با دستور رئیس جمهور؛

15 پروژه زیربنایی قشم افتتاح شد

15 پروژه زیربنایی به ارزش ارزی 53 میلیون یورو و ریالی 9 هزار و 960 میلیاردی با حجم اشتغال 880 نیروی انسانی در منطقه آزاد قشم با دستور ویدئوکنفرانسی رئیس جمهور افتتاح شد.

به گزارش فرینا به نقل از خبرگزاری فارس از قشم، امروز (دوشنبه) در پنجمین دور افتتاح‌های ریاست جمهوری در مناطق آزاد کشور 15 پروژه زیربنایی به ارزش ارزی 53 میلیون یورو و ریالی 9 هزار و 960 میلیاردی با حجم اشتغال 880 نیروی انسانی در منطقه آزاد قشم با دستور ویدئوکنفرانسی رئیس جمهور افتتاح شد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در تشریح این پروژه‌ها اظهار داشت: فاز نخست سایت گردشگری کَندالو با200 میلیارد ریال سرمایه توسط سازمان منطقه آزاد قشم باهدف افزایش ظرفیت گردشگری در نوار ساحلی جزیره افتتاح شد.
علی درویش‌پور افزود: این پروژه در مساحتی به وسعت 6 هکتار، برای 25 نیروی محلی به‌صورت مستقیم و 75 نیرو به‌صورت غیرمستقیم اشتغال به همراه داشته است.

درویش پور تصریح کرد: محوطه‌سازی اسکله، احداث بلوار دسترسی، تأمین روشنایی و فضای سبز این بلوار ازجمله اقدامات انجام‌شده در فاز نخست بهره‌برداری از این سایت گردشگری است.

وی ادامه داد: توسعه، افزایش کاربری و امنیت فعالیت‌های دریایی از صیادی گرفته تا فعالیت‌های تجاری و گردشگری، ایجاد اشتغال پایدار و درآمدزایی برای جوامع محلی از اهداف اصلی سازمان منطقه آزاد قشم برای ساخت این سایت است.

** رشد سرانه تفریحی و بهبود محیط شهری و روستایی قشم

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم اضافه کرد: همچنین پارک‌های محله‌ای شهری و روستایی به وسعت کلی 6 هزار مترمربع با سرمایه‌گذاری یک هزار و 200 میلیارد ریالی بخش دولتی در جزیره قشم به دست رییس جمهور به بهره‌برداری رسید.

درویش پور گفت: احداث این پارک‌های محله‌ای در راستای بهبود محیط پیرامونی در سطح شهرها و روستاهای جزیره، تلاشی برای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی و افزایش کیفیت زندگی ساکنان جزیره توسط سازمان منطقه آزاد قشم صورت گرفته است.

وی عنوان کرد: پارک‌های محله‌ای مذکور در شهرک‌های مسکونی شهر قشم و 60 روستای جزیره، دومین پروژه بزرگ ازنظر میزان اعتبار در میان پروژه‌های عمرانی دور پنجم افتتاح‌های ریاست جمهوری در این منطقه است.

درویش‌پور عنوان کرد: اشتغال‌زایی 300 نفری به‌صورت مستقیم و 900 نفری به‌صورت غیرمستقیم از ویژگی‌های دیگر این پروژه خدماتی و تفریحی در سطح جزیره است.

** ارتقا شاخص خدمات زیرساختی به جامعه محلی قشم

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم عنوان کرد: پروژه آماده‌سازی آسفالت ساحل شمالی شهر درگهان بااعتباری به ارزش 200 میلیارد ریال توسط سازمان منطقه آزاد قشم در راستای ارتقا شاخص خدمات زیرساختی به جامعه جزیره و گردشگران نیز توسط رییس دولت تدبیر و امید افتتاح شد.

درویش پور گفت: این پروژه شامل عملیات خاک‌ریزی، جدول‌گذاری، آسفالت و روشنایی بلوار ساحل شمالی درگهان است که با سرمایه‌گذاری بخش دولتی به طول 865 متر، سرانه زیرساخت‌های ترددی در شهر درگهان را افزایش می‌دهد.

وی ابراز داشت: در این پروژه، 30 نیروی بومی به‌صورت مستقیم و 90 نیرو به‌صورت غیرمستقیم صاحب شغل شده و جامعه شهری و گردشگرانی که به شهر درگهان تردد دارند، از رفاه بیشتری برخوردار خواهند شد.

** افزایش سرانه خدمات حمل‌ و نقلی در قشم

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم اظهار داشت: افتتاح فاز نخست قطعه 3 بزرگراه خلیج‌فارس با سرمایه‌گذاری یک هزار میلیارد ریالی سازمان منطقه آزاد قشم، سرانه خدمات حمل‌ونقلی در جزیره را افزایش داد.

درویش پور بیان کرد: این بزرگراه به طول 7.8 کیلومتر حدفاصل اسکله کاوه تا میدان درگهان را به یکدیگر متصل کرده و در دو مسیر رفت‌وبرگشت به عرض هر باند 11.5 متر، قرار است تردد گردشگران و ساکنان منطقه را تسهیل کند.

وی ابراز داشت: در این پروژه، سه خط تندرو، کندرو و توقف اضطراری در هر باند طراحی‌شده تا به روان‌سازی تردد در پر رفت و آمدترین جاده جزیره کمک بیشتری نماید.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم خاطرنشان کرد: 50 نیروی مستقیم و 150 نیروی غیرمستقیم در این طرح اشتغال دارند و با راه‌اندازی این مسیر، نقل‌و انتقال ساکنان،گردشگران و محموله‌های تجاری که از طریق مرزهای آبی جزیره به سرزمین اصلی تردد می‌کنند، تسهیل خواهد شد.

** افتتاح شهرک رفاهی مروارید قشم

درویش پور گفت: فاز نخست شهرک مروارید با سرمایه‌گذاری 2 هزارمیلیاردی سازمان منطقه آزاد قشم باهدف افزایش سرانه رفاهی جزیره در پنجمین دور افتتاحیه‌های ریاست جمهوری افتتاح شد.

وی عنوان کرد: این شهرک رفاهی در مساحتی به وسعت دو هزار و 500 مترمربع شامل پنج واحد ویلایی با زیربنای هر واحد 530 مترمربع است که چهار واحد دوطبقه و یک واحد دوبلکس را شامل می‌شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: با افتتاح این شهرک رفاهی، برای 70 نیروی بومی به‌صورت مستقیم و 210 نیرو به‌صورت غیرمستقیم اشتغال ایجادشده و ظرفیت شهرک‌های رفاهی این منطقه آزاد، ارتقا می‌یابد.

** ساماندهی خدمات زیرساختی برای تسهیل فعالیت بازرگانان قشم

درویش پور اضافه کرد: همچنین رییس جمهوری دستور آغاز پروژه آماده‌سازی اراضی 35 هکتاری انبارهای درگهان را با سرمایه‌گذاری یک هزار و 700 میلیارد ریال صادر کرد.

وی عنوان کرد: با بهره‌برداری از این پروژه برای 50 نفر به‌صورت مستقیم اشتغال ایجاد شده و 150 نفر نیز به‌صورت غیرمستقیم مشغول فعالیت خواهند شد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم اضافه کرد: آماده‌سازی سایت انبارهای درگهان در زمینی به مساحت 35 هکتار و به‌صورت مشارکتی میان سازمان منطقه آزاد قشم و بخش خصوصی باهدف ساماندهی انبارهای سطح شهر درگهان اجرایی شده است.

درویش پور، انبارداری فرآیند ذخیره‌سازی کالا در یک انبار است و شامل فرآیند ذخیره‌سازی، کنترل موجودی و... کالاها شده و در افزایش دقت، بهبود مدیریت و میزان کارایی فعالان اقتصادی نقش تأثیرگذاری خواهد داشت.

وی گفت: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته پس از طی مراحل آماده‌سازی این سایت و راه‌اندازی کامل آن‌ها، قرار است تا انبارهای مربوط به واحدهای تجاری فعال در شهر درگهان جهت ساماندهی به این منطقه انتقال پیدا کنند.

** قشم رکورددار تولید میگو در کشور می‌شود

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم افزود: شرکت کیان یزدان قشم با سرمایه‌ای بالغ‌بر 670 میلیارد ریال، به‌عنوان نخستین شرکت شیلاتی کشور که با تکنیک فوق متراکم اقدام به پرورش میگو به شیوه صنعتی کرده، توسط حسن روحانی در منطقه آزاد قشم افتتاح شد.

درویش پور گفت: این شرکت در فاز نخست، با ظرفیت تولید 800 تُن میگو در سال، ضمن کمک به تأمین غذا و ارتقا تولیدات آبزیان در کشور، ارزآوری و صدور برند منطقه آزاد قشم به خارج کشور، نگاهی به حفظ اراضی جزیره در سایه تکنولوژی و متراکم سازی نیز داشته است.

وی بیان کرد: ایجاد اشتغال برای 15 نیروی بومی به‌صورت مستقیم و 25 نیرو به‌صورت غیرمستقیم از دیگر ویژگی‌های این پروژه ارزشمند است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: شرکت کیان یزدان قشم با 480 حوضچه، به‌طور میانگین، ظرفیت تولید 40 تُن میگو در هر هکتار را دارد که در مقایسه با روش سنتی (با برداشت حدود 7 تُن در هر هکتار)، جهشی درزمینه تولید میگو در صنعت غذایی کشور رقم خواهد زد.

**افزایش ظرفیت اقامت قشم با افتتاح مجموعه اقامتی سولار

درویش‌پور اظهار داشت: بهره‌برداری فاز نخست مجموعه اقامتی سولار قشم بااعتباری معادل یک هزار میلیارد ریال توسط بخش خصوصی، 152 تخت به ظرفیت اقامت گردشگران قشم می‌افزاید.

وی عنوان کرد: این مجموعه اقامتی بااعتباری معادل یک هزار میلیارد ریال توسط بخش خصوصی شامل 40 واحد اقامتی متشکل از 24 واحد یک خوابه و 16 واحد دو خوابه است که تمامی نیازهای ویژه گردشگران علاقه‌مند به سفر به این جزیره زیبا را مرتفع می‌کند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم اضافه کرد: مجموعه اقامتی سولار قشم علاوه بر بخش‌های خدماتی، 5 واحد تجاری برای عرضه محصولات و صنایع‌دستی نیز دارد که درمجموع برای 35 نیروی به‌صورت مستقیم و 60 نیرو به‌صورت غیرمستقیم اشتغال‌زایی به همراه خواهد داشت.

درویش پور گفت: منطقه آزاد قشم پیش ‌از این با 11 هزار و 425 تخت پذیرای گردشگرانی از مناطق مختلف کشور و جهان بود که با افتتاح این مجموعه، ظرفیت مذکور به 11 هزار 577 تخت خواهد رسید.

** تسهیل تردد شناوری در بنادر مسافری قشم

وی عنوان کرد: پروژه لایروبی و مقاوم‌سازی اسکله‌های لافت و پهل به ارزش 400 میلیارد ریال و با سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد قشم نیز توسط ریاست جمهوری به بهره‌برداری رسید.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم افزود: این پروژه شامل لایروبی، مقاوم‌سازی، بهسازی و اصلاح عرشه اسکله‌های لافت و پهل، به‌عنوان یکی از پرترددترین مبادی ورودی جزیره باهدف تعمیر، افزایش ظرفیت نگهداری و استفاده بهینه از ظرفیت این مبدأ ورودی توسط سازمان منطقه آزاد قشم اجرایی شد.

درویش پور بیان کرد: ایجاد فرصت اشتغال برای 15 نیروی مستقیم و 45 نیروی غیرمستقیم از مزایای دیگر به اجرا درآمدن این طرح است.

وی ابراز داشت: در بخش نخست این پروژه، 53 هزار مترمکعب از پهنه دریایی اسکله لافت و پهل، لایروبی شده و در بخش دوم طرح، مقاوم‌سازی و بهسازی پهنه خشکی به‌منظور تسهیل پهلوگیری شناورهای حامل خودروهای ورودی به جزیره صورت گرفت.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم خاطرنشان کرد: حفظ و نگهداری اسکله‌ها به‌عنوان یک مسوولیت اجتماعی از سوی سازمان منطقه آزاد قشم و باهدف ارائه خدمات شایسته و درخور به ساکنان و گردشگران، بخشی از اقدامات این منطقه در دولت تدبیر و امید بوده است.

** تکمیل زنجیره ارزش‌ افزوده آبزیان در جزیره قشم

درویش پور افزود: همچنین با دستور رییس جمهوری از طریق ویدئو کنفرانس یک طرح تولیدی در حوزه تولید ماهی خشک با ظرفیت تولید 10 هزار تن انواع محصولات در سال به بهره‌برداری رسید.

وی ادامه داد: شرکت سالم غذای قشم (تولید و بسته‌بندی ماهی خشک) با سرمایه‌گذاری 380 میلیارد ریالی با دستور رییس جمهوری فعالیت خود را آغاز کرد که با بهره‌برداری از این پروژه برای 100 نفر نیروی بومی به‌صورت مستقیم اشتغال ایجاد شده و 90 نفر نیز به‌صورت غیرمستقیم مشغول فعالیت خواهند شد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته محصولات شیلاتی تولیدشده در این واحد جهت ورود به چرخه صادرات به کشورهای آسیای شرقی (کره جنوبی، ژاپن و مالزی) و کشورهای حوزه خلیج‌فارس (عمان) آماده است و همچنین بخشی از محصولات تولیدشده این واحد تولیدی جهت تهیه ماده اولیه خوراک آبزیان به شرکت‌های تولیدکننده این حوزه اختصاص پیدا خواهد کرد.

درویش پور ابراز داشت: با آغاز به کار مجتمع سالم غذای قشم گام بلندی جهت ایجاد ارزش‌افزوده در چرخه تولید و فرآوری محصولات شیلاتی منطقه باهدف رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار صورت می‌گیرد که در فاز توسعه این واحد تولیدی همچنین طمع دار کردن ماهی خشک جهت ارائه محصولات به بازارهای داخلی و همچنین تولید شکلات آنچوی (Anchovies) پیش‌بینی‌شده است.

وی خاطرنشان کرد: توسعه فعالیت‌های صنعتی، فرآوری و بسته‌بندی مربوط به محصولات شیلاتی این منطقه باهدف سودآوری و توسعه اقتصادی برای بومیان از اهداف اصلی دولت تدبیر و امید و همچنین سازمان منطقه آزاد قشم در جزیره است.

** پشتیبانی از روند تولید انرژی در قشم

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم اظهار داشت: فاز نخست اسکله نفتی حرا قشم بااعتبار ارزی 53 میلیون یورو با حضور ویدیوکنفرانسی رییس دولت تدبیر و امید در منطقه آزاد قشم به بهره‌برداری رسید.

درویش‌پور افزود: شرکت ساخت و بهره‌برداری اسکله حرا قشم (هلدینگ سرمایه‌گذاری پاسارگاد) سرمایه‌گذار خصوصی این پروژه بوده که با افتتاح آن، اسکله نفتی حرا قشم، ظرفیت پهلوگیری کشتی 35 هزار تنی را پیداکرده و به تأمین خوراک شرکت‌های فعال در حوزه تولید انرژی می‌پردازد.

وی ادامه داد: این توانمندی، ضمن پشتیبانی از روند رو به رشد تولید، موجب مانع زدایی در تأمین نیازهای صنعت نفت، گاز و انرژی منطقه و گردش چرخ‌های صنایع تولیدی شده و نام قشم را در حوزه تولیدات نفتی به یک برند تبدیل می‌کند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ابراز داشت: با آغاز بهره‌برداری از این پایگاه شناوری، ورود نفت خام از طریق شناور باهدف ایجاد تسهیلات و تجهیزات در تأمین خوراک و سپس، انتقال محصولاتی نظیر قیر، نفت، سوخت شناورها و سایر فرآورده‌های نفتی که توسط پالایشگاه‌های هم‌جوار تولید شده، صورت خواهد گرفت.

درویش‌پور عنوان کرد: افتتاح این اسکله، 45 نیروی مستقیم و 120 نیروی غیرمستقیم را وارد چرخه کار و اشتغال جزیره کرد که در تثبت درآمدهای پایدار جامعه محلی نقش بسزایی دارد و اسکله نفتی حرا قشم، یکی از بزرگ‌ترین اسکله‌های نفتی در جنوب کشور با ظرفیت تخلیه و بارگیری 14میلیون و 500 هزار تُن فرآورده‌های نفتی است که در فاز دوم امکان پهلوگیری کشتی‌های نفتی 80 هزار تنی را نیز مهیا خواهد کرد.

** برند قشم بر محصولات غذایی کشور

وی با اشاره به بهره‌برداری از فاز دوم توسعه شرکت زیست پالایشگاه ریز جلبک قشم با سرمایه‌گذاری 110 میلیاردی، گفت: قشم با بالا بردن ظرفیت تولیدات خود، آماده تأمین بخشی از زنجیره غذایی و محصولات آرایشی و بهداشتی کشور شد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم بیان کرد: این شرکت با توسعه تکنولوژی و فناوری تولید محصول در فاز توسعه‌ای، توانسته ظرفیت تولید پودر ریز جلبک اسپیرولینا را از 2.5 تُن به 30 تُن در سال برساند.

درویش‌پور افزود: شرکت زیست پالایشگاه ریز جلبک قشم به‌عنوان سرمایه‌گذار بخش خصوصی فعال در منطقه آزاد قشم، در سطحی به وسعت 14 هزار مترمربع اقدام به کشت، فراوری و تولید میکرو جلبک اسپیرولینا به‌عنوان یک منبع غنی از پروتئین جهت تولید مواد اولیه غذایی کرده است.

وی ادامه داد: تجدید پذیر بودن ریز جلبک‌ها، عدم نیاز به زمین‌های زراعی حاصلخیز، امکان رشد در آب‌های شور و لب‌شور و امکان رشد و پرورش آن‌ها در فضاهای بسته و آزمایشگاهی، مصرف CO2 و ایجاد O2 در فرآیند تولید( تمیز نمودن محیط‌زیست) اهمیت استفاده از آن‌ها را ارزشمندتر می‌کند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم خاطرنشان کرد: این شرکت با ایجاد اشتغال برای 40 نیروی بومی با تمرکز ویژه بر اشتغال بانوان و 60 نیروی غیرمستقیم، درزمینه تأمین امنیت غذایی کشور با استفاده از فناوری‌های روز جهت ارتقاء کیفیت زندگی بشریت فعالیت می‌کند.

** توسعه خدمات شهری، ارتقا کیفیت زندگی در منطقه آزاد قشم

درویش‌پور بیان کرد: مدول سوم تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک ساحلی با سرمایه بخش دولتی و توان تصفیه 1000 مترمکعب آب در روز در پنجمین دور افتتاحیه‌های ریاست جمهوری منطقه آزاد قشم مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
وی گفت: این تصفیه‌خانه بااعتبار 500 میلیارد ریالی سازمان منطقه آزاد قشم در راستای بهبود خدمات و ارتقا کیفیت زندگی ساکنان طراحی و اجراشده است.

وی تصریح کرد: ظرفیت هر یک از مدول های در حال ساخت در تصفیه‌خانه فاضلاب شهر قشم به‌طور متوسط 1000 مترمکعب در روز و ضریب پیک 3.8 (شامل فاضلاب‌های انسانی و نشتاب شهر) به روش لجن فعال، سیستم هوادهی گسترده بوده و قابلیت حذف ازت به روش نیتریفیکاسیون را دارد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم خاطرنشان کرد: با افتتاح این پروژه، 25 نیروی مستقیم و 75 نیروی غیرمستقیم صاحب شغل شده و آب بازیافتی و تصفیه‌شده، به‌منظور توسعه و نگهداری فضای سبز جزیره قشم مورد مصرف قرار می‌گیرد.

** بهسازی جاده‌های قشم برای تسهیل دسترسی ساکنان و گردشگران

درویش پور گفت: همچنین رییس جمهوری فاز نخست طرح عمرانی اجرای بلوار ساحل جنوبی - رمچاه - هلر را بااعتبار 400 میلیارد ریال در جزیره قشم افتتاح کرد.

وی افزود: این پروژه به طول 2 کیلومتر و به‌صورت مشارکتی میان این سازمان و سرمایه‌گذار بخش خصوصی عملیاتی می‌شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم اضافه کرد: اجرای عملیات خاک‌ریزی، جدول‌گذاری، آسفالت، روشنایی و ایجاد فضای سبز نیز در محدوده این پروژه عمرانی جهت ارائه خدمات بهتر به ساکنان پیش‌بینی‌شده است.

درویش پور عنوان کرد: با بهره‌برداری از این طرح عمرانی برای 30 نفر نیروی کار بومی به‌صورت مستقیم اشتغال ایجادشده و 90 نفر نیز به‌صورت غیرمستقیم مشغول به کار خواهند شد.

وی ادامه داد: بهسازی جاده‌های اصلی، معابر روستایی و رفع نقاط حادثه‌خیز برون‌شهری به‌منظور حفظ جان شهروندان و گردشگران توسط سازمان منطقه آزاد قشم در راستای عمل به مسوولیت اجتماعی به‌صورت مستمر انجام می‌شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: توجه به کیفیت معبرهای برون‌شهری به‌عنوان شریان‌های اصلی قشم، یکی از مهم‌ترین اهداف این سازمان است که تأثیر مهمی در سایر بخش‌های فعالیتی جزیره از جمله گردشگری، حمل‌ونقل و سلامت شهروندان دارد.

درویش پور خاطرنشان کرد: تا پیش از دولت تدبیر و امید کمبود و فرسودگی محورهای مواصلاتی جزیره قشم با مساحت بیش از 1500 کیلومترمربع و 67 روستا یکی از چالش‌های پیش روی مردم جزیره به‌حساب می‌آمد، برای رفع این چالش در دولت یازدهم نهضت راه و جاده‌سازی در جزیره قشم آغاز شد و هم‌اکنون نیز ادامه دارد.

به گزارش فارس، امروز دوشنبه 31 خردادماه 1400 در آیین ویدیو کنفرانسی با حضور رییس جمهوری تعداد 105 پروژه بااعتبار ارزی 667 میلیون دلار و 276 میلیون یورو و ریالی 61 هزار و 150 هزارمیلیاردی در سه بخش افتتاح، کلنگ زنی و معرفی طرح‌های در حال اجرا در منطقه آزاد قشم معرفی و به بهره‌برداری رسید.

منطقه آزاد قشم پیش‌ از این در چهار مرحله از افتتاح‌های ریاست جمهوری در دولت تدبیر و امید با 63 پروژه به اعتبار ریالی 64 هزار و 670 میلیاردی و ارزی 340 میلیون یورو و 281 میلیون دلاری در دو بخش دولتی و خصوصی حضورداشته است.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو