رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ارمنستان اعلام کرد:

تجارت یک میلیارد دلاری ایران و ارمنستان با ایجاد مناطق آزاد همجوار

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ارمنستان گفت: با ایجاد منطقه آزاد در مرزهای همجوار، میزان مبادله تجاری دو کشور طی یک سال به بیش از یک میلیارد دلار افزایش می‌یابد.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، تجارت یکی از مهمترین اهداف احداث مناطق آزاد در سراسر جهان است زیرا با ایجاد این محدوده ها بسیاری از مقررات سختگیرانه کشورها حذف و صادرات و واردات می تواند به راحتی انجام شود.
بر همین اساس شرکت های تولیدی برای تسهیل مبادلات خود به سرمایه گذاری در مناطق آزاد روی می آورند و باید توجه ویژه ای به زیرساخت های صادراتی شود.

در همین راستا رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ارمنستان در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با بیان اینکه تجارت ایران و ارمنستان طی سال های گذشته تا 500 میلیون دلار در نوسان بوده است، اظهار داشت: به زودی منطقه آزاد مقری در ارمنستان در جوار منطقه آزاد ارس در ایران راه اندازی می شود که می تواند حجم مبادلات دو کشور را افزایش دهد.

«هرویک یاریجانیان» افزود: این همجواری شرایطی آزادانه تری را برای هر دو کشور جهت تسهیل مبادلات فراهم می کند و می تواند در کمتر از یکسال تجارت دو کشور را به یک میلیارد و 200 میلیون دلار ارتقا دهد.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ارمنستان تاکید کرد: از سوی دیگر برای رشد تجارت دو کشور با توجه به مرز مشترک باید تسهیلات معافیت برای ورود و خروج برخی کالاها را در نظر بگیریم و کشورها با منافع تجاری را از این‌گونه قوانین مستثنی کنیم.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر بازار خوبی برای کالاهای ایرانی در این کشور وجود دارد که می توانیم آن را به دست آوریم اما اعمال برخی ممنوعیت ها در واردات در میان مدت این بازار را از دسترس ایران خارج می کند.

به گفته یاریجانیان، صادرات و واردات در دو کشور باید تعادل داشته باشد زیرا در صورت افزایش صادرات و ایجاد ممنوعیت های وارداتی در میان مدت تجارت دو کشور را با موانع مواجه می کند.

وی با بیان اینکه تعادل در عرضه و تقاضا میل به افزایش تجارت را ایجاد می کند، اضافه کرد: در خردادماه، سه نمایشگاه تخصصی برگزار خواهد شد که گروه‌های تجاری برای حضور اعزام می شوند و این شرایط می تواند رویکردی جدید در برنامه ریزی های آینده به دنبال داشته باشد.

برگزاری نمایشگاه یکی از راه کارهایی است که در دهه های گذشته برای معرفی کالا و محصولات در کشورهای مختلف به کار می رفته تا تجار و فعالان اقتصادی در فضایی مناسب بتوانند با یکدیگر ارتباط لازم را برقرار و برای تامین نیازهای خود اقدام به خرید کالا و محصولات عرضه شده کنند.

در همین راستا «حسن مرتجی» عضو کمیته رویدادهای خارجی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: یکی از مسیرهای راهیابی به بازارهای کشورهای مختلف، برگزاری و شرکت در نمایشگاه ها است و بازار اوراسیا به دلیل قرارگیری در منطقه و نزدیکی آن به ایران از مهمترین فضاهای تجاری محسوب می شود.

وی با بیان اینکه مهمتر از بازار اوراسیا در منطقه برای تجارت با ایران وجود ندارد، تاکید کرد: نمایشگاه، شکلی از بازاریابی است که تجار را در کنار هم قرار می دهد.

مرتجی خاطرنشان کرد: ارمنستان خواستار جایگزینی برخی اقلام از سوی ایران شده و در حال حاضر که این بازار برای کشور ما فراهم است با برگزاری نمایشگاه های مختلف می توانیم کالا و خدمات را معرفی و عرضه کنیم.

به گفته وی، توسعه صادرات افزایش امید به زندگی، رونق کسب و کار و ارتقا سطح کیفی کالا در جامعه را به دنبال دارد.

به گزارش فرینا بر اساس آخرین اعلام دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی میزان صادرات از مناطق آزاد 854 میلیون دلار و از مناطق ویژه اقتصادی بیش از 13 میلیارد دلار بوده است و تراز تجاری مناطق آزاد 154 میلیون دلار و مناطق ویژه اقتصاد بیش از 10 میلیارد دلار در سال گذشته بود.

ایران اکنون دارای مناطق آزاد تجاری-صنعتی کیش، قشم، چابهار، ارس، انزلی، اروند و ماکو است و طی روزهای گذشته تشکیل هفت منطقه آزاد و 13 منطقه ویژه اقتصادی تصویب شد.

لیلا سلیمانی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو