در آیین امضای تفاهم نامه همکاری وزارت راه با دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد مطرح شد؛

مناطق آزاد، دروازه شکوفایی اقتصاد کشور هستند / توسعه پایدار به منابع مالی پایدار نیاز دارد

وزیر راه و شهرسازی گفت: وزارت راه و شهرسازی وظایف حاکمیتی فراوانی دارد و عمران و آبادانی و تمدن‌سازی در فضای کشور را راهبری می‌کند که با این نگاه و نقشی که مناطق آزاد تجاری به عنوان دروازه شکوفایی اقتصادی در رونق اقتصاد کشور دارند، تفاهم‌نامه همکاری مشترک به امضا رسید.

به گزارش فرینا، محمد اسلامی، امروز (دوشنبه14 تیرماه) در آیین امضای تفاهم نامه همکاری وزارت راه و شهرسازی و دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، با تاکید بر این که تبدیل بنادر کشور به عنوان بنادر قدرتمند تجاری در اولویت‌ برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی است بر ایجاد بسترهای لازم به منظور سرمایه‌گذاری در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) و تبدیل آن به قطب بزرگ اقتصادی در تهران، تاکید کرد.
اسلامی با بیان اینکه مناطق آزاد با تسهیل مقررات و تسهیل در صادرات و واردات، جذب سرمایه‌گذاری خارجی را تقویت کرده و موانع را برای سرمایه‌گذاری برطرف کنند، افزود: صادرات محور شدن و ایجاد ارزش افزوده در مناطق آزاد، بالانس تجاری را در کشور ایجاد می‌کند. همچنین با شکوفایی اقتصاد گردشگری فرصت‌های مناسبی برای اشتغال و همچنین اقتصاد کشور فراهم می‌شود که همه این ویژگی‌ها با ریاست جدید دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در حال دستیابی است.
او تصریح کرد: شهر فرودگاهی امام‌خمینی (ره) به عنوان هشتمین منطقه آزاد تجاری باید به دروازه اقتصادی نوین تبدیل بشود و ایجاد سرمایه‌گذاری 2 میلیارد دلاری از مهمترین برنامه‌هایی است که باید اجرایی و عملیاتی شود.
وزیر راه و شهرسازی، بر ایجاد و حفظ یکپارچگی در مناطق مرزی و مناطق آزاد تاکید کرد و گفت: بندر چابهار در آینده به بندر تجاری قدرتمند تبدیل می‌شود.
اسلامی در ادامه افزود: انتظار است شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با جلب اعتماد شرکت‌های دانش‌بنیان شرایطی را فراهم کند که با بهره‌مندی از مزایای مناطق آزاد مسیر تبدیل شدن به قطب بزرگ اقتصادی در تهران فراهم شود.

** توسعه پایدار به منابع مالی پایدار نیاز دارد

همچنین مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیز در آیین امضای این تفاهم نامه که با هدف ایجاد مدیریت یکپارچه در توسعه حوزه عمل مناطق آزاد و اجرای مقررات در دستور کار قرار گرفت، گفت: امروز مناطق آزاد با چالش هایی مواجه هستند که مسیر توسعه در این مناطق را کند کرده است؛ نخستین چالش در مناطق آزاد در حوزه زیرساخت ها است. امروز نزدیک به 5 هزار و 400 منطقه آزاد در جهان وجود دارد که نزدیک به 2 هزار و 100 منطقه در کشور چین قرار گرفته اند.
حمیدرضا مومنی، افزود: در تمامی این مناطق آزاد اولین اقدامی که انجام شده این بود که حوزه زیرساخت ها را تعیین تکلیف کنند. ما اعتقاد داریم که مسئولیت این امر بر عهده دولت و حاکمیت است و بخش خصوصی هیچ مسئولیتی در این خصوص ندارد. مقوله زیرساخت بسیار پرهزینه بوده و به همین علت قاعدتا از قدرت بخش خصوصی خارج است. 
مومنی ادامه داد: برای نخستین بار پس از سه سال، تراز تجاری مناطق آزاد مثبت شده و این اتفاق به آن علت است که یکی از ماموریت های اصلی ما امروز در مناطق آزاد توجه به تولید و صادرات است. این یک اتفاق خوب است و تا سه سال آینده اگر مجموعه های پتروشیمی و پالایشگاهی نیز به بهره برداری رسند، تراز تجاری مناطق آزاد به مراتب بیشتر نیز خواهد شد.
مشاور رییس جمهور تصریح کرد: امروز 26 دستگاه در برنامه های افتتاح های دولت حاضر هستند و در میان این دستگاه ها مناطق آزاد توانسته است رتبه چهارم را به خود اختصاص دهد. ما در دور ششم افتتاحات پروژه های مناطق آزاد با فرمان رییس جمهور پروژه هایی را به مرحله بهره برداری می‌رسانیم که 5 هزار و 888 میلیارد تومان ارزش داشته و در آن ها سرمایه گذاری شده است که این 66 پروژه می تواند نقش بسزایی در توسعه کشور داشته باشد. جهش های خوبی در مناطق آزاد رخ داده اما تا رسیدن به نقطه مدنظر فاصله وجود دارد.
مومنی با اشاره به این که امروز تامین زیرساخت های لجستیک در مناطق آزاد از اهمیت بسزایی برخوردار است، گفت: امروز در کشور 7 منطقه آزاد وجود دارد و ما در 15 نقطه مرزی نیز فعالیت داریم که این مناطق نیاز به پشتیبانی در عرصه لجستیک دارند. با پشتیبانی از این مناطق می توان مشخصا سهم مناطق آزاد را از رونق اقتصاد کشور افزایش داد. مناطق آزاد همواره در راستای ماموریت هایی که داشته فعالیت می کند و تلاش می کند تا به دور از حواشی در راستای پیشرفت کشور گام بردارد.
او افزود: عملیات عمرانی فرودگاه کیش با سرمایه گذاری یک هزار و 400 میلیارد تومانی به اتمام رسیده و کل تجهیزات و تاسیسات لازم نیز در محل پروژه است و خبر خوب این است که این پروژه وارد مرحله پیش راه اندازی شده و در آتیه نزدیک به گردشگران این جزیره زیبا ارائه خدمت خواهد کرد.

گفتنی است؛ تفاهم‌نامه همکاری مشترک وزارت راه و شهرسازی و دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی امروز (دوشنبه 14 تیرماه) به امضای «محمد اسلامی» وزیر راه و شهرسازی و «حمیدرضا مومنی» مشاور رییس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی رسید.

ایجاد تعامل، همکاری و هماهنگی کلیه معاونت‌ها، سازمان‌ها، شرکت‌ها و ادارات کل زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی با سازمان‌های مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی در محدوده مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و در اجرای کامل قوانین و مقررات از جمله مفاد این تفاهم نامه است که به امضای طرفین رسید.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو