هدف فیلم خورشید و آن ماه، انعکاس فرهنگ قوم بلوچ است

ستاره اسکندری انعکاس فرهنگ مردم سیستان و بلوچستان را به عنوان هدف اصلی خود از ساخت فیلم سینمایی «خورشید و آن ماه» معرفی می‌کند و می‌گوید با حمایت سازمان منطقه آزاد چابهار توانست فیلم مذکور را تولید کند و به هدف خود دست پیدا کند.

به گزارش فرینا، ستاره اسکندری در گفت‌وگو با خبرنگار چاربهار تایمز انعکاس فرهنگ مردم سیستان و بلوچستان را به عنوان هدف اصلی خود از ساخت فیلم سینمایی «خورشید و آن ماه» معرفی می‌کند و می‌گوید با حمایت سازمان منطقه آزاد چابهار توانست فیلم مذکور را تولید کند و به هدف خود دست پیدا کند. او از تجربیاتش در کارگردانی اولین فیلم سینمایی خود می‌گوید و تاکید می‌کند علاوه بر کارگردانی فیلم‌های سینمایی دیگر به دنبال تجربه کارگردانی فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی است.

چابهار تایمز: هدف شما از ساخت فیلم خورشید و آن ماه در استان سیستان و بلوچستان و به ویژه شهر چابهار چه بود؟

تصوری که قبل از ورودم به چابهار داشتم و همچنین تصویری که تاکنون از این منطقه در سینمای ایران منعکس شده، تصویر بسیار خوشونت‌آمیز است. وقتی به جشنواره مد لباس که با همکاری سازمان منطقه آزاد چابهار برگزار شده بود، رفتم ابتدا با ترس و لرز فراوان قدم به چابهار گذاشتم اما در همان لحظات ابتدایی متوجه شدم برخلاف تصویری که تاکنون از این منطقه داشتم، چقدر این خطه پر از رنگ و لعاب، جغرافیای ویژه و فرهنگ غنی است. در این میان سوزن دوزی، سفالگری، موسیقی محلی فوق‌العاده و آشپزی منحصر به فرد این منطقه، تنها جلوه‌های کوچکی از فرهنگ غنی منطقه سیستان و بلوچستان محسوب می‌شوند. در حال حاضر تنها یک جمله است که می‌تواند احساسم را نسبت به این منطقه وصف کند، آن جمله این است که من به جادوی مردم بلوچ گرفتار شدم. لذا براساس پیشنهادی که در سال 98 داشتم اولین ماشین خیمه شب بازی ایران را با کمک منطقه آزاد چابهار در شهر چابهار راه اندازی کردم، این ماشین از روستایی به روستای دیگر می‌رفت و برای بچه‌ها نمایش عروسکی برگزار می‌کرد. در حقیقت بُعدی که سینما دارد ممکن است تئاتر نداشته باشد و بر همین اساس پیشنهاد دکتر کردی، رئیس منطقه این بود که از طریق سینما فرهنگ مردم سیستان و بلوچستان را به دیگر استان‌های ایران و حتی خارج از این مرزها معرفی کرد و به عبارت دیگر فرهنگ واقعی مردم بلوچستان منعکس شود. بنابراین با حمایت سازمان منطقه آزاد چابهار و سرمایه‌گذاری شخصی اولین فیلم خود را کارگردانی کردم که در قالب قصه یک خانواده فرهنگ این سرزمین را به نمایش بگذارم.

چابهارتایمز: داستان فیلم خورشید و آن ماه چیست و چه کسانی شخصیت‌های اصلی آن هستند؟

داستان فیلم خورشید و آن ماه، قصه زنی است که با پسرش و همسری که مرزبان بوده، زندگی می‌کند اما عشق قدیمی در او گذر می‌کند و آن زن بین نقش مادری خود در خانواده و رفتن دچار تردید می‌شود. نکته حائز اهمیت در مورد داستان فیلم مذکور این است که از طریق به نمایش گذاشتن این قبیل از داستان‌ها بتوانم فرهنگ‌ها را معرفی کنم. شخصیت‌های اصلی این فیلم را نازنین فراهانی، پژمان بازغی و مریم بوبانی بازی می‌کنند، همچنین اسحاق بلوچ نسب نیز در این فیلم هنرنمایی می‌کند و استاد برکت برجان از اساتید موسیقی این خطه نیز ما را همراهی کردند. علاوه بر این بنفشه صمدی، امیرحسین هاشمی، روژین صدرزاده، نکیسا نوری و مهتاب جامی که از همکاران تئاتر هستند و قبلا تجربه‌های کوتاهی در سینما داشته‌اند، در این فیلم هنرنمایی می‌کنند. در مجموع همه عوامل در فیلم خورشید و آن ماه بسیار خوب درخشیدند.

چابهار تایمز: چشم انداز اکران فیلم خورشید و آن ماه را به چه صورت ارزیابی می‌کنید؟

بنده این فیلم را به بخش بین‌الملل ارسال کردم و اطمینان دارم که در آن طرف در جشنواره‌ها استقبال در خور توجهی از آن خواهد شد. اما بابت اکران در ایران اطلاع ندارم که به چه صورت خواهد بود زیرا به واسطه شیوع کرونا نزدیک به دوسال است که همه فیلم‌ها در نوبت اکران هستند و در نتیجه اکران‌ها مدام به تعویق می‌‌افتد. در هر صورت ‌امیدوارم بتوانم با پخش‌کننده داخلی صحبت کنم. البته اولین مکانی که ترجیح می‌دهم تمام و کمال اکران فیلم خورشید و آن ماه در آن انجام شود، استان سیستان و بلوچستان است. از اینکه این فیلم در شهرهای مختلف ایران به نمایش گذاشته شود برای بنده بسیار جذاب خواهد بود. قدم بعدی بنده بعد از سینما، تلویزیون و پلتفرم‌های موجود مانند فیلیمو، نماوا و یا هر پلتفرمی که مردم بتوانند در خانه‌های خود این فیلم را ببیند، است.

چابهارتایمز: برای اولین بار است که کارگردانی یک فیلم بلند را تجربه کردید، فیلم ساختن چه تفاوتی با بازیگری دارد؟

در بازیگری فرد فقط مسئول خودش است اما در کارگردانی فرد مسئول گروه است. بازیگری امر بسیار لذت‌بخشی است اما کارگردانی در واقع خلق یک اثر است. کارگردان یک مجموعه را در کنار هم خلق می‌کند. به نظر بنده یک کارگردان جایگاه پیچیده‌تر و مسئولیت بزرگتری نسبت به بازیگری، را برعهده دارد و به همین نسبت رنج و لذت بیشتری را هم تجربه می‌کند. بنده بیش از اینکه دغدغه کارگردانی را داشته باشم، دغدغه این را داشتم که چرا فرهنگ این قوم تا این اندازه مظلوم واقع شده و ما ایرانی‌هایی که در شهرهای مختلف زندگی می‌کنیم چرا اطلاعات بسیار پایین از این منطقه در اختیار داریم. از نظر بنده تاکنون قوم بلوچ نسبت به کشوری که اقوام مختلفی دارد، مظلوم واقع شده است. مردم ما در مورد اقوام مختلفی مانند ترک‌ها، لرها و غیره، شناخت و اطلاعات خوبی را دارند که در مورد قوم بلوچ به این صورت نیست. بنابراین بیشتر از اینکه دغدغه کارگردانی داشته باشم، دغدغه نمایش تصویر واقعی‌تری از قوم بلوچ را دارم. لذا امیدوام سیاست‌گذاران فرهنگی همکاری کنند تا کمبود آموزش‌های فرهنگی برای کودکان این منطقه جبران شود. در واقع این کودکان آینده یک خطه را خواهند ساخت و نباید از آینده آنها غافل بود. بنده به نوبه خودم کار کوچکی را در این حوزه انجام دادم و به عنوان یک آدم اهل فرهنگ تمایل دارم همیشه این را فریاد بزنم که باید سیاست‌گذاران و مسئولان فرهنگی به کودکان بلوچ توجه کنند.

چابهار تایمز: آیا برنامه‌ای برای حضور در جشنواره‌های خارجی دارید؟

بله برای حضور در جشنواره‌های بین‌المللی برنامه دارم. بر همین اساس فیلم به بخش بین‌الملل سپرده شده که اگر کرونا اجازه بدهد و جشنواره برگزار شود امیدوارم در جشنواره‌های مورد نظر استقبال مناسبی نسبت به فیلم خورشید و آن ماه صورت بگیرد.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو