خبر انتقال ویترین ها به موزه جلفا، سانسور بخشی از واقعیت هاست

مدیر گردشگری صنایع دستی و میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد ارس گفت: انتشار خبر انتقال ویترین های حمام جلفا به خداآفرین با سانسور بخشی از واقعیت ها و صرفاً ارائه یک سری مطالب احساسی به دور از واقعیت و با هدف تشویش اذهان عمومی صورت گرفته است.

به گزارش فرینا به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد ارس، فاطمه منیری گفت: تشکیل و حمایت از انجمن ها ایده خود معاونت فرهنگی اجتماعی و گردشگری ارس بوده و این معاونت نهایت حمایت را در چند سال گذشته از انجمن ها داشته است و در همین راستا در دیماه سال 98 پیرو پیشنهاد معاونت فرهنگی حمام تاریخی جلفا که چندین میلیارد برای مرمت آن هزینه شده بود در اختیار انجمن میراث فرهنگی ارس قرار داده شد.

منیری افزود: در زمان احداث سدهای خداآفرین و قیز قلعه سی اشیای تاریخی قابل توجهی که ارزش و قدمت تاریخی آن ها جایگاه بسیار ویژه ای در تمدن استان و منطقه آزاد ارس دارد کشف شد و بر همین اساس حدود 10 سال قبل موزه باستان شناسی خداآفرین بر اساس مجوزی که داشت در 3 گروه سفال،مفرغ و زیور آلات مربوط به هزاره اول و دوم قبل از میلاد شکل گرفت. اما پس از مدتی بدلیل الزامی بودن تعیین محل مناسب در داخل محدوده و در پی انتقال اشیا به سازمان میراث فرهنگی استان، ویترین های موزه خداآفرین موقتاً جهت نگهداری در انبار به جلفا ارسال شد.

وی اضافه کرد: پس از چندین سال تلاش و پیگیری و با توجه به اعلام آمادگی برخی از موزه‌های استان و کشور جهت انتقال اقلام به آنها و در راستای حفظ آثار در محدوده با همکاری میراث فرهنگی استان مقرر شد مجدداً موزه در خداآفرین در محل جدید تعیین شده در داخل محدوده دایر شود و اشیا امروز یازدهم اردیبهشت ماه تحویل ما می گردد که در راستای جلوگیری از نابودی اشیا، و نبود زمان برای تهیه ویترین و ارزش بسیار بالای تاریخی اشیا بخشی از ویترین‌های مرکز خداآفرین عودت داده شده است.

منیری گفت: تلاش داشتیم ویترین های جدید خریداری شود ولی به علت اینکه هزینه خرید ویترین رقم قابل توجه و بیش از یک میلیارد تومان بود و از طرفی بعلت تعطیلی این حوزه ها در ایام کرونا سعی کردیم از ظرفیت های موجود استفاده بهینه داشته باشیم.

مدیر گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد ارس با اشاره به اینکه انجمن میراث فرهنگی ارس متعلق به هر چهار محدوده است و فقط شامل شهرجلفا نیست یادآور شد:انجمن جزو خانواده معاونت فرهنگی است و انتظار می رود این انجمن که می بایست دوستدار تاریخ و فرهنگ ارس باشند از نتیجه دادن چندین سال دوندگی و برگرداندن اشیا مختص منطقه خوشحال باشند و نباید بسترساز یک سری حواشی و تفکرات غلط شوند و همچنین طبق تعهداتشان تلاش می‌کردند در عرض این دو سال مجوز موزه اخذ میشد .
    فاطمه منیری ضمن گلایه از انجمن میراث فرهنگی ارس و با تاکید بر اینکه وظیفه ما فقط دفاع از میراث تاریخی نیست بلکه افرادی که در این حوزه تلاش می کنند باید اخلاق مداری و رفتار منصفانه را نیز در دستور کار قرار دهند افزود: سازمان بیشترین حمایت را از این انجمن داشته در حالی که آن ها بیشتر تعهداتی که بر عهده داشتند را انجام ندادند و انتظار داریم انجمن سریعاً نسبت به بیان واقعیت ها اقدام نماید.

خبرنگار منطقه آزاد ارس امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو