معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم؛

کارگاه آموزشی ممنوعیت استفاده از کوسه (کولی) در غذاهای محلی برگزار شد

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم از برگزاری کارگاه آموزشی ممنوعیت استفاده از کوسه (کولی) در غذاهای محلی بومگردی‌ها و رستوران‌های محلی توسط مدیریت محیط زیست و با همکاری مدیریت‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و ژئوپارک خبر داد.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، مهدی زارعی با اعلام این خبر، افزود: این کارگاه و برنامه آموزشی با حضور نمایندگان بیش از 20 اقامتگاه بومگردي و رستوران محلی روستاها و شهرهای پیرامون ذخیره‌گاه زیست‌کره حرا (شامل طبل، سهیلی، گورزین، دهخدا و هفت‌رنگو) برگزار شد.
زارعی ادامه داد: در این برنامه نکات مهمی پیرامون حفاظت از طبیعت، محیط زیست دریایی و انواع کوسه ماهیان در منطقه به حاضران آموزش داده شد و نکاتی جهت مشاركت در برنامه های حفاظتی ارائه گردید.
وی افزود: اقامتگاه ها، بومگردي ها و رستوران های محلی از ظرفیت های بی نظیر گردشگری در منطقه هستند و با طبخ و ارائه غذاهای محلی برای مسافران و گردشگران می توانند نقش کلیدی در راستای تعیین رفتار مسئولانه گردشگران و گردشگری پایدار در جزیره زیبای قشم داشته باشند.
زارعی با اشاره به زحمات بیژن فرهنگ دره شوری طی سال های گذشته در جزیره قشم، بیان کرد: در نتیجه این فعالیت ها، سطح آگاهی و درك مردم نسبت به گنجينه ارزشمند دانش بومي و ارزش‌های محیط زیست و حیات وحش جزیره بالا رفته و امروز سطح بالايی از همكاري و مشاركت جامعه محلي جزیره در برنامه‌های محیط زیستی را شاهد هستیم.
وی خاطرنشان کرد: برای رسیدن به توسعه پایدار و متوازن در تمام نقاط جزیره قشم نیازمند همراهی جامعه محلی در عرصه ها و زمینه های مختلف هستیم و خوشبختانه اشتياق بسيار زيادي جهت مشاركت در برنامه های حفاظتی وجود دارد که نشان دهنده ظرفیت های بی نظیری در این منطقه است.

*ثبت 30 گونه کوسه ماهیان در منطقه جزیره قشم

براساس این گزارش، مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم نیز با اشاره سرفصل های آموزشی این کارگاه، اظهار کرد: در این برنامه آموزشی حساسیت‌های موجود درخصوص کوسه‌ها، استراتژي توليد مثل، صید بی‌رویه، گونه‌های در معرض انقراض کوسه‌ماهیان، تهدیدها و راهكارهاي حفاظتي کوسه‌ماهیان، فعالیت‌ها، اقدامات و مطالعات صورت‌گرفته طی سالیان گذشته توسط مدیریت محیط زیست و موسسه کولی‌کر خلیج فارس در راستای حفاظت از کوسه‌ماهیان در استان هرمزگان و جزیره قشم ارائه گردید.
سید محمد هاشم داخته افزود: در این کارگاه همچنین قوانین حفاظتی با هدف جلوگیری از صید بی‌رویه و شکار جانوران ارزشمند طبیعی بالاخص ممنوعیت صید، فروش و ارائه غذاهای محلی کوسه‌ماهیان همچون پودونی با عنایت به قوانین مصوب کشوری، قانون شکار و صید و اصلاحیه‌های بعدی آن و مصوبه شورای عالی محیط زیست درخصوص جرائم نقدی صید و شکار جانوران وحشی به ویژه ممنوعیت صید انواع کوسه‌ماهیان لازم الاجرا می باشد.
وی ادامه داد: جمعيت كوسه‌ماهيان و سپرماهيان در جهان به شدت رو به كاهش بوده و براساس آمار رسمی IUCN و كنوانسيون بين‌المللي تجارت گونه‌های در معرض انقراض گیاهی و جانوري (CITES) بيش از نيمي از همه اين گونه‌ها در معرض خطر يا در معرض خطر انقراض هستند.
مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم افزود: طي بررسي‌هاي بعمل آمده توسط تیم اجرایی و عملیاتی مدیریت محیط زیست و موسسه کولی‌کر خلیج فارس که با مشارکت و حمایت برنامه کمک‌های کوچک تسهیلات محیط زیست جهانی در آب‌های اطراف جزیره قشم دنبال می‌شود، تاکنون 30 گونه از كوسه‌ماهيان و سپرماهيان در معرض خطر انقراض و آسیب‌پذیر در منطقه جزيره قشم و شمال تنگه هرمز ثبت گردیده است.
داخته در پایان افزود: مشارکت و همکاری خوب جامعه صیادی فعال در جزیره قشم یکی از مهمترین نقاط قوت برگزاری این کارگاه و برنامه آموزشی است که بدون همکاری و مشارکت صیادان عملی کردن این برنامه محتمل نخواهد بود.

خبرنگار منطقه آزاد قشم امتیاز به خبر :