رئیس‌جمهوری در آیین افتتاح طرح‌های ملی سازمان مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی:

دولت در سخت ترین شرایط تاریخ کشور را اداره کرد

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه آنچه از انتخابات در جمهوری اسلامی ایران مورد انتظار است، انتخابات باشکوه و سالم توأم با اخلاق اسلامی است، گفت: انتخابات اخلاقی و رعایت اخلاق در انتخابات از اهمیت بالایی برخوردار است و تهمت زدن و دروغ گفتن برای گدایی رأی بدترین کار است.

به گزارش فرینا، حسن روحانی در آیین افتتاح طرح‌های ملی سازمان مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی کشور در شصت‌وهفتمین پویش تدبیر و امید برای جهش تولید با اشاره به نزدیک شدن به انتخابات مهم 1400، گفت: ان‌شاءالله با حضور و مشارکت بالای مردم و رعایت اخلاق، انتخابات باشکوهی خواهیم داشت.

روحانی با تأکید بر اینکه انتخابات با حضور همه جناح‌ها و احزاب و تنوع نامزدها پرجاذبه می‌شود، اظهار داشت: همه ما باید تلاش کنیم تا نامزدهای انتخابات متنوع باشد زیرا اگر تنوع را از نامزدهای انتخابات گرفتیم، شکوه را از انتخابات گرفته‌ایم. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه این دولت در سخت‌ترین دوران تاریخ کشور قرار داشته است، گفت: سه سال و نیم گذشته در شرایط جنگ اقتصادی بودیم و شرایط کشور حتی از دوران جنگ‌های جهانی اول و دوم نیز سخت‌تر بوده است. روحانی با تأکید بر اینکه رژیم صهیونیستی و تندروهای امریکا و در رأس آنها ترامپ مسبب ایجاد چنین شرایط سختی برای ملت ایران بوده‌اند، تصریح کرد: جنایات ترامپ را بگوییم و نترسیم، عیبی ندارد، اخلاق را رعایت کنیم و واقعیت‌ها را به مردم بگوییم.

رئیس‌جمهوری با تأکید بر لزوم فراهم کردن امکان حضور همه جناح‌ها و احزاب در عرصه انتخابات و وجود تنوع در میان نامزدهای ریاست جمهوری، گفت: جاذبه و شکوه انتخابات از اینجا آغاز می‌شود و اگر تنوع نامزدها را از انتخابات بگیریم، شکوه و جاذبه حضور در انتخابات را هم از بین برده‌ایم.

روحانی در ادامه با اشاره به اینکه در 3.5 سال گذشته در سخت‌ترین شرایط تاریخ و حداقل در سخت‌ترین شرایط یک قرن گذشته، کشور را اداره کرده‌ایم، افزود: ظاهر قضیه این بود که امریکایی‌ها ایران را با تحریم‌های همه جانبه محاصره کرده‌اند، اما واقعیت این بود که بقیه کشورها نیز تسلیم فشارهای امریکا شده و اجازه استفاده ایران از بانک‌ها و بازارهایشان را نمی‌دادند.
رئیس‌جمهوری افزود: اینها را باید بدون ترس بیان کنیم، اما برخی نگران این هستند که اگر بخواهیم جنایات ترامپ را بیان کنیم. آن وقت به چه بهانه‌ای می‌توانیم به دولت فحاشی کنیم. به آنها می‌گویم که نگران نباشند هر وقت که خواستند آزادند تا به دولت هر چه می‌خواهند بگویند اما اخلاق را رعایت کنند و واقعیت‌ها را بگویند. روحانی تصریح کرد: در 3.5 سال گذشته نتیجه عمل به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را شاهد بودیم که کشوری توانست به تنهایی در برابر این حجم از فشارها مقاومت کند و اگر چه فشار و سختی زیادی نیز به مردم وارد شده است، اما در بدترین شرایط توانستیم حجم صادرات کشور را بالای 40 میلیارد دلار حفظ کنیم و این یعنی اینکه چرخ اقتصاد کشور چرخید و مردم در بازار، قحطی و کمبود احساس نکردند.

رئیس‌جمهوری ادامه داد: در 3.5 سال گذشته با وجود همه فشارها فعالیت‌های عمرانی کشور نیز متوقف نشد که افتتاح‌های پنجشنبه‌ها گواه این ادعاست و باید خدا را شاکر باشیم که ملتی 3.5 سال در برابر انبوهی از فشارها ایستادگی کرده و اقتصاد و نظام خود را حفظ کرده است. روحانی با اظهار خشنودی از تصویب ایجاد 7 منطقه آزاد تجاری در کشور که دولت وعده آن را به مردم داده بود، گفت: دولت البته ایجاد مناطق آزاد بیشتری را به مردم وعده داده بود، اما روند تصویب تشکیل این مناطق در مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام طول کشید، اما امروز خوشحال و امیدواریم که ایجاد این مناطق آزاد اقتصادی جدید می‌توانند به رونق و آبادانی بخش‌های مختلف کشور کمک کنند. رئیس‌جمهوری افزود: مناطق آزاد در بخش‌های مختلف کشور جاذبه‌های گردشگری خوبی نیز دارند هرچند که به‌خاطر شیوع کرونا و ممنوعیت‌های اعمال شده، گردشگری از رونق افتاده، اما این مناطق باید زیرساخت‌های خود را برای جذب گردشگر پس از پایان کرونا تقویت کنند. همچنین مناطق آزاد تجاری باید به لحاظ بانکی تجهیز شده و از نظر زیرساخت‌های نگهداری و انبار کالا و ارتباطات ریلی و جاده‌ای بیش از پیش تجهیز و تقویت شوند تا بتوانند سهم خود در رونق اقتصادی و آبادانی کشور را بخوبی ایفا کنند.

94 طرح
94 پروژه عمرانی، تولیدی و زیرساختی روز 5شنبه گذشته در مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی سلفچگان، ارس، اروند، چابهار، قشم و پیام در استان البرز با دستور رئیس‌جمهوری افتتاح شد.برای اجرای این طرح‌ها در مجموع 6 هزار و 200 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده و با بهره‌برداری از آنها برای دو هزار و 943 نفر اشتغال پایدار و مستقیم ایجاد می‌شود.

رئیس‌جمهوری قبل از صدور فرمان افتتاح طرح‌های منطقه آزاد تجاری سلفچگان، گفت: تلاش‌های انجام شده در سال‌های اخیر برای تحول در مناطق آزاد و جذب سرمایه و اینکه امروز 94 پروژه در این مناطق افتتاح می‌شود بسیار خوشحال کننده است.روحانی در هنگام افتتاح طرح‌های منطقه آزاد ارس در آذربایجان شرقی، گفت: منطقه آزاد ارس جزو مناطق بسیار فعال بوده و در همه این افتتاح‌ها نقش و سهم زیادی داشته است و امیدواریم باز هم تا پایان دولت افتتاح دیگری را در این منطقه شاهد باشیم.روحانی همچنین با اشاره به قرار داشتن منطقه آزاد ارس در مرز منطقه اوراسیا، گفت:در دولت تدبیر و امید برای اولین بار ایران وارد یک اتحادیه اقتصادی – تجاری (اوراسیا) با کشورهای همسایه شده است که بسیار حائز اهمیت است و امیدواریم این اتحادیه باعث شود که منطقه آزاد ارس و مناطق غرب کشور از این توافق بهره‌برداری و استفاده کنند. رئیس‌جمهوری همچنین درخصوص افتتاح طرح‌های تولیدی و خدماتی در منطقه آزاد اروند، گفت: این منطقه آزاد، منطقه‌ای بود که در اولین سفر استانی در دولت یازدهم به مردم قول توسعه آن را دادیم و خوشحال هستیم که امروز این منطقه توسعه پیدا کرده و موجب یک حرکت اقتصادی خوب بویژه در خرمشهر و آبادان شده است.

روحانی با اشاره به موقعیت استراتژیک استان خوزستان و شهرهای خرمشهر، آبادان و شلمچه و ابراز امیدواری برای تحول بنیادین در این منطقه، افزود: با توافقی که با دولت عراق برای اتصال راه‌آهن شلمچه به بصره به عمل آمده است، راه‌آهن ایران به عراق و سوریه و همچنین به مدیترانه وصل خواهد شد که بسیار حائز اهمیت است.

روحانی قبل از صدور فرمان افتتاح طرح‌های منطقه آزاد چابهار با اشاره به اهمیت این منطقه برای ارتباطات دریایی، ایران و جهان، گفت: چابهار قطب بسیار بزرگی برای بحث ترانزیت بین ایران و سایر کشورها، اعم از کشورهای شرق و شمال ایران، خواهد بود. در همین ارتباط با مدیرعامل منطقه آزاد چابهار گفت‌و‌گویی انجام شده که در صفحه 8 بخوانید.رئیس‌جمهوری با اشاره به اقدامات مهم و تحولات بزرگ ایجاد شده در این دولت در منطقه چابهار، مکران و جاسک، افزود: چابهار استعداد بسیار زیادی دارد و با انجام بخش اعظمی از پروژه راه‌آهن این منطقه و تکمیل آن در پایان این دولت، از چابهار تا زاهدان و در نهایت از زاهدان تا منطقه خراسان و اتصال‌ آن به کشورهای آسیای مرکزی از اهمیت بسیار فراوانی برخوردار است.  روحانی گفت: از این به بعد، استان سیستان و بلوچستان دارای دو منطقه آزاد خواهد بود و علاوه بر چابهار، منطقه آزاد سیستان که جزو قول‌های من به مردم استان و مردم زابل بوده است، تحقق پیدا کرده و بزودی تشکیل مناطق آزاد جدید ابلاغ می‌شود و شاهد تحول بیشتری در استان عزیز سیستان و بلوچستان خواهیم بود.  رئیس‌جمهوری همچنین در آیین افتتاح طرح‌های منطقه آزاد قشم، با بیان اینکه این جزیره زیبا از هر نظر برای گردشگری و همچنین برای سرمایه‌گذاری، اقتصاد و مواد غذایی از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: تولید آبزیان در این استان می‌تواند به رونق اقتصاد و افزایش تولید مواد غذایی کشور کمک کند.  روحانی افزود: درمورد مفید بودن گوشت آبزیان که دفعه قبل هم به گوشت دریا اشاره کردیم. بعضی‌ها خوش‌شان نیامد. همانی که قرآن از او به‌عنوان «لَحْمًا طَرِیا» استفاده می‌کند، این گوشت تازه‌ای که دارای آن همه خواص است منتها همه باید برای فراوانی این گوشت و قیمت متعادل آن تلاش کنیم. البته الان قیمت یک مقداری بالاست قیمت باید یک مقداری متعادل شود و بتوانیم این تولید را صنعتی کنیم و این می‌تواند برای کشور ما بسیار مفید باشد.

رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: تلاش‌هایی که در این جزیره انجام گرفته و انجام خواهد گرفت از نظر گردشگری هم بسیار مهم است.

روحانی قبل از صدور فرمان افتتاح طرح‌های منطقه ویژه اقتصادی پیام در استان البرز به طرح‌های بزرگی که در زمینه خطوط ارتباطی و راه‌آهن بین تهران و البرز، تهران و هشتگرد و همچنین راه شمال و ادامه اتوبان همت و کار بزرگی که بین آبیک و چرمشهر انجام گرفته و موجب تحولات بسیار خوب و زیربنایی برای منطقه البرز شده اشاره کرد و گفت: استان البرز از اهمیت بالایی برای ما برخوردار است. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه استان‌های البرز و تهران به‌هم متصل هستند و این استان سرریز جمعیت تهران است، اظهار داشت: در اتخاذ تصمیمات کرونایی هم نتوانستیم تهران و البرز را جدا کنیم و همیشه یک تصمیم واحد برای این 2 استان گرفتیم از بس بهم پیوسته، نزدیک و متصل هستند و به همین دلیل برای ما اهمیت البرز شبیه اهمیت پایتخت و تهران است. روحانی افزود: خوشحالم که شاهد توسعه در این منطقه هستیم مخصوصاً در منطقه پیام که در دل خودش فرودگاه بزرگ را دارد و می‌تواند این منطقه را بسرعت پیش ببرد.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو