سخنگوی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد:

تغییر پیاپی مقررات، مناطق آزاد را دچار مشکل کرده است

سخنگو و مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، ایجاد ثبات رویه و مقررات در مناطق آزاد را از جمله سیاست‌های اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و افزود: تغییر مقررات این مناطق را به‌شدت دچار مشکل کرده و کارکردهای آن را تحت تأثیر قرار داده است.

به گزارش فرینا به نقل از پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو، مرتضی شیخ‌زاده با حضور در برنامه رادیویی «گفتگوی اقتصادی»، وجود مناطق آزاد را یک فرصت بزرگ برای پیشرفت کشور به‌ویژه در شرایط تحریمی دانست و افزود: این مناطق به دلیل اینکه ساختارهای دولتی دارند می‌توانند مأموریت‌های دولت را نیز بر عهده بگیرند.

شیخ زاده از نگاه جناحی به ساختارهای اقتصادی مانند مناطق آزاد انتقاد و اظهار کرد: تفکر مدیران مناطق آزاد نباید یک تفکر جناحی و سیاسی باشد.

وی، به دو راهکار اشاره شده در بند 10 و 11 سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری گفت: در این دو بند، دقیقاً مسیر و نقطه‌ای که باید در مناطق آزاد به آن دست پیدا کرد مورد اشاره و تأکید قرار گرفته است.

سخنگوی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، ایجاد ثبات رویه و مقررات در مناطق آزاد را از جمله این سیاست‌ها عنوان کرد و افزود: تغییر مقررات این مناطق را به‌شدت دچار مشکل کرده و کارکردهای آن را تحت تأثیر قرار داده است.

شیخ زاده با بیان اینکه مناطق آزاد خارج از محدوده گمرکی قرار دارند گفت: طبق قانون مجلس ورود همه کالاها به مناطق آزاد، به جز کالاهای ممنوعه مجاز است و ورود کالاها باید رویه‌های نظارتی خود را در مبادی اتصال به مناطق آزاد طی کند.

مدیر توسعه سرمایه‌گذاری و انتقال فناوری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیز در این برنامه گفت: انصاف نیست که ضربه ناشی از تحریم‌ها به بخش خصوصی که در بخش صادراتی فعالیت می‌کند و در مناطق آزاد هم مستقر است وارد شود.

محمد خضرایی منش افزود: متأسفانه خروجی مجلس در قانون‌گذاری و نظارت بر اجرای قوانین طوری است که بخش خصوصی باید هزینه ناشی از تصمیمات را بپردازد.

خضرایی منش تصریح کرد: چرا وقتی بانک مرکزی و سازمان توسعه تجارت روابطی را منعقد می‌کنند که ضربه نهایی آن به فعال بخش خصوصی مستقر در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی می‌خورد مجلس نظارت نمی‌کند؟!

وی با اشاره به حجم 12 تا 25 میلیارد دلار حجم صادرات و واردات به رویه‌ی قاچاق گفت: مناطق آزاد طی این سال‌ها سالانه کمتر از 1.5 میلیارد دلار واردات داشتند که در دو سال اخیر هم به 700 میلیون دلار کاهش‌یافته است.

مدیر توسعه سرمایه‌گذاری و انتقال فناوری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی معتقد است اگر سیاست‌های تجارت خارجی و ابزارهای تجارت خارجی را در کشور اصلاح کنیم موضوع اقتصاد و تجارت هم پیشرفت بسیار زیادی خواهد کرد.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :