مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار؛

زمان آن رسیده که رویای "بین‌المللی شدن چابهار" را محقق کنیم

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با تاکید براینکه هم‌اینک زمان آن رسیده که رویای "بین‌المللی شدن چابهار" را محقق کنیم گفت: با توجه ویژه‌ای که رهبر معظم انقلاب نسبت به پیشرفت و آبادانی سواحل مکُران دارند، این مهم دست‌یافتنی است.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، عبدالرحیم کُردی شامگاه پنجشنبه(11 شهریورماه) در نشست اداری که با حضور رییس جمهوری و جمعی از وزرای دولت سیزدهم در محل سالن اجلاس منطقه آزاد چابهار برگزار شد اظهار داشت: بندر چابهار به دلیل موقعیت استراتژیک و اهمیت بین‌المللی‌اش از فضای تحریم خارج شده است.

کردی افزود: در یک سند تاریخی مربوط به سال 1306 مطلبی در هفته‌نامه حبل‌المتین منتشر شده که در آن مقاله اشاره می‌کند اگر چابهار از طریق راه آهن به دریای سیاه و مدیترانه اتصال پیدا کند به لحاظ اهمیت از بنادر بزرگی که آن زمان نام می‌برد مانند هامبورگ و لیورپول اهمیتش بیشتر شده و از درجه اهمیت کانال سوئز کاسته می‌شود.

وی بیان کرد: امروز بعد از نزدیک به 100 سال این اتفاق در حال رقم خوردن است و نیازمند توجه ویژه‌ای در این زمینه است که اعتبارات لازم برای این پروژه که دیپلماسی اقتصادی و بازی منطقه‌ی را برهم می‌زند تامین و اقدام خاصی انجام شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار ادامه داد: به عنوان نخستین گام، مهمترین درخواستی که از رییس جمهوری دارم پرداختن به موضوع پروژه راه‌آهن و اتصال چابهار به آسیای میانه و همینطور ارتباط با دریای سیاه و کریدورِ تعریف شده است.

کردی تصریح کرد: همین‌طور در آن مقاله هندی اشاره کرده که بعد از 50 سال جمعیت چابهار به پنج میلیون نفر خواهد رسید یعنی به ظرفیت توسعه‌ای این بندر اشاره شده که البته در این مقاله همزمان مقایسه‌ای با بنادر رقیب مانند کراچی و کلکته نیز انجام شده است.

وی گفت: با زیر ساخت‌هایی که در این سال‌ها فراهم شده و اتفاقات ارزشمندی که با عنایات ویژه رهبر معظم انقلاب رقم خورده و در پی توجهی که به گنج پنهان و سواحل مکُران دارند زمان آن رسیده است که ما "رویای بین‌المللی شدن چابهار" را محقق کنیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار تصریح کرد: امروز حدود 3.6 میلیارد یورو پروژه‌های پتروشیمی هستند که در چابهار در حال اجرا بوده و بیش از 1.6 میلیون تن طرح فولادی است که پیشرفت بیش از 50 درصد دارند و برنامه‌ریزی مفصل‌تری برای آن نیز شده است.

کردی عنوان کرد: برپایه اسناد بالادستی حدود 20 هزار میلیارد تومان پروژه کوچک و متوسط و همینطور گردشگری و توسعه شهری در چابهار در حال اجراست و 15 هزار نفر شغل بیمه شده در آن وجود دارد که در واحدهای منطقه آزاد فعالیت می‌کنند و این مهم نویدبخش روزهای خوبی برای مردمان این سرزمین است.

وی گفت: سه هزار و 45 میلیارد تومان ارزش قراردادهای عمرانی منطقه آزاد چابهار است که در حال اجرا هستند. در منطقه آزاد چابهار حدود 200 میلیارد تومان طی سه ماه اخیر پرداخت صورت وضعیت انجام شده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار خطاب به رییس جمهوری گفت: بیشتر پروژه‌هایی که در چابهار در حال اجرا هستند نظیر جاده «چابهار ـ کنارک» که در بدو ورود ملاحظه کردید نیز در حال ساخت هستند.

کردی گفت: ساخت فرودگاه، موضوع تامین زمین برای صنعت و خدمات گردشگری و توسعه شبکه آب و راه‌ها از دیگر موضوع‌ها و اقداماتی است که خدمات نظام جمهوری اسلامی ایران را در منطقه نشان می‌دهد و بیانگر تحولاتی است که در این منطقه در حال اتفاق افتادن است.

وی ادامه داد: زمان آن رسیده که چابهار را به عنوان پایتخت دریایی ایران نام گذاری کنیم و برای این هدف مهم، هدف‌گذاری داشته باشیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار اظهار داشت: در ارتباط با موضوع فرودگاه نیز باید بگویم، طرح فرودگاه بین‌المللی چابهار یک پازل و قطعه از شهر لجستیک چابهار است. «بر اساس سند آمایش کشوری چهار شهر لجستیک در کشور معرفی شدند که یکی از آنان چابهار است»

ویژگی متمایز چابهار با سایر شهرهای لجستیکی و رقبای منطقه‌ای این است که به چهار ابزار اصلی حمل و نقل یعنی جاده، راه آهن، بندر و فرودگاه مجهز است و بر اساس طرح جامعی که تعریف شده و جانمایی که برای این فرودگاه انجام شده این موضوع در حال پیشرفت است و بخش عمده‌ای از پیش‌بینی‌ها انجام شده است.

کردی تصریح کرد: تنها 483 میلیون یورو قرارداد ساخت شهرک فرودگاه چابهار با یک شرکت چینی است که در سند همکاری های 25 ساله به آن اشاره شده و آماده آغاز عملیات اجرایی است.

وی اضافه کرد: علاوه بر آن قرارداد، فاز نخستی که فرودگاه را عملیاتی کند همین الان قرارداد اجرایی دارد و بخشی از کار انجام شده ولی متوقف شده است. دستور صریح ریاست جمهوری برای این اتفاق که فقط برای حوزه گردشگری و مردم نیست بلکه برای این است که چابهار را با چهار کیلومتر جاده به تمامی دنیا ارتباط بدهد دارای اهمیت است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: تحولاتی را که در حوزه دیپلماسی اقتصادی منطقه‌ای برنامه‌ریزی کردیم حتماً با این فرودگاه عملیاتی خواهد شد.

کردی بیان کرد: بیمارستان 540 خوابی موضوعی است که سازمان منطقه آزاد چابهار 20 هکتار زمین برای احداث آن در اختیار وزارت بهداشت قرار داده اما متاسفانه روند خیلی طولانی شده است و خواهشمندیم تاکید کنید وزارت بهداشت این موضوع را هر چه سریع‌تر عملیاتی کند ضمن اینکه بیش از 2 ماه می‌گذرد که اعلام آمادگی برای شروع عملیات اجرای این بیمارستان داشتیم.

وی بیان کرد: در مورد حوزه صنعت، لازمه‌اش رسیدن به گاز است پروژه‌ای که نسبتا پیشرفت خوبی در چابهار دارد و دو نکته مهم در این طرح مورد تاکید و ضرورت است که نخست، سرعت این پروژه افزایش پیدا کند، به هر حال ما دو واحد صنعتی بزرگ یعنی واحد پتروشیمی و یک واحد فولاد را در اوایل سال 1401 به بهره‌برداری می‌رسانیم و لازم است خط انتقال گاز اجرا شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار ادامه داد: اما در رابطه با مناطق آزاد، ظرفیت مناطق آزاد ظرفیتی ملی است که در تمامی دنیا بهره مناسب از آن بردند و بیش از "پنج هزار منطقه آزاد" در سراسر جهان وجود دارد و همه همسایگان ما با موفقیت از مناطق آزاد خود استفاده کرده‌اند و امروز باعث موهبتی برای آنها شده است اما در مورد مناطق آزاد کشورِ ما همیشه تردید وجود دارد زیرا مسیر مناطق آزاد را از ابتدا اشتباه رفتیم.

کردی افزود: طی این سالها باوجود گذشت زمان، بخش عمده‌ای از زیرساخت‌ها فراهم شده است و زمینه حضور سرمایه گذاران و فعالیت‌های تولیدی که می‌تواند مسیر صادرات و تجارت و ترانزیت را در چابهار فراهم کند در منطقه آزاد مهیا شده است و در این بین، حمایت همه‌جانبه دولت را از قانون شکل گیری مناطق آزاد درخواست داریم.

وی بیان کرد: امروزه فعالان اقتصادی در حوزه مالیات و گمرکات مشکلات اساسی پیدا کردند و در بسیاری از موارد دچار چالش شده‌اند، انتظار داریم در حوزه مالیات و مشکلاتی که از سال 93 در مناطق آزاد گرفتار آن بودیم به صورت ویژه با دستور ریاست جمهوری مورد توجه قرار گیرد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار تصریح کرد: بی‌ثباتی قوانین و مقررات خصوصا در حوزه تولید برای تولیدکننده‌ها ناامیدکننده بوده است و می‌خواهم موضوع ثبات در قوانین و مقررات مناطق آزاد به وجود آید و مورد توجه واقع شود.

کردی گفت: حاشیه نشینی در چابهار در بازه زمانی سه تا پنج سال به شرط یکپارچگی مدیریتی و اجرای ضوابط و مقررات مناطق آزاد قابل حل است؛ سندی در این خصوص تدوین شده که با همکاری وزارت راه‌و شهرسازی آمادگی کامل در راستای رفع موضوع حاشیه نشینی وجود دارد.

وی افزود: نگرانی عمده‌ای امروز در چابهار وجود دارد و دغدغه همه موضوع حاشیه‌نشینی است، در این رابطه تجربه موفقی را در یک پهنه حدود یک روستا در منطقه آزاد مساحت 400 هکتار داشتیم و سندش را هم آماده کردیم و این موضوع هیچ منابعی هم از دولت نمی‌خواهد.

«فقط مدیریت یکپارچه و اجرای ضوابط و مقررات است که معضل حاشیه‌نشینی چابهار را حل می‌کند»

رییس جمهوری به همراه وزرای کشور، نیرو، راه و شهرسازی، اقتصاد و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس دفتر رییس‌جمهوری، عصر پنجشنبه(11 شهریورماه) وارد چابهار شد.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو