توسعه شهرک صنعتی اترک، ثمره تلاش هشت ساله برای رونق اقتصادی گلستان است

ایجاد زیرساخت‌های شهرک صنعتی منطقه ویژه اقتصادی اترک در اراضی شوره زار آق‌قلا با هدف استقرار صنایع بزرگ از جمله دستاوردهای هشت سال اخیر دولت برای رونق صنعت گلستان است که در صورت جذب سرمایه‌گذار، می‌تواند زمینه‌ساز رفع مشکل بیکاری و ایجاد اشتغال پایدار استان شود.

به گزارش فرینا، راه اندازی شهرک صنعتی اترک در مرداد سال 1384 با هدف جبران عقب ماندگی‌ بخش صنعت استان گلستان به تصویب رسید و در این مدت به خصوص از سال 92 تاکنون با تلاش دستگاه های حوزه اقتصادی مرتبط و تلاش مسوولان ارشد استان، ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز این شهرک با جذب اعتبار از محل منابع مختلف به منظور تسهیل در استقرار صنایع شتاب بیشتری گرفت.
مطابق اطلاعات موجود بر روی پایگاه خبری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور، منطقه ویژه اقتصادی اترک گلستان در فاصله 25 کیلومتری گمرک و مرز اینچه برون گنبدکاووس برای استقرار صنایع بزرگ، متوسط و کوچک مورد نیاز کشور و استان گلستان و کمک به رفع مشکل بیکاری و ایجاد اشتغال پایدار در زمینی به مساحت هزار و هفت هکتار طراحی و تصویب شد.


مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی گلستان گفت: ایجاد زیر ساخت های مورد نیاز و فعال نمودن شهرک صنعتی اترک در شمال شهرستان آق قلا و منطقه محروم اترک به منظور استقرار صنایع بزرگ از جمله پروژه‌های مهم و بجا مانده از دولت‌های قبل بود که در دولت تدبیر و امید احیا شده و به نتیجه رسید.
حجت الله خلیل زاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این شهرک صنعتی پیش از فعالیت دولت یازدهم به دلیل کمبود منابع مالی فعالیت چندانی نداشت اما طی چند سال اخیر به دلیل اجرای پروژه‌های زیربنایی بزرگ و تاثیرگذار از قبیل تکمیل‌برق‌رسانی، گازرسانی و ایجاد شبکه مخابراتی و فیبر نوری، آسفالت معابر و شبکه روشنایی در مجموع با اعتباری افزون بر 180 میلیارد ریال (معادل 2 برابر هزینه‌کرد دولت‌ قبلی) از رونق خوبی برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی برخوردار شد.
به گفته خلیل زاده، دریافت مجوز ارزیابی زیست محیطی در محدوده 500 هکتار، اتمام مطالعات فاز یک و 2 شهرسازی، طراحی و زهکشی روباز به طول 30 کیلومتر و زهکشی زیرزمینی 15 کیلومتر، دریافت 985.2 هکتار سند ثبتی، انجام زیرسازی و خیابان‌کشی فاز یک به طول 25 کیلومتر برای پوشش 250 هکتار، زیرسازی و خیابان کشی و آسفالت راه دسترسی ورودی و خروجی به طول 2 کیلومتر، حصارکشی محدوده 70 هکتاری مورد نیاز گمرک به مساحت 65 هکتار و 700 متر مربع به طول 3.2 کیلومتر، از جمله اقدامات زیربنایی انجام شده سال های اخیر در شهرک صنعتی اترک است.
وی ادامه داد: اجرای شبکه توزیع آب به طول 16 کیلومتر در فاز یک، ایجاد منبع هوایی آب آشامیدنی با ظرفیت 250 متر مکعب، حفر 2 حلقه چاه و تامین هفت لیتر بر ثانیه آب، ایجاد شبکه توزیع برق در فاز یک به طول 16 کیلومتر و تامین 2 مگاوات برق برای استقرار واحدهای صنعتی، انجام شبکه توزیع گاز به طول 22 کیلومتر، اجرای شبکه مخابرات به طول 16.6 کیلومتر و فیبر نوری ارتباطی از آق قلا به اترک به طول 29.5 کیلومتر، ایجاد شبکه روشنایی معابر به طول چهار کیلومتر و ساخت ساختمان نگهبان از دیگر اقدامات صورت گرفته در شهرک صنعتی اترک است.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی گلستان ادامه داد: با اقدامات انجام شده و تکمیل آن پیش‌بینی می شود زمینه استقرار 2 هزار واحد صنعتی در این شهرک فراهم شده و از این طریق برای 30 هزار نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد شود.
خلیل زاده در خصوص اولویت ها، نیازمندی ها و برنامه های توسعه ای شهرک صنعتی اترک گفت: ساخت پست برق با هدف تامین برق پایدار منطقه به عنوان مصوبه سفر استانی هیات دولت از جمله مهم ترین طرح‌های در دست پیگیری شرکت شهرک های صنعتی استان است.
مطابق گزارش شرکت شهرک‌های صنعتی گلستان، مصوبه کمک به احداث پست برق شهرک صنعتی اترک و اینچه برون و خط انتقال از نیروگاه علی آباد با اعتباری معادل 2 هزار میلیارد ریال در مصوبات سفر بهمن سال 97 هیات دولت به گلستان قرار گرفت و به شرکت برق منطقه ای استان ابلاغ شد.
به گفته خلیل زاده، تامین اعتبار موردنیاز اجرای این مصوبه به صورت 500 میلیارد ریال وزارت نیرو، 500 میلیارد ریال وزارت صنعت، 500 میلیارد ریال استانداری  و 500 میلیارد ریال سازمان برنامه و بودجه تعیین شده و تاکنون سازمان مدیریت و برنامه ریزی اعتباری بالغ بر 406 میلیارد ریال به اجرای پروژه تخصیص داده که با توجه به اعتباری تخصیصی، خرید سیم هادی خط انتقال 230 کیلوولت خط دو مداره تغذیه کننده انجام شده و در مجموع پروژه دارای 10 درصد پیشرفت فیزیکی است.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی گلستان تامین آب پایدار، احداث پل روگذر، راه دسترسی و استقرار گمرک را از دیگر اولویت ها، نیازمندی ها و برنامه های توسعه شهرک صنعتی اترک برشمرد.
وی در خصوص وضعیت جذب سرمایه گذار در شهرک صنعتی اترک گفت: تاکنون 34 قرارداد با واگذاری 48 هکتار و 700 متر مربع و تخصیص 30 قطعه زمین به متقاضیان انجام شده و سرمایه گذاران پیگیر مراحل اداری ساخت وساز هستند.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی گلستان افزود: همچنین یک واحد صنعتی با سرمایه گذاری 200 میلیارد ریالی بهره برداران ایرانی ـ اوکراینی و ایجاد فرصت شغلی برای 23 نفر در این شهرک مشغول تولید سقف های کششی است.
خلیل زاده برخورداری از تسهیلات واگذاری زمین صنعتی در مناطق کمتر توسعه یافته و وجود زیرساخت های لازم برای سرمایه گذاری و نداشتن محدودیت در واگذاری اراضی صنعتی و واگذاری آن به صورت نقد و اقساط را از جمله مزایای سرمایه گذاری درشهرک صنعتی اترک برشمرد.
وجود منابع طبیعی و کشاورزی برای استفاده در صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی، دسترسی به جاده ترانزیتی راه آهن بین المللی ایران ـ ترکمنستان ـ قزاقستان و راه آهن سراسری کشور، قرار گرفتن در کریدور شمال ـ جنوب و دسترسی جاده ای و ریلی به بندر ترکمن و نیز جاده ای به بندر خواجه نفس در گمیشان، نزدیکی با فرودگاه بین المللی گرگان، دسترسی به مراکز جمعیتی شهرستان های گرگان، گنبدکاووس، آق‌قلا و گمیشان، همجواری با مجتمع پتروشیمی و مجتمع فرآوری یُد و امکان استقرار صنایع پایین دستی پتروشیمی به دلیل سهولت تامین مواد اولیه، قرارگرفتن در مسیر جاده آق قلا ـ اینچه برون (مرز ترکمنستان) و فاصله 25 کیلومتری از گمرک اینچه برون در مرز مشترک ایران و ترکمنستان از جمله مزیت‌های سرمایه گذاری در شهرک صنعتی اترک استان گلستان به شمار می رود.
 شهرک صنعتی اترک با مزیت هایی که در جوار آن واقع شده می تواند پایگاه اصلی صنعت بزرگ گلستان محسوب شده و محرومیت صنعت و اشتغال منطقه را حل کند.
گلستان، بیش از هزار و 200 واحد صنعتی فعال در بخش صنعت و صنایع تبدیلی کشاورزی دارد که 97 درصد آن را صنایع کوچک و متوسط تشکیل می‌دهد.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو