مناطق آزاد کشور معین سازمان غذا و دارو در تولید کالای سلامت محور است

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: مناطق آزاد با توجه به اختیارات و وظایفی که دارند می توانند در زمان تحریم، منشأ اثر در حوزه دارو و تامین مایحتاج کشور باشند و اعلام کرده ایم هر دارویی را با قیمت و استاندارهای تعیین شده در سازمان غذا و دارو، تامین کرده و تحویل وزارت بهداشت می دهیم.

به گزارش پایگاه خبری فرینا، «حمیدرضا مومنی» امروز (یکشنبه) در مراسم امضاء تفاهم نامه میان دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد با سازمان غذا و دارو با اشاره به ماموریت‌ها و حساسیت های وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو در ارتباط با سلامت مردم گفت: در حوزه غذا و دارو و سایر بخش های حوزه سلامت، به ویژه در بخش بیماری کرونا تمامی سازمان های مناطق آزاد پای کار آمدند و تا جایی که در توان داشتند در حوزه پشتیبانی به کمک وزارت بهداشت آمدند. به عنوان نمونه در منطقه آزاد قشم بیش از 15 میلیارد تومان در حوزه کرونا هزینه شده است و اگر خریداری دستگاه اکسیژن ساز در این منطقه انجام نمی شد تلفات و مرگ و میر بسیار بیشتر از آمار فعلی بود. 
او با تاکید بر اینکه تفویض اختیار سازمان غذا و دارو به مناطق آزاد یکی از ضرورت ها و نقاط مشترک همکاری میان این دو نهاد است گفت: مناطق آزاد داری منابع خوبی هستند و می‌توانند کمک کننده سازمان غذا و دارو و دستگاه های اجرایی باشند. مناطق آزاد در حوزه واردات انواع محصولات می توانند کمک کنند و حفظ استانداردها برای ورود به کشور اهمیت بالایی دارد.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اظهار کرد: باید ظرفیت های مناطق آزاد در چارچوب ماموریت‌های غذا و دارو قرار گیرد و آزمایشگاه‌هایی با استاندارد بالا ایجاد شود و خلأها در حوزه آموزش برطرف و سمینارها و نشست‌ها برای ارتقاء سطح آموزش نیروهای متخصص برگزار شود.
مومنی افزود: مناطق آزاد آمادگی ورود به حوزه محصولات حلال را دارند. معاونت علمی ریاست جمهوری هم آماده است تا سقف 80 میلیارد تومان در این زمینه هزینه کنند و ما با تمام توان و تجهیزات آماده هستیم تا این کار به سرانجام برسد. اقدامات در حوزه دارو و غذا می تواند الگویی برای مناطقی باشد که تبدیل به مناطق آزاد می‌شوند و در قالب این تفاهم نامه،  ساز و کارهای مناطق آزاد جدید هم می توانند از این ظرفیت استفاده کنند. 
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اعلام اینکه مناطق آزاد آمادگی دارند با همکاری وزارت بهداشت و دستگاه های ذیربط تا سقف سه میلیون دُز واکسن کرونا وارد کشور کنند گفت: از این واکسن‌ها برای شهروندان ساکن در مناطق آزاد و حتی گردشگران استفاده خواهیم کرد. به عنوان نمونه در حال حاضر در امارات برای تزریق واکسن به مسافران ویزا می دهد و شرط تزریق واکسن هم اقامت 15 روزه در هتل‌های آنجاست. 
وی افزود: لازم است این اقدام به صورت پایلوت در یکی از مناطق آزاد کلید بخورد و ما خود را مکلف می‌دانیم که هم افزایی ها را افزایش دهیم تا در این زمینه موفق عمل کنیم.

در ادامه این مراسم «محمدرضا شانه ساز» معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به امضای تفاهم نامه همکاری بین سازمان غذا و دارو و دبیرخانه شورایعای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، گفت: امضای این تفاهم نامه در راهگشایی و تحقق شعار سال که مقام معظم رهبری (مدظله) فرمودند و دستورات رییس جمهور در برداشتن موانع و عملی شدن پشتیبانی ها بسیار موثر خواهد بود. با امضای این تفاهم نامه شاهد فعالیت بیشتر فعالان اقتصادی در مناطق آزاد هستیم و امیدواریم سایر بخش ها هم از این گونه اقدامات الگوبرداری کنند و با سهولت و سرعت بیشتری بتوانیم از این پس عمل کنیم.
شانه ساز ادامه داد: مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ظرفیت های بسیار خوبی دارند و بسیاری از محدودیت هایی که در سرزمین اصلی وجود دارد، در مناطق آزاد دیده نمی شود و به همین دلیل سرعت رشد هم از بعد اقتصادی و هم سرمایه گذاری در این مناطق بسیار بالاتر از سایر بخش ها است. خصوصا با سازوکار مدیریتی که در آن مناطق طبق قانون پیش بینی شده است، می تواند زمینه رشد و توسعه و سرمایه گذاری را هم در زمینه تامین اقلام سلامت محور و هم خصوصا در بحث تولید ایجاد کند.
وی افزود: امیدواریم در قالب تفاهم نامه ای که امضا شد، شاهد رشد سرمایه گذاری و رشد اقتصادی کشور باشیم و این رشد به یک الگو در کشور تبدیل شود. 
رئیس سازمان غذا و دارو درباره واردات واکسن کرونا از مناطق آزاد هم گفت: ستاد ملی کرونا در این خصوص مصوبه ای دارد. باتوجه به محدودیت هایی که در سایر بخش ها وجود دارد و در مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی نیست، این مناطق می توانند در زمینه واردات واکسن به صورت ویژه برنامه ریزی کنند. البته منبع یابی خارج از کشور را خود مناطق آزاد انجام داده اند و ما به عنوان سازمان غذا و دارو در تایید آن منابع حداکثر سرعت را به کار خواهیم برد. 

گفتنی است؛ در زمینه اجرای بهینه تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها و رفع هزینه‌های غیرضروری دستگاه‌های اجرایی و در راستای وحدت رویه و همکاری بیشتر و ارتقاء نظارت بر کالاهای سلامت محور و استفاده حداکثری از توان و امکانات کشور برای ایجاد تسهیلات، در جهت افزایش سرمایه‌گذاری و گردش سرمایه در مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی تفاهم‌نامه ای میان دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی و سازمان غذا و دارو منعقد ‌شد.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو