‌های صنعتی مهم قشم

منطقه آزاد قشم نسبت به سال‌های آغازین انقلاب اکنون یک قطب صنعتی و تولیدی شده است و چندین شهرک صنعتی و تولیدی دارد که همگی در راستای سیاست‌های توسعه‌ای دولت و با هدف جذب سرمایه‌گذار و حفظ منافع آنان ایجاد شده‌اند.

بر این اساس در شرایط کنونی پنج شهرک صنعتی از جمله شهرک صنعتی طولا به وسعت 1300 هکتار کاربری صنایع کوچک و متوسط، شهرک صنعتی فجر به وسعت 35 هکتار و کاربری صنایع کوچک و کارگاهی، شهرک صنعتی کاوه به وسعت 4000 هکتار و کاربری صنایع سنگین و بزرگ، شهرک صنعتی سوزا به وسعت 4000 هکتار و کاربری صنایع شیمیایی و صنایع خاص و شهرک صنایع شیلاتی به وسعت 13 هکتار و کاربری صنایع شیلاتی فعال است. این شهرک‌های در کنار امکانات زیرساختی توانستند شرایط را برای جذب سرمایه‌گذار فراهم کنند.

رونق تولید و صادرات در منطقه آزاد قشم محقق نمی‌شد مگر اینکه پروژه‌های عمرانی و زیربنایی به حد خوبی توسعه پیدا کند. این است که در مجموع سازمان منطقه آزاد قشم توانست 250 طرح عمرانی در اندازه‌های مختلف در جزیره انجام دهد.

هرچه هست آمار و ارقام نشان می‌دهد که اغلب پروژه‌های به بهره‌برداری رسیده در دولت حسن روحانی، متعلق به منطقه آزاد قشم است. منطقه آزاد قشم طی چند رویداد سراسری در مناطق آزاد این پروژه‌ها را به بهره‌برداری رسانده است و همگی حکایت از عمق برنامه‌ریزی‌ها برای ایجاد توسعه پایدار در قشم بوده است.

خبرنگار منطقه آزاد قشم امتیاز به خبر :