مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم خبر داد؛

رهاسازی 2000 قطعه نوزاد لاکپشت پوزه عقابی از سواحل جزیره قشم به آب های خلیج فارس

مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم از رهاسازی بیش از دو هزار قطعه نوزاد لاکپشت پوزه عقابی از سواحل جزیره قشم به آب های خلیج فارس خبر داد.

به گزارش فرینا به نقل از خبرگزاری مهر، سید محمد هاشم داخته لاكپشت‌هاي پوزه‌عقابي را یکی از هفت گونه لاکپشت‌های دریایی شناخته شده در آب‌های جهان اعلام کرد و گفت: این نوع لاک پشت ها همه ساله در سواحل ماسه‌ای روستای شیب‌ دراز در 45 کیلومتری جنوب شهر قشم، تخم‌گذاری می‌کنند. 
داخته با اشاره به اینکه فصل تخم‌گذاری این لاکپشت‌ها از اسفند ماه آغاز شده و تا اواخر اردیبهشت ماه ادامه دارد، افزود: این تخم‌ها در محل ویژه‌ای که در این سایت حفاظت شده برایشان در نظر گرفته شده است، تا تبدیل شدن به بچه لاکپشت به طور شبانه روزی مورد حفاظت قرار می‌گیرند.
به گفته مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم پس از گذشت 60 تا 70 روز از زمان تخم گذاری این لاک پشت ها، بچه لاکپشت‌ها سر از تخم بیرون می‌آورند. 
سید محمد هاشم داخته تصریح کرد: جمعاً بیش از 2000 قطعه از این نوزاد لاکپشت پوزه‌عقابی دراین فصل از سواحل جزیره قشم در خلیج فارس رهاسازی شدند.
وی این اقدام را در قالب پروژه حفاظت از ساحل تخم‌گذاری لاکپشت‌های پوزه‌عقابی در روستای شیب‌ دراز عنوان کرد و یادآور شد: امسال در نوزدهمین سال اجرای این پروژه توسط مدیریت محیط‌ زیست سازمان منطقه آزاد قشم، شاهد تاثیرات مثبت آن در حوزه‌های اشتغال‌زایی و نیز ارتقاء معیشت جامعه محلی هستیم.
گفتنی است؛ پروژه حفاظت از ساحل تخم‌گذاری لاکپشت‌های پوزه‌عقابی در روستای شیب‌ دراز که در سال 1381 آغاز به کار کرده، توسط مهندس بیژن فرهنگ دره شوری (مدیر وقت محيط زيست سازمان منطقه آزاد قشم) بنیان‌گذاری شده و با حمایت برنامه کمک‌های کوچک تسهیلات محیط زیست جهانی (GEF/SGP) و همكاري جامعه محلی روستای شیب ‌دراز، شوراي اسلامي و دهياري این روستا شروع به کار کرده است. 
در سال 1388 طرح مديريت اكوتوريسم و حفاظت از لاکپشت‌های پوزه عقابی در قشم به عنوان یکی از 10 طرح برتر بنیاد توسعه و محیط‌ زیست آسیا ـ اقیانوسیه در ژاپن انتخاب شد و پس از آن در سال 1395 به عنوان يكي از طرح‌های اثرگذار محيط‌ زيستی موفق به دريافت جايزه از سوی سازمان حفاظت محيط‌ زيست كشور نیز گردید.

خبرنگار منطقه آزاد قشم امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو