استاندار سیستان و بلوچستان: قرارگاه بحران ساحلی در چابهار ایجاد شود

استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه باید قرارگاه بحران ساحلی در چابهار ایجاد شود گفت: این موضوع باید به عنوان یکی از مصوبات مهم نشست ستاد پیشگیری هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان مد نظر قرار گیرد.

به گزارش فرینا، حسین مدرس خیابانی در نشست ستاد پیشگیری هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان سیستان و بلوچستان در فرمانداری چابهار با بیان اینکه در مواقع بحرانی باید محل استقرار ستاد بحران و سایر اطلاعات مربوطه مشخص باشد افزود: هماهنگی همه دستگاههای اجرایی در بحران و طوفان ضروری است تا امورات بهتر انجام و موفقیت بیشتری حاصل شود. همه دستگاه‌ها باید پیش از وقوع بحران نسبت به شرح وظایف خود آگاه و توجیه باشند.

مدرس خیابانی تصریح کرد: هر اندازه که برنامه ارائه شود اما یکسری اقدامات فراخور بحران هم نیاز است اما می‌شود یک دستورالعمل عمومی تهیه کرد و در اختیار اعضای ستاد بحران قرار داد.

وی گفت: نکته‌ای که به کمک متولیان مقابله با بحران در چابهار آمد، استفاده از تجربیات سی 98 بود و همه هم به این موضوع اشاره کردند و با استفاده از آزمون و خطاهای گذشته از خطاهای جدید جلوگیری شد.

استاندار سیستان و بلوچستان تاکید کرد: دستگاه‌ها تمامی نقاط قوتی که طی 2 روز گذشته داشتند را در حد یکی دو صفحه ازجمله هم‌افزایی‌هایی که انجام شده را ثبت کنند و البته نقاط ضعف هم فراموش نشود مثل برخی موارد همچون در اختیار نداشتن شماره‌تلفن و قطعی ارتباط‌های تلفنی، چون نخستین موردی که در بحران وجود دارد همین بحث دسترسی‌ها (راه‌های ارتباطی فیزیکی و مجازی) است.

مدرس خیابانی ادامه داد: از تجربه نقاط ضعف می‌توانیم در بحران‌های بعدی که امیدواریم هیچ زمان رخ ندهد استفاده کنیم.

وی افزود: استان سیستان وبلوچستان بحران زا و فقر زیرساختی آن همیشه دامنه خسارتها با کمترین سیل و بارندگی زیاد است.

استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: اینکه با استفاده از ظرفیت ستاد بحران استان، یک قرارگاه برای جنوب استان داشته باشیم واقعا لازم است و باید جزو مصوبات مهم نشست باشد و در خصوص سازمان بحران ساحلی که مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار به آن اشاره کرد هم به نظرم باید این دو موضوع باهم ادغام شود یعنی اسم آن سازمان "قرارگاه بحران ساحلی" می‌شود.

مدرس خیابانی افزود: این قرارگاه تشکیل شود چون یک پیشنهاد فوق‌العاده خوبی بود.

وی بیان داشت: اینکه از ماشین‌آلات بخش خصوصی استفاده کنیم کار خوبی است اما اینکه ستادهای بحران از حداقل ماشین‌آلات خود در حد یک لودر که بتواند مسیری را باز کند را باید به عنوان یک الزام جدی به ستاد مدیرت مقابله با بحران کشور ارائه کنیم.

استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه سیستان و بلوچستان یک استان بحران‌زا است گفت: اگر میگوییم استان، ویژه است باید بتوانیم حداقل امکانات مورد نیاز را فراهم کنیم.

مدرس خیابانی با بیان اینکه در بحث هشدار به مردم آنگونه که باید نتیجه نگرفتیم اظهار داشت: می‌توانید در حد 24 یا 48 ساعت به مردم بگوییم به ساحل نزدیک نشوند و پارک‌های ساحلی تعطیل شود اما 80 هزار تنُ جو را در بندر چابهار نمی‌توانید طی 24 ساعت جمع کنید و مفهوم این این بحث این است که پیش‌آگهی و هشدارها باید خیلی جلوتر رقم بخورد و اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان همزمان با اعلام هشدار زرد هواشناسی می‌بایست به روند بارگیری کالاها اقدام می‌کرد.

وی به صحبت مدیرکل بنادر استان مبنی بر اینکه یک کیلوگرم خرابی نداشتیم اشاره کرد و ادامه داد: خوشبختانه گندم و ذرت در بندر نداشتیم ولی باید بدانیم که این محصولات را نداشتیم و ما حواسمان هست که چه اتفاقاتی در سطح استان رقم می‌خورد.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: وقتی می‌گوییم می‌خواهیم بندر چابهار را هاب کالاهای اساسی معرفی کنیم مفهومش این است که این بندر جایگاه همه کالای اساسی همچون، گندم، برنج، شکر، جو و ذرت است و باید تمهیدات لازم در این خصوص انجام شود و در این خصوص توجه به زیرساخت‌ها و بحث انبارها است.

مدرس خیابانی تصریح کرد: استان‌های مختلف، تجربیات مشترکی در بحث بحران‌ها دارند و باید از این تجربیات استفاده شود و ممکن است مشابه همین مستنداتی که ما تهیه می‌کنیم در برخی استان‌ها وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه علاقه‌ای ندارم این موضوع را مطرح کنم اما باید بگویم در بحث مخابرات خیلی ضعیف هستیم و شخصا تجره کردم که در فاصله 10 کیلومتری مرکز استانُ تلفن همراه آنتن ندارد و در این مورد باید یک کار جدی انجام شود. در قرن 21 نباید در بحث مهمی همچون مخابرات با مشکل مواجه باشیم.

استاندار سیستان و بلوچستان تاکید کرد: با گام‌های آهسته، هیچ اتفاق مثبتی در حوزه مخابرات رقم نخواهد خورد و در این زمینه باید یک کار جهادی و جهشی انجام شود. همان جهش تولید که مقام معظم رهبری اشاره کردند باید در سیستان و بلوچستان رقم بخورد.

مدرس خیابانی ادامه داد: در بازدید از پسابندر و بریس هم اینترنت وجود نداشت و حتی در چابهار هم می‌بینیم اینترنت بسیار ضعیف و عملا کار نمی‌کند.

وی بیان داشت: در حوزه تقویت همه زیرساخت‌ها (برق، آب و راه) باید کارهای مهمی انجام شود. روز نخستی که به سیستان و بلوچستان آمدم، آب و راه را به عنوان دو برنامه محوری معرفی کردم. 

استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: یک استان تجاری با هزار و 700 کیلومتر مرز نباید راه و جاده نامناسبی داشته باشد اصلا راه باعث رونق و توسعه منطقه می‌شود.

مدرس خیابانی گفت: چنین مشکلاتی در مواقع بحران باعث عمیق‌تر شدن شکاف‌ها می‌شود درحالی که ما در حالت عادی هم به این زیرساخت‌ها نیاز داریم.

وی با بیان اینکه در بحران طوفان حاره‌ای، لطف خدا شامل همه ما شد گفت: ممکن است همیشه این اتفاق نیفتد و باید مشکلات خاک ‌ خورده سیستان و بلوچستان را حل کنیم.

استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: امروز بهترین شرایط برای حرکت رو به جلوی استان سیستان و بلوچستان فراهم شده است.

مدرس خیابانی با بیان اینکه مردم باید از زیرساخت‌های لازم برخوردار باشند گفت: مردم دلاور و کم‌توقع سیستان و بلوچستان، امروز حداقل‌ها را از مسوولان می‌خواهند. اینکه خدمات مناسب آب و برق و راه را در اختیار مردم بگذاریم، خواسته اضافه‌ای نیست و باید خودمان را به ترازهای بالا در همه شاخص‌ها برسانیم و این مهم با تلاش مضاعف و حضور میدانی مدیران محقق خواهد شد.

**ضرورت بازسازی شبکه توزیع برق

معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار نیز اظهار داشت: بازسازی شبکه فرسوده برق با توجه به وضعیت آب و هوایی و شرجی بودن هوا از نیازهای ضروری است تا یکبار برای همیشه از قطعی مکرر و سیم پارگی نجات پیدا کنیم و برق پایدار در زمان بحران داشته باشیم.

رحمدل بامری افزود: تخصیص اعتبار برای فاضلاب شهری، استقرار مدیریت بحران جنوب استان در چابهار، راه اندازی اورژانس هوایی، توجه بیشتر به زیرساخت و برآورد خسارت‌ها ازجمله درخواست‌ها است.

**تدبیری برای ایمن‌سازی 6 روستای کُنارک

فرماندار کنارک نیز اظهار داشت: 6 روستای شهرستان کنارک با جمعیت چند هزار نفر، از سطح دریا پایین‌تر هستند و باید تدبیر ویژه‌ای برای ایمن‌سازی آنها انجام شود.

حمیدالدین یوسفی افزود: برخی رودخانه‌ها بیش از 20 سال لایروبی نشده‌اند و سیل بیش از 20 هزار نفر ساکنان حاشیه این رودخانه ها را تهدید می‌کند.

یوسفی گفت: برخی بندسارهای سنتی برای کشت‌های فصلی و دیم از سال‌های دور احداث شده که هم اینک نیازمند بازسازی هستند.

**زیرساخت‌های دشتیاری در حد صفر است

فرماندار دشتیاری نیز اظهار داشت: زیرساخت‌ها برای مقابله با بحران در این شهرستان و شهرهای جنوب سیستان و بلوچستان در حد صفر است و باید چاره‌ای برای تخصیص اعتبار ویژه اندیشید.

عادل عفتی افزود: مدیریت بحران در استان باید به‌صورت جدی پیگیر خسارت‌ها و تامین و تقویت زیرساخت‌ها و پیگیری مشکلات باشد.

**ضرورت تامین شناور ناجی در نوار ساحلی گواتر

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان هم اظهار داشت: در نوار ساحلی گواتر تا چابهار و کنارک و تا زرآباد شناور ناجی وجود ندارد و نمی‌توان در بحران از آن استفاده کرد.

محمد شهلی‌بر افزود: شبکه برق مسیر پسابندر و گواتر قطع شده و میگو و ماهی به ارزش بیش از 20 میلیارد تومان در حال فاسد شدن است و باید فکری برای وضعیت برق و ارتباط تلفن و اینترنت آن شود.

شهلی بر بر تخصیص اعتبار برای بازسازی و توسعه بنادر صیادی تاکید و خاطرنشان کرد: توجه به حل مشکلات بنادر صیادی موجب رونق اشتغال و تولید می‌شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای سیستان و بلوچستان نیز اظهار داشت: 104 دستگاه ماشین آلات سنگین این اداره کل و بخش خصوصی در طوفان برای بازگشایی راه‌ها تلاش کرده‌اند.

قادری افزود: حدود 49 میلیارد تومان خسارت به راه‌ها و ابنیه فنی و پلها بوده که نیاز است برآورد خسارت و جبران شود. البته این‌ها برآورهای اولیه است و در روزهای آینده آمار دقیقی از میزان خسارات اعلام خواهد شد.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو