لزوم تامین منابع مالی از طریق بازار سرمایه و رفع نیازهای زیرساختی در منطقه آزاد کیش

معاون توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به موقعیت ویژه منطقه آزاد کیش در ایجاد زیرساخت ها و تامین منابع مالی طرح ها، پیشنهاد اصلاحیه بودجه مناطق آزاد خارج از موعد را در جلسه شورای معاونان عنوان کرد.

به گزارش فرینا، ناصر آخوندی در نخستین جلسه شورای معاونان و مدیران این سازمان در سال 1400 که با حضور حمیدرضا مومنی مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و جعفر آهنگران مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش برگزار شد، با تاکید بر اهمیت تامین مالی از طریق بازار سرمایه و رفع نیازهای زیرساختی منطقه آزاد کیش، پیشنهاد اصلاحیه بودجه مناطق آزاد خارج از موعد را مطرح کرد تا در دستور کار دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد قرار گیرد.

آخوندی افزود: برای سال 1400 نزدیک به 500 میلیارد تومان مجوز داریم که برای خرید دو فروند هواپیما نیز به صورت لیزینگ و از طریق اوراق منفعه اقدام شده و تامین 600 میلیارد تومان اعتبار باقیمانده مورد نیاز از جمله مواردی است که باید در اسرع وقت رسیدگی شود.

وی همچنین به اصلاح ساختار چارت سازمانی که حدود 7 ماه پیش به دبیرخانه ارسال شده است اشاره کرد و گفت: این موضوع در کارگروه‌های مربوطه بررسی و هفته پیش نیز جلسه‌ای در این خصوص برگزار شد.

معاون توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد کیش در خصوص تامین مالی و مدیریت دارایی های سازمان منطقه آزاد کیش تصریح کرد: کیش به عنوان منطقه آزاد ،کل دارایی خود را از طریق املاک، زمین و ساختمان و پروانه تامین می‌کند، از اینرو چند صد هزار میلیارد تومان دارایی موجود باید از طریق مدیریتی اداره شود که جای آن در چارت سازمان به عنوان مدیریت زمین و مستغلات خالی و مغفول مانده و باید با راه اندازی این بخش ها دارایی ها به روشی بهینه تر مدیریت شود.

آخوندی، یکی از روش های پنج گانه تامین مالی را تهاتر عنوان کرد و گفت: اخیرا 11 مورد تهاتر داشتیم که سرمایه گذاران زمین تجاری، مسکونی، خدماتی یا هتلی گرفته و به سازمان بدهکار بودند، طبق تهاترهای انجام شده با بدهکاران سازمان از این 11 طرح در مجموع 51 میلیارد تومان درقالب املاک به تفکیک کاربری دریافت شد.

به گفته وی، 41 هزار و 818 مترمربع تهاتر با 333 ملک انجام شد که مبلغی بابت تسویه حساب ها هزینه شده و از این رقم 38 هزار و 164 متر باقیمانده که با برآورد نرخ روز، این باقیمانده تهاتر، هزار و پانصد و شصت و سه میلیارد تومان ارزش افزوده ایجاد کرده است.

معاون توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد کیش، استفاده از چنین روش هایی را جایگزینی مناسب برای دریافت پول نقد عنوان کرد و بیان داشت: این روشی مناسب در مناطق آزاد است و باید اصلاحیه ای در شیوه نامه ها داشته باشیم که طلب ها تنها منوط به دریافت پول نقد نباشد.

آخوندی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به برنامه ریزی های منظه سازمان منطقه آزاد کیش از استقرار حسابرسان در اکثر شرکت های تابعه سازمان خبر داد و گفت: گزارش‌های حسابرسی ما نهایی و صورتهای مالی به سازمان ارسال شده و در حال تلفیق حساب ها هستیم، طبق زمان‌بندی دبیرخانه در هفته اول خرداد کیش اولین منطقه آزادی خواهد بود که مجامع خود را برگزار می‌کند.

وی، سودآوری شرکت‌های تابعه سازمان را بسیار مناسب برشمرد وبا اشاره به سود خالص 800 میلیارد تومانی شرکت سرمایه گذاری و سود خالص 100 میلیارد تومانی شرکت عمران و خدمات افزود: سایر شرکت‌ها مانند بنادر به لحاظ شیوع کرونا و شرایط خاص به وجود آمده اندک زیانی را متحمل شده اند اما در مجموع شرکت‌ها در وضعیت سودآوری هستند.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :