عضو هیات علمی موسسه آموزش عالی قشم و نویسنده کتاب مکتب کنش متقابل نمادی:

شناخت نظریه های جامعه شناسی برای درک فرهنگ محلی و جامعه درحال توسعه قشم ضروری است

یک عضو هیات علمی موسسه آموزش عالی قشم با هدف کمک به توسعه منابع بیشتر برای شناخت و تدوین هرچه بهتر مسیر توسعه اجتماعی جوامع خاص از جمله جامعه جزیره قشم مبادرت به تدوین کتابی تحت عنوان«مکتب کنش متقابل نمادی» کرده است.

به گزارش فرینا به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد قشم، فرشاد نجفی اسدالهی مولف این کتاب با تاکید بر اهمیت  ملی و بین المللی جزیره قشم گفت: برای حفظ و نگهداری سنت ها و ارزش های ساکنان بومی این جزیره کهن از یک سو و بررسی تاثیر گردشگران خارج از جزیره از سوی دیگر، نیاز است که به مسائل اجتماعی آن از دیدگاه علمی و جامعه شناختی پرداخته شود.
نجفی اسدالهی حضورگردشگران در جزیره و گسترش و پیشرفت شگرف ارتباطات و بخصوص وسایل ارتباط جمعی را دوعامل اساسی برای تغییرات اجتماعی در جزیره قشم خواند و افزود: این تغییرات اجتماعی مانند تمام تغییرات اجتماعی سراسر جهان اگر با هدف و برنامه ریزی توام باشد باعث ایجاد فضای اجتماعی مناسب تری نسبت به قبل خواهد شد و درغیراین صورت آسیب های اجتماعی غیرقابل پیش بینی و غیر قابل جبران را شاهد خواهیم بود.   
وی با اشاره به اینکه مراکز آموزش عالی در قشم با این هدف تمرکز خود را بر پژوهش و تحقیق جهت توسعه اصولی جزیره قرار داده اند، تصریح کرد: کتاب «مکتب کنش متقابل نمادی» به بررسی انواع نظریه های اجتماعی در جامعه شناسی که به کنش گر بودن انسان در شکل گیری جامعه توجه دارند، می پردازد.
به گفته این عضو هیات علمی موسسه آموزش عالی قشم شناخت این نظریه ها و سایر نظریه های جامعه شناسی به ساکنان محلی جزیره قشم و گردشگران خارج از آن در بهتر دیدن و بهتر فهمیدن فرهنگ محلی و نیز جامعه درحال توسعه قشم و درنتیجه، گذار موفق از سنت به مدرنیته کمک شایانی می کند.
وی در توضیح محتوای این کتاب یادآور شد: این کتاب از نظریه ها در سطح خرد یعنی از فرد شروع شده و به روان شناسی می پردازد و بعد به سمت کلان یعنی ساختارهای اجتماع می رود و سپس به بررسی انواع جوامع توسعه یافته و درحال توسعه از منظر جامعه شناسی پرداخته و نقش انسان ها را دراین جوامع نقد و بررسی می کند.
نجفی اسدالهی گفت: می توان این کتاب را توضیحی برای علت حرکت از مدرنیسم به پست مدرن هم دانست و با کمک مفاهیم و نظریه های آن به تبیین چرایی تغییرات در دنیای مدرنیته و چرایی عدم کارایی کامل عقل برای پاسخ دادن به همه نیازهای بشری در جوامع کنونی با وجود پیشرفت های شگفت آور در قرن اخیرهم می توان پرداخت.
وی با تاکید بر اینکه درنظریات جامعه شناسی درقالب تعاریف پست مدرنیسم به فرهنگ محلی هر سرزمین کوچک و بزرگ در کنار توسعه و مدرنیته احترام گذاشته می شود، خاطرنشان کرد: درجهت تکامل و کارایی بالاتر، نویسنده این کتاب نقدهایی هم به این نظریات برای توسعه اجتماع دارد که در کتاب دیگری آنها هم به رشته تحریر درمی آید.
وی در پایان با تقدیر از فعالیت های سازمان منطقه آزاد قشم و موسسه آموزش عالی قشم درجهت توسعه بخشیدن زیرساخت های علمی و فرهنگی جزیره قشم بر ضرورت همکاری و همگامی جامعه دانشگاهی با آنها تاکید کرد.
گفتنی است کتاب «مکتب کنش متقابل نمادی» توسط انتشارات فرهیختگان دانشگاه در سال 1399 چاپ و منتشر شده است.

خبرنگار منطقه آزاد قشم امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو