همزمان با روز ملی خلیج‌فارس؛

تهیه نقشه ژئوتوریسم چابهار به همت دفتر زمین‌شناسی دریایی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور

مدیرکل دفتر زمین‌شناسی دریایی این سازمان از تهیه و انتشار نقشه ژئوتوریسمی چابهار در مقیاس یک‌پنجاه‌هزارم در راستای توسعه زیرساخت‌های دریا محور به همت کارشناسان این مجموعه همزمان با 10 اردیبهشت و روز ملی خلیح‌فارس خبر داد.

به گزارش فرینا به نقل از معدن نیوز، مسعود زمانی پدرام با بیان این‌که سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور مسئول انجام بررسی‌ها و مطالعات پایه و بنیادین مرتبط با علوم زمین در کشور است، گفت: پژوهش‌ها و مطالعات پدیده‌های زمین‌شناختی ارزشمند برای بهره‌برداری گردشگری نیز در زمره اینگونه مطالعات قرار می‌گیرد.

به گفته زمانی پدرام، مسئولیت مطالعه، شناسایی و معرفی میراث زمین‌شناختی کشور به‌صورت وظیفه‌ای قانونی طی تصویب‌نامه هیات وزیران در سال 1390 به سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور واگذار شده‌ و این سازمان به عنوان نهاد مرجع امور مربوط به میراث زمین‌شناختی در کشور معرفی شده است.

وی با تاکید بر این‌که سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور محور مطالعات مربوط به ژئوپارک، ژئوتوریسم و میراث زمین‌شناختی در کشور است، خاطرنشان کرد: ارزیابی و امکان‌سنجی ژئوسایت‌ها و ایجاد ژئوپارک (زمین‌گردشگاه) در مناطق گردشگرپسند ساحلی-دریایی و جزایر ایرانی، در راستای توسعه دریا محور و اشتغال‌زایی برای مردم کمتر برخوردار روستاهای اطراف، ایجاد جهش‌های اجتماعی در عین حال زنده نگاه داشتن و احیای هنرها، عادات کهن، سنت‌ها و حفظ میراث فرهنگی و تاریخی ضروری است.

مدیرکل دفتر زمین‌شناسی دریایی تصریح کرد: این امر ضمن این‌که توجه افراد بومی به حفظ میراث منطقه‌ای خود را ارتقا می‌دهد از سویی باعث ایجاد تجربه‌ای دلپذیر برای گردشگران می‌شود.

زمانی پدرام درباره اهمیت نقشه دو زبانه زمین‌گردشگری یک‌پنجاه‌هزارم چابهار که آن را از دیگر نقشه‌های زمین‌گردشگری متمایز می‌کند، گفت: گستره نقشه نمایانگر عوارض زمین‌شناسی و ژئوموفولوژیکی است که علاوه بر جذب مخاطبان خاص و عام و کسب منافع اقتصادی حاصل از آن می‌تواند به عنوان یکی از اهداف اصلی و یا جانبی در جذب سرمایه‌گذاری اقتصادی، توسعه زیرساخت‌های منطقه را بهبود ببخشد.

وی با تاکید بر این‌که اطلاعات این نقشه‌ها راهنمای کلیدی در مکان‌یابی خطوط ریلی و جاده‌ها به سمت سواحل با اهداف توسعه و رونق تجارت دریا محور و نیز صنعت گردشگری دارد، خاطرنشان کرد: در این راستا تبادل دانش زمین‌شناسی در اجرایی کردن بهینه اهداف مدیریتی تصمیم‌سازان و مدیران توسعه محور کشور بی‌همتا خواهد بود.

مدیرکل دفتر زمین‌شناسی دریایی، شناسایی میراث طبیعت جاندار (اکوسایت‌ها)، شناسایی میراث طبیعت غیرزنده (ژئومورفوسایت‌ها و ژئوسایت‌ها)، شناسایی میراث تاریخی ـ فرهنگی (کالچرال سایت‌ها)، تعیین مسیرهای گردشگری (ژئوتریل) مناسب برای دسترسی به سایت‌های گردشگری در مناطق ساحلی ـ دریایی را جزء اهداف تهیه نقشه ژئوتوریسم چابهارعنوان کرد.

شایان ذکر است؛ تدوین معیارها و نحوه به کارگیری آنها از طریق روش‌شناسی، موجب می‌شود که دامنه انتخاب‌های نادرست محدود شود و گزینش این مناطق را از حیطه افراد غیر‌متخصص خارج کند و روش‌های سلیقه‌ای، ذهنی و توصیفی را حذف کند و این اقدام را با برخورداری از پشتوانه علمی و در حیطه حرفه‌ای گری و متخصصان قرار می‌دهد.

گفتنی است؛ صنعت گردشگری می‌تواند منافع اقتصادی، بوم‌شناسی، زمین‌شناختی و فرهنگی و اجتماعی را با خود به همراه آورد و ضمن اینکه سطوح اشتغال و زندگی مردم بومی را بالا می‌برد، دارای پتانسیلی برای بازیافت و ترمیم تمامی بخش‌های جامعه است.

این امر قادر است؛ اشتغال طیف گسترده‌ای از دانش‌آموختگان و متخصصان رشته‌های مختلف اعم از زمین‌شناسان، ژئومورفولوگ‌ها، مهندسان محیط‌زیست، متخصصان معماری، گیاه‌شناسان، جانور‌شناسان‌و...را در قالب راهنمایان و همکاران تشکیل پایگاه داده‌ها زیرنظر یک ارگان دولتی در بر گیرد؛ و از سویی توسعه زیرساخت‌های گردشگری مانند هتلداری، رستوران‌ها، آژانس‌های مسافرتی، صنایع‌دستی و سوغات محلی را بهبود بخشیده و در حالت کلی بر اقتصاد روستائیان نیز تاثیر مثبت گذارد.

10 اردیبهشت در ایران روز ملی خلیج‌فارس نام‌گذاری شده که یادآور سالروز اخراج پرتغالی‌ها از تنگه هرمز و خلیج‌فارس است. روز ملی خلیج‌فارس پس از تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی درسال 1384 توسط سازمان میراث فرهنگی در سال 1389 به عنوان میراث معنوی ثبت ملی نیز شد.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو