معاون فرهنگی سازمان منطقه آزاد چابهار؛

مرمت و احیای باغ ملی "تیس" چابهار تحکیم یک هویت فرهنگی است

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد چابهار با تاکید بر اینکه مرمت باغ ملی گیاه‌شناسی "تیس" چابهار تحکیم یک هویت فرهنگی است گفت: سازمان منطقه آزاد چابهار علاوه بر بحث توسعه صنعتی و تجاری، صیانت از هویت فرهنگی و تاریخی این خطه را در دستور کار دارد.

به گزارش فرینا به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل منطقه آزاد، چابهار طاهره شهرکی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه احداث باغ گیاه‌شناسی روستای تیس چابهار به دوران پهلوی برمی‌گردد اظهار داشت: این باغ با مساحتی بیش از 6 هکتار در مرکز روستای تاریخی تیس چابهار واقع شده است و در گذشته هم یکی از مراکز مهم گیاه‌شناسی و محلی برای تحقیق و بررسی گیاهان گرمسیری در جنوب شرق ایران به شمار می‌رفته است.

وی با بیان اینکه منطقه آزاد چابهار در راستای حفاظت و صیانت از هویت فرهنگی حوزه تحت مدیریت خود، موضوع بازسازی، احیا و مرمت بناهای قدیمی واقع در باغ ملی تیس را در دستور کار قرار داد.

به گفته معاون فرهنگی منطقه آزاد چابهار، رویکرد مدیریت سازمان منطقه آزاد در بحث حفظ هویت و شناسنامه آثار باستانی موجب شد تا این باغ تاریخی که جنبه گیاه‌شناسی آن غالب بود بنای قدیمی ساختمان شماره یک آن، با رواق و آجرکاری زیبا با الهام از معماری اصیل ایرانی با اعتباری بیش از پنج میلیارد ریال بازسازی و مرمت شود و به هویت اصیل خود بازگردد.

شهرکی بر اهمیت روستای تیس چابهار تاکید کرد و گفت: تیس، مهمترین بندرگاه و مرکز بازرگانی ناحیه تاریخی مکُران بوده است و قدمت آن به استناد منابع تاریخی به 2 هزار و 500 سال قبل می رسد. وجود آثار و گورستان‌های تاریخی، انواع سکه‌ها و سفال‌های نقش‌دار، ابزار فلزی و مُهره‌های شیشه‌ای و سایر آثار مکشوفه از محوطه‌های تاریخی آن و همچنین بناهای تاریخی قلعه بلوچ گت، پیروز گت، غارهای سه گانه بان مسیتی ، قلعه و مسجد جامع تیس و خانه دلوشی همه به عظمت و تمدن تاریخی و طبیعی این روستا گواهی می‌دهند.

وی هدف از مرمت این بنای تاریخی در باغ ملی تیس را حفظ هویت تاریخی و فرهنگی مردمان این منطقه عنوان کرد و افزود: علاوه بر این، گردشگران داخلی و خارجی با مشاهده این محل با پیشینه تاریخی چابهار آشنا می‌شوند چراکه برخی تصور می‌کنند چابهار صرفا یک بندرگاه اقیانوسی است درحالی که این منطقه شناسنامه‌ای درخشان در حوزه‌های تاریخی و فرهنگی و علمی دارد.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد چابهار با یادآوری اینکه روستای تیس چابهار، آثار باستانی زیادی از دوره هخامنشیان دارد اظهار داشت: این آثار را در آینده‌ای نه‌چندان دور در این مجموعه تاریخی فرهنگی به نمایش خواهیم گذاشت تا همگان با ظرفیت‌های فرهنگی این منطقه علاوه‌بر جاذبه‌های گردشگری و ظرفیت‌های تجاری صنعتی، بیشتر آشنا شوند.

وی تاکید کرد: آیندگان خواهند دید همین باغ گیاه‌شناسی با احیای فضاهای مختلف ‌آن ازجمله سفره‌خانه‌های سنتی و مکان‌های تفریحی‌، چگونه محلی برای کسب درآمد و ایجاد اشتغال جوانان چابهاری خواهد شد.

شهرکی بیان کرد: برای کاشت انواع درختان میوه گرمسیری و استوایی در باغ تیس، توسط سازمان منطقه آزاد چابهار برنامه‌ریزی شده است تا مردم با ورود به این مجموعه، هر نوع گیاه و درختی را که تاکنون از نزدیک ندیده‌اند را مشاهده کنند. همچنین اقداماتی در خصوص معرفی و تجاری سازی محصولات باغ صورت خواهد گرفت .

وی با اشاره به مرمت بنای این باغ اظهار داشت: در سنوات گذشته نیز اقداماتی برای مرمت این بنا انجام شده بود ولی با اجرای مرمت اصولی و لایه‌برداری فنی در نماهای داخلی و بیرونی و نماسازی با آجر سنتی به همراه بندکشی‌، اندود گچ و خاک گچ در فضاهای داخلی، مرمت سقف، ایزوگام و اجرای ایزولاسیون بنای خشتی پشت بام، نصب در و پنجره‌های چوبی و سنگ‌فرش و آجرفرش آن با رعایت اصول حفاظتی و مرمتی، امروز می‌بینیم که آن ظاهر تاریخی خود را به دست آورده است و بیانگر هویتی زیبا از هنر اصیل ایرانی و اسلامی در منطقه است.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو