جزیره کیش در کانون تعاملات بهره برداری از طرح های بزرگ عمرانی

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، از پیشرفت 85 درصدی طرح سالن مسافری فرودگاه جدید و نصب تمام تجهیزات مورد نیازی که شرایط بهره برداری این طرح بزرگ عمرانی را فراهم می کند خبر داد.

به گزارش فرینا، حمیدرضا مومنی و هیئت همراه صبح دیروز 15 تیر پس از حضور در آئین بهره برداری از طرح های عمرانی مناطق آزاد با هدف بازدید از پیشرفت طرح های عمرانی کیش به ویژه سالن جدید فرودگاه بین المللی به این منطقه سفر کرد.

مومنی در سفر دو روزه به این جزیره که مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش ایشان را همراهی می کند ضمن بازدید از طرح های عمرانی جزیره گفت: بر اساس برنامه زمان بندی، پیشرفت طرح های عمرانی مناطق آزاد؛ پس از بررسی مورد ارزیابی قرار می گیرد.

وی در ادامه تصریح کرد: طبق برنامه زمان بندی طرح سالن جدید مسافری فرودگاه کیش پیشرفت قابل توجهی داشته و در آینده نزدیک به بهره برداری خواهد رسید.

مشاور رئیس جمهور با بیان این که این طرح 85 درصد پیشرفت فیزیکی داشته، افزود: در بازه زمانی یک ماه پس از نصب تمام تجهیزات مورد نیاز این طرح؛ شرایط بهره برداری فراهم می شود و این فرودگاه سالانه پذیرای 6 میلیون نفر مسافر از نقاط مختلف دنیا خواهد بود.

معاون عمرانی و زیر بنایی سازمان منطقه آزاد کیش با بیان این که طرح جدید فرودگاه بین المللی کیش درزمینی به مساحت 120 هزار متر مربع در «12 هکتار» و 49 هزار مترمربع زیربنای مفید طراحی شده و تا کنون 85 درصد پیشرفت فیزیکی داشت، گفت: طبقه همکف طرح سالن مسافری جدید فرودگاه کیش دارای سالن های ورودی و خروجی عمومی که با ورود مسافران از طبقه اول توسط پل های تلسکوپی و از طریق پله های برقی به همکف هدایت می شوند و از نوار نقاله ها بار خود را دریافت کنند.

علی عرب، در رابطه با طبقه دوم این طرح که برای خرجی مسافران و گردشگران از جزیره کیش پیش بینی شده است اظهار داشت: مسافران پس از تحویل بار و دریافت کارت پرواز از طریق پله برقی به طبقه دوم هدایت می شوند و با استفاده از پل های تلسکوپی سوار هواپیما می شوند .

به گفته عرب، طبقه سوم سالن جدید فرودگاه کیش به بخش های خدماتی، تجاری، کافی شاپ ها و غرفه های مختلف اختصاص یافته است.

وی در خصوص آماده سازی فضای سبز فرودگاه جدید کیش گفت: 33 هزار متر مربع فضای سبز در محوطه های شمالی، شرقی، غربی و جنوبی سالن جدید مسافری فرودگاه بین المللی کیش پیش بینی شده است که پیشرفت این طرح 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

همچنین معاون عمرانی و زیر بنایی سازمان منطقه آزاد کیش، در خصوص تامین پارکینک و روشنایی این طرح بزرگ عمرانی افزود: 520 جایگاه برای پارکینگ خودرو در نظر گرفته شده است و تمام آسفالت محوطه، پیاده رو سازی، سیستم روشنایی و سرامیک های محوطه به مساحت 47 هزار مترمربع با پیشرفت 90درصد اجرا شده شده و بخش های شرقی و غربی نیز در دستور کار قرار گرفته است.

عرب با تاکید بر این مهم که طرح سالن جدید مسافری به مقدار " 6 و هفت" مگاوات برق مورد نیاز بوده که از طریق نیروگاه شمال برق رسانی با چندین کیلومتر کابل کشی و استفاده از دو پست برای پاساژ اصلی اجرا شده است.

وی خاطر نشان کرد: یک ساختمان دیگر نیز مخصوص ترانسفر برق این طرح است که تعدادی نصب شده و بقیه آن نیز در حال نصب است.

معاون عمرانی و زیر بنایی سازمان منطقه آزاد کیش با بیان این که در این طرح ده پل تلسکوپی پیش بینی و تامین شده است اظهار داشت: از این تعداد 8 پل تلسکوپی نصب شده و تعدا دو دستگاه نیز با تکمیل زیرسازی نصب و راه اندازی خواهد شد.

به گفته عرب طراحی و ساخت پل های تلسکوپی توسط شرکت های دانش بنیان راه اندازی شده و برای استفاده از این تکنولوژی داخلی در هزینه های جاری این طرح صرفه جویی شده است.

وی گفت: عملیات اجرایی سقف کاذب 90 درصد پیشرفت داشته و از دو ماه گذشته تمام بخش های سالن صد در صد سرامیک شده همچنین نمای سالن از شیشه اجرا شده و بخشی از لکه گیری ها و ورودی های سالن به زودی به اتمام می رسد.

معاون عمرانی و زیر بنایی سازمان منطقه آزاد کیش افزود: از چهار نوار نقاله تعداد سه عدد نصب و تست شده و آماده بهره برداری است و چهارمی نیز در چند روز آینده نصب و راه اندازی می شود.

عرب با اشاره به این که سالن ورودی 5 پل ثابت و ده پل متحرک دارد گفت: هر کدام از این پل های متحرک به یک هواپیما متصل می شود که هم زمان می توانیم تعداد ده هواپیما را پذیرش کنیم.

وی با بیان این که در سالن جدید فرودگاه کیش 48 کانتر تعبیه شده است افزود: مسافران و گردشگران هنگام ورود به سالن جدید فرودگاه می توانند به هر کدام از 48 کانتر تعبیه شده مراجعه کنند و بار خود را تحویل داده و بار به صورت هوشمند جدا سازی می شود و به بارانداز پرواز مورد نظر می رود و از آنجا به هواپیما بارگیری می شود.

معاون عمرانی و زیر بنایی سازمان منطقه آزاد کیش یکی از شاخص های طرح سالن جدید مسافری فرودگاه کیش را استفاده از نور طبیعی و مصرف بهینه برق برشمرد.

گفتنی است؛ ده دستگاه پله برقی و 13 آسانسور در این طرح پیش بینی شده است که تا پایان تیر امسال بر اساس برنامه زمان بندی شده نصب و راه اندازی می شود و سیستم سرمایشی نیز با توجه به مسافت و حجم زیادی که نیاز به برودت دارد توسط 11 یونیت کولر، فن کویل و هوا ساز نصب شده و با برق رسانی تست و راه اندازی خواهد شد.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو