فرهنگ سازی، آموزش و پیشگیری سه رویکرد اصلی اداره آتش نشانی کیش

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش فرهنگ سازی،آموزش و اقدامات پیشگیرانه از وقوع حوادث را از رویکردهای اصلی شرکت عمران، آب و خدمات و اداره آتش نشانی کیش برشمرد.

به گزارش فرینا، جعفر آهنگران به مناسب گرامی داشت هفتم مهر روز آتش نشانی و خدمات ایمنی، صبح جمعه نهم مهر با حضور در ایستگاه شماره یک، از نیروهای خدوم و پر تلاش این مجموعه با اهداء لوح تقدیر و شاخه گل قدردانی کرد.

آهنگران در این دیدار اهتمام ویژه به فرهنگ سازی، آموزش و پیشگیری را سه رویکرد مهم اداره آتش نشانی و خدمات ایمنی برشمرد و گفت: یکی از اقدامات ارزشمند واحد پیشگیری اداره آتش نشانی و خدمات ایمنی کیش نظارت دقیق بر اجرای مقررات و ضوابط در ساختمان های در حال ساخت جزیره است که تداوم این مهم سبب می شود کیشوندان از ساختمان های ایمن برخوردار شوند.

مدیرعامل شرکت عمران، آب و خدمات منطقه آزاد کیش، رویکرد اصلی این شرکت را اقدامات پیشگیرانه از حوادث احتمالی در جزیره عنوان کرد و اظهار داشت: بخش عمده ای از هزینه ها به حوزه فرهنگ سازی اختصاص یافته که شنبه های ایمنی، نشر، ترکیب و پیگیری در ساختمان ها از جمله اقدامات اداره آتش نشانی و خدمات ایمنی کیش است.

به گفته عبدالنبی شرفی، بیش از 90 درصد حوادث در منطقه آزاد کیش در زمینه های برق است که با آموزش های لازم شعار ما "کیش، شهر ایمن" در سال آینده 100 درصد محقق می شود.

مدیریت بحران شرکت عمران، آب و خدمات کیش با بیان این که در دنیا به ویژه ایران تلاش می شود ساختمان هایی احداث شود که از ایمنی کامل برخوردار بوده و در صورتی که حادثه ای رخ داد، ساکنان بتوانند مرحله نخست حادثه را مدیریت کنند، افزود: آموزش و نظارت بر اجرای ضوابط در قالب اقدامات پیشگیرانه در دستور کار شرکت عمران، آب و خدمات و اداره آتش نشانی کیش قرار گرفته است.

مسعود احمدی در رابطه با فرایند نظارت بر ایمنی، بیان داشت: با اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مالکین و سرمایه گذاران، قوانین و مقررات در ساخت و ساز رعایت می شود و در این زمینه نقش مهندسین ناظر و شرکت های مجری در حوزه آتش نشانی و خدمات ایمنی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

احمدی با اشاره به این که ضوابط محلی در جزیره کیش وجود نداشت، تصریح کرد:  با تهیه شش جلد ضوابط و چاپ نخستین جلد آن به عنوان معدود شهرهایی هستیم که ضوابط محلی داریم و در کتابخانه ملی ثبت شده است.

وی خاطر نشان کرد: از ضوابط اجرایی سامانه های های اطفاء حریق ویرایش 1400 را داریم که شش جلد دیگر هم دارد و این ضوابط جزئیات اجرای سیستم اطفاء حریق، مشخصات فنی و وظایفی که بخش های مختلف دارند تشریح کرده است و در این زمینه سعی شده از کارشناسان مجرب استفاده شود.

مدیریت بحران شرکت عمران، آب و خدمات کیش در ادامه گفت: با منتشر کردن شش جلد ضوابط، نخستین شهرهایی در سطح کشور هستیم که از ضوابط ایمنی و آتش نشانی برخورداریم که با مشارکت سرمایه گذاران، مهندسین ناظر، شهری ایمن خواهیم داشت.

احمدی بر لزوم اهمیت آموزش در جزیره کیش اشاره داشت و گفت: برای نخستین با اداره آتش نشانی کیش طی توافقی با مرکز آموزش آتش نشانی و خدمات ایمنی تهران؛ شرایط حضور نیروهای تازه استخدام شده در دوره های آموزشی 36 روزه را فراهم کرده و در حال حاضر نیز دوره های آموزشی 18 روزه با حضور اساتید مجرب و با توجه به امکانات موجود در این منطقه در حال برگزاری است.

به گفته وی با تاکید مدیرعامل شرکت عمران، آب و خدمات کیش، آموزش شهروندی به صورت جدی آغاز شده و با توجه به شرایط کرونا سعی کردیم این آموزش ها به صورت مجازی برگزار شود.

مدیریت بحران شرکت عمران، آب و خدمات کیش از شنبه های ایمنی در جزیره خبر داد و افزود: ساخت انیمیشن های آموزشی با کمک همکاران شهرداری تهران و به همت اداره آتش نشانی و خدمات ایمنی کیش و همچنین پوسترهای آموزشی و آموزش های مجازی برای شمار زیادی از ساکنان کیش تولید شده است.

رئیس اداره آتش نشانی و خدمات ایمنی کیش با ارائه گزارش عملکرد شش ماه نخست امسال، اظهار داشت: در شش ماه نخست امسال 180 مورد آتش سوزی در جزیره کیش رخ داده است که علت عمده این اتفاقات مربوط به اتصال برق و شرایط آب و هوایی این منطقه است.

سهراب رضایی با بیان این که در شش ماه نخست امسال 234 مورد عملیات امداد و نجات در جزیره کیش انجام شده است، افزود:  از تعداد 234مورد عملیات امداد و نجات؛ 108 مورد رفع مزاحمت حشرات و خزندگان، 36 مورد آسانسور و 19 مورد مربوط به تصادف بود.

به گفته رضایی خوشبختانه نیروهای آتش نشانی و خدمات ایمنی کیش در کوتاه ترین زمان ممکن در محل حادثه حاضر شدند و توانستند با تسریع در انجام عملیات؛ خدمات شایسته ای به کیشوندان در حوزه ایمنی ارائه دهند.

وی گفت: استاندارد زمان رسیدن به محل حادثه در ایران 3 تا 5 دقیقه است که در جزیره کیش این زمان بین 3تا4 دقیقه کاهش یافته است و در این زمینه با توجه به شرایط کیش از رتبه نخست در ارائه خدمات برخوردار هستیم.

رئیس اداره آتش نشانی و خدمات ایمنی کیش با بیان این که تعداد 64  نیروی آتش نشانی در سه ایستگاه جزیره کیش مشغول فعالیت هستند، افزود: در ایستگاه شماره یک: با 34 نیرو آتش نشان و تعداد 5 خودروی عملیاتی نقش پشتیبانی ایستگاه های یک و دو را بر عهده دارد.

رضایی ادامه داد: در ایستگاه شماره دو، تعداد 16 نیرو آتش نشان و 4 خودروی عملیاتی و همچنین در ایستگاه شماره 3 مرجان تعداد 15 نیروی آتش نشان و 4 خودروی عملیاتی آماده ارائه خدمات ایمنی در سطح جزیره کیش هستند.  

گفتنی است؛ در این دیدار سعید پورعلی معاون فرهنگی و اجتماعی و سرپرست معاونت گردشگری، محمد ثاقب فرد سرپرست اداره کل حوزه مدیرعامل و سید علیرضا علوی رضوی مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش و بابک خالقی سرپرست معاونت مالی و اداری شرکت عمران، آب و خدمات حضور داشتند.

خبرنگار منطقه آزاد کیش امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو