خواسته‌هایی از رئیس‌جمهوری برای رویای چابهار

در جریان حضور رئیس جمهوری در چابهار، مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با اعلام درخواست‌ها و ضرورت‌های این بخش گفت که زمان آن رسیده تا رویای بین‌المللی شدن چابهار محقق شود.

به گزارش فرینا به نقل از ایسنا، روز (پنج شنبه) رئیس جمهوری در دومین سفر استانی خود به همراه جمعی از وزرا و معاونین خود وارد چابهار شد و طی آن از بندر چابهار، سواحل مکران، بخش‌های حاشیه نشین شهر چابهار و پروژه‌هایی مانند مسکن محرومان دیدن کرد.

**ایرانیان خارج از کشور برای سرمایه‌گذاری به مکران بیایند

انتخاب چابهار به عنوان اولین سفرهای استانی و البته اظهارات رئیس جمهور تاکید دیگری بر اهمیت و جایگاه ویژه این منطقه استراتژیک در توسعه اقتصادی دارد، این در حالی است که رئیسی، سواحل مکران را ثروت ملی نامیده و گفته که بهترین منطقه برای ایرانیان خارج از کشور، حضور و سرمایه گذاری در سواحل مکران است.

اما در بخشی از سفر به چابهار، رئیس جمهوری در شورای اداری چابهار شرکت کرد که در آن مسئولانی همچون استاندار سیستان و بلوچستان، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار، نماینده مردم در مجلس، وزرای کشور، نفت، صنعت معدن و تجارت، راه و شهرسازی، اقتصاد، نماینده ولی فقیه در استان و فرماندهان نظامی و انتظامی حضور داشتند.

**چابهار از رئیس جمهوری چه می‌خواهد؟

در بخشی از این جلسه عبدالرحیم کُردی -مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار- به بیان مسایلی درباره چابهار پرداخته و بر اهمیت چند موضوع و درخواست هایی از رئیس جمهوری اشاره داشت.

**چابهار پایتخت دریایی شود

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در این شورا گفت که اکنون زمان آن رسیده که چابهار به عنوان پایتخت دریایی ایران نامگذاری شود، چراکه بر اساس سند جامع لجستیک چابهار یکی از چهار شهر لجستیک کشور است ومزیت های استراتژیک آن با توسعه زیرساخت ها در اختیار اقتصاد کشور و منطقه قرار می‌گیرد.

**سرعت اتصال راه‌آهن چابهار به آسیای میانه

اما از درخواست‌های مطرح شده تاکید بر جریان خطوط ریلی چابهار بود و کردی از رئیسی خواست تا موضوع راه آهن چابهار و اتصال چابهار به آسیای میانه و سرعت بخشیدن به این پروه مهم توسعه ای کشور مورد توجه قرار گیرد.

**دستور صریح برای رفع موانع ساخت فرودگاه

دیگر خواسته کردی، به فرودگاه بین المللی چابهار بر می‌گردد که ساخت آن از آذرماه 1398 کلید خورده بود.

 وی با اعلام اینکه فرودگاه بین المللی چابهار یک پازل از شهر لجستیک چابهار است و ویژگی متمایز چابهار با سایر شهر های لجستیکی و رقبای منطقه ای این است که چهار ابزار حمل و نقل را در یک نقطه همزمان در اختیار دارد و این پروژه با چهار کیلومتر باند چابهار را به تمام دنیا متصل می کند. گفت که دستور صریح جنابعالی در رفع موانع اجرایی آن می‌تواند نقش چابهار در دیپلماسی اقتصادی منطقه را تقویت کند.

**تسریع گازرسانی به چابهار

اهمیت گاز رسانی به چابهار و توجه رئیس جمهوری به این موضوع نیز مورد تاکید مدیرعامل منطقه آزاد چابهار در حضور رئیس جمهوری بود و اعلام کرد که رسیدن گاز به چابهار از ضرورت هاست، تا در کنار تامین خوراک صنایع پتروشیمی و فولاد و نیاز شهر بتواند موجبات رونق تولید را فراهم کند. لذا سرعت بخشیدن به روند اجرای این پروژه در کنار افزایش ظرفیت خط انتقال برای تامین نیاز آتی صنایع ضروری است.

**حل مشکل حاشیه نشین‌ها

اما در حالی رئیس جمهوری در این سفر به بازدید مناطق حاشیه نشین چابهار رفت که مدیرعامل منطقه آزاد چابهار به وی اعلام کرده که موضوع حاشیه نشینی در چابهار در بازه زمانی سه تا پنج سال به شرط یکپارچگی مدیریتی و اجرای ضوابط و مقررات مناطق آزاد قابل حل است، بر این اساس سندی در این خصوص تدوین شده که با همکاری وزارت راه‌و شهرسازی آمادگی کامل در راستای رفع موضوع حاشیه نشینی وجود دارد.

**دستور تسریع در ساخت بیمارستان را صادر کنید

دیگر خواسته کردی، دستور رئیسی برای ساخت بیمارستان در چابهار است که وی گفته در کنار تخصیص زمین رایگان بیمارستان 540 تخت خوابی چابهار آمادگی مشارکت منطقه آزاد درساخت و راه اندازی بیمارستان را به وزارت بهداشت اعلام کرده ایم و رئیس جمهوری دستور تسریع در شروع ساخت این بیمارستان راصادر کند.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد چابهار همچنین معتقد است که با توجه به عنایات رهبری به توسعه سواحل مکران و اهتمام دولت زمان آن رسیده که رویای بین‌المللی شدن چابهار محقق شود.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو