معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم خبر داد؛

آموزش ضوابط دلفین نگری برای 300 قایقران اسکله های گردشگری قشم

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم از آغاز سلسله کارگاه های آموزشی ضوابط بازدید از دلفین ها (دلفین نگری) برای بیش از 300 قایقران اسکله های گردشگری جزیره قشم خبر داد.

به گزارش فرینا به نقل از خبرگزاري ايرنا، مهدی زارعی با بیان این مطلب اظهار کرد: این کارگاه ها طی مدت 2 ماه توسط مدیریت محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم با هدف آموزش و یادآوری ضوابط محیط زیستی دلفین نگری برای قایقرانان اسکله های گردشگری برگزار می شود.
زارعی ادامه داد: در طول برگزاری این کارگاه ها تمامی قایقرانان اسکله های گردشگری دلفین نگری که بالغ بر 300 نفر هستند با ضوابط محیط زیستی مربوط به بازدید از دلفین ها آشنا خواهند شد و نکات آموزشی را خواهند آموخت.
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به برگزاری 2 دوره آموزشی درخصوص دلفین نگری در سال های گذشته، افزود: قایقرانان روستاهای شیب دراز و همچنین قایقرانان اسکله های گردشگری کندالو و هنگام در این کارگاه ها شرکت خواهند کرد.
زارعی در پایان خاطرنشان کرد: شرکت در این دوره ها برای قایقرانان اسکله های گردشگری یکی از الزامات مورد نظر مدیریت محیط زیست و مدیریت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بوده و افرادی که در این دوره ها شرکت نکنند در آینده حق فعالیت در این زمینه را نخواهند داشت.

**آموزش ضوابط دلفین نگری براساس استانداردهای بین المللی

براساس این گزارش، مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم نیز گفت: ضوابط دلفین نگری برگرفته از ضوابط و استانداردهای بین المللی در این زمینه است و مطابق با آخرین بروزرسانی علمی در این زمینه با بهره گیری از متخصصان بین المللی حوزه پستانداران دریایی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) می باشد.
سیدمحمد هاشم داخته پیرامون سرفصل های کارگاه آموزشی ضوابط دلفین نگری اظهار کرد: رعایت فاصله در هنگام بازدید از دلفین ها، بایدها و نبایدها در هنگام بازدید از دلفین ها، سرعت مجاز در هنگام دلفین نگری، عدم غذا دادن به دلفین ها، عدم تماس و شنا کردن با دلفین ها و مدیریت زباله ها مهمترین موضوعاتی هستند که در این دوره آموزش داده می شوند.
وی ادامه داد: دلفين بيني بطري (Tursiops aduncus) از گونه هايي است كه به واسطه شرايط خاصي زيستي كه در سواحل غربي جزيره هنگام شكل گرفته، در اين منطقه حضور دائمي دارند و اين قسمت از سواحل جنوبي به عنوان زيستگاه و چراگاه آنها به حساب مي آيد.
مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم افزود: خليج دلفين ها در سواحل حد فاصل جزيره قشم و سواحل غربي جزيره هنگام، شاهد حضور بيشترين دلفين ها در آب هاي اطراف جزيره قشم است و به همين دليل به اين نام معروف شده که در آن دلفين هاي بيني بطري بطور دائم در اين محل وجود دارند و همچنین دلفين هاي گوژپشت و ديگر پستانداران به صورت مهاجر در اين منطقه مشاهده مي ‌شوند.
به گفته داخته؛ از سال 1389 برنامه حفاظت و حمايت از خليج دلفين ها آغاز شده است و در سال 1391 به عنوان اثر طبیعی در فهرست آثار ملی سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسیده است.

خبرنگار منطقه آزاد قشم امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو