بازتاب تولید و عمران در منطقه آزاد چابهار

خبرنگاران چابهار در بازدیدی متفاوت از جنس پیگیری مطالبات و مشکلات تولیدی‌های منطقه آزاد چابهار بازتابِ شفافیت در مقوله تولید و عمران این خطه را رقم زدند. مسلما تداوم ارتباط با سرمایه‌گذاران و پرداختن به موانع پیشِ روی آن‌ها می‌تواند به افزایش تولید و اشتغال منطقه کمک کند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد چابهار، سرمایه‌گذاران بخش خصوصی با آورده‌های شخصی خود و حمایت‌های سازمان منطقه آزاد چابهار در بحث واگذاری زمین مورد نیاز آن‌ها و سایر حمایت‌ها نقش مهمی در ایجاد اشتغال و رونق تولید دارند.

اینک همه دریافته‌اند که سواحل مکُران خصوصا محدوده 82 هزار هکتاری منطقه آزاد چابهار یکی از نقاط مناسب برای سرمایه‌گذاری است. در راستای معرفی بیشتر آخرین وضعیت تولیدی‌های این منطقه به اتفاق سایر رسانه‌های چابهار و همکاری روابط عمومی سازمان منطقه آزاد، برخی از واحدهای تولیدی را مورد بازدید قرار دادیم و از نزدیک با نوع فعالیت، میزان موفقیت و مشکلات و موانع پیش روی آن‌ها آشنا شدیم تا بتوانیم در آینده گزارش‌های متعدد و مفصلی را برایتان به رشته تحریر درآوریم.

روند بازدیدها را به ترتیبی که انجام شد در گزارش خبریِ پیش رو بخوانید.

** تولید و بسته ‌بندی چای

ابتدا به کارخانه چای رفتیم تا از نزدیک با کارگران و مدیران این کارخانه گپ و گفتی داشته باشیم. مدیر واحد تولیدی و بسته‌بندی چای سوفیا اظهار داشت: این کارخانه 17 سال قبل فعال و راه‌اندازی شده و شاید نخستین کارخانه‌ای است که فعالیت‌های آن به طور مستمر ادامه داشته و تعطیل نشده است.

احمد فرحناکی با اشاره به اشتغال 180 نفری این کارخانه افزود: سالانه 6 هزار تُن چای تولید و بسته‌بندی می‌کنیم و حدود 100 نمایندگی توزیع در سراسر کشور محصولات ما را عرضه می‌کنند.

وی ادامه داد: این کارخانه در زمینی به مساحت 11 هزار و 500 مترمربع و زیربنای بیش از 6 هزارمترمربع احداث شده است و علاوه بر چای، کارخانه قوطی‌سازی آن که 16 سال به‌دلیل نبود نیروی فنی به مشهد منتقل شده بود حدود 6 ماه اخیر به چابهار منتقل و در حال تولید سالانه بیش از سه هزار و هفتصد تُن قوطی است که این امر به افزایش اشتغال کمک شایان توجهی کرده است.

** تولید و بسته‌بندی ادویه، بنیان رخشان تجارت

مدیر کارخانه ادویه منطقه آزاد چابهار نیز اظهار داشت: هم اینک 42 نوع ادویه مختلف و 21 نوع سبزی خشک در این کارخانه تولید و 18 نیرو در آن فعال هستند که محصولات تولیدی این واحد تولیدی در 15 استان کشور توزیع می شود.

محمود رخشانی میزان سرمایه‌گذاری این کارخانه را هشت میلیارد تومان عنوان و افزود برای توسعه آن تا 20 میلیارد تومان برنامه داریم.

رخشانی با بیان اینکه مواد اولیه از برخی کشورهای همسایه خریداری می‌شود و انواع ادویه کاملا با ذائقه مردم تولید می‌شود، گفت: توانایی افزایش اشتغال تا 60 نفر را داریم و این اقدام نیز در حال انجام است.

وی همچنین به واحد تولیدی لوازم مورد نیاز کودک اشاره کرد و گفت: در یک کارخانه دیگر تولید 40 قلم کالای مورد نیاز کودکان نیز در برنامه است که با هزینه حدود یک میلیون دلار تا روزهای آینده راه‌اندازی می شود.

** کارخانه تور بافی ماهور بافان بلوچی

مدیرکارخانه ماهوربافان بلوچی نیز گفت: کارخانه ماهوربافان بلوچی با هدف تولید تورهای صیادی با میزان سرمایه گذاری 100 میلیارد تومان از سال 1396 فعالیتش را آغاز و هم‌اینک برای 112 نفر ایجاد اشتغال کرده است.

مرتضی قنبری افزود: در مجموع سه کارخانه تور بافی دیگر با نام‌های هرمز نصاب، بافت تور ماهیگیری ایران و مه بافت در مرکز سیستان و بلوچستان زاهدان داریم و در چابهار توانستیم با اقدامات مناسب سالانه 20 هزار طاقِ تور تولید کنیم.

قنبری بیان کرد: انتقال و تهیه ارز، نبود زیرساخت‌هایی نظیر آب شبانه روزی، قطعی مکرر برق، تلفن و اینترنت حقیقتا سرمایه‌گذاران را با مشکل مواجه کرده و پیگیری‌ها هم نتیجه‌ای نداده است.

مدیرکارخانه ماهوربافان بلوچی گفت: انجام آسفالت مقابل کارخانه هم یکی از درخواست‌های ما است.

** کارخانه آریا پروفیل

رییس هیات مدیره کارخانه آریا پروفیل چابهار نیز بیان کرد: برای شکوفایی این صنعت یکهزارو 300 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و بیش از 104 شغل ایجاد کردیم و هم اینک مقاطع مختلف پروفیل و لوله‌های گاز شهری و خانگی را تولید می‌کنیم که نقش مهمی در کاهش قیمت در منطقه بلوچستان داشته است.

سیدمحمد موسوی افزود: برای بازار خرید مشکلی نداریم اما «کمبود سهمیه مواد اولیه» این کارخانه را به مرز تعطیلی کشانده است.

موسوی با اشاره به اینکه توان و ظرفیت این کارخانه ماهانه 20 هزار تُن است گفت: این در حالی است که فقط 2 هزار و 500 تن سهمیه مواد اولیه از طریق بورس از فولاد ایران تحویل این کارخانه می‌شود که با این حساب می٬توان گفت کارخانه آریا پروفیل سواحل مکُران با حدود 25 درصد ظرفیت واقعی خود در حال فعالیت است.

وی ادامه داد: می توانیم به صورت سه شیفت کار کنیم و اشتغال را به 400 نفر برسانیم ولی سهمیه ناچیز مواد اولیه باعث شده تا کارخانه به مرز ورشکستگی نزدیک شود.

رییس هیات مدیره کارخانه آریا پروفیل چابهار تصریح کرد: برای توسعه و تولید سیم‌های مختلف و سیم خاردار و سایر موارد 350 میلیارد تومان پیش‌بینی کردیم که با تحقق آن 47 اشتغال دیگر نیز ایجاد می‌شود.

در این تور رسانه‌ای از برخی طرح‌های عمرانی هم بازدید شد.

** بزرگراه در حال احداث چابهار ـ کنارک

مدیر طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی منطقه آزاد چابهار در خصوص این طرح اظهار داشت: منطقه آزادچابهار کار ساخت 24 و نیم کیلومتر از محور باند دوم جاده چابهار و کنارک را با عرض 11و نیم متر در دست ساخت دارد قرارداد آن 18 ماهه و اعتبار تکمیلی آن 290 میلیارد تومان است.

سیاوش کیمیایی افزود: این پروژه از فروردین‌ماه سال‌جاری آغاز شده و تاکنون 16 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و شامل 83 دهنه پُل یک متر تا پنج متری است و یک پُل رودخانه‌ای نیز در دست ساخت است که برای آن 40 میلیارد تومان هزینه می‌شود.

کیمیایی ادامه داد: 92 دستگاه ماشین‌آلات و 153 نیرو در این پروژه مشغول به کار هستند که امیدوارم هر چه سریع‌تر تکمیل و راه چابهار ـ کنارک 2 بانده شده و مشکلات ترافیکی و حمل و نقل کمتر شود.

**شناگاه، پارک پریسان و اسکله تیس

مدیر طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی منطقه آزاد چابهار گفت: برای پروژه‌های دریایی شامل شناگاه، پارک خلیج پریسان و ساماندهی اسکله تیس بیش از 800 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده که هم اینک جاده دسترسی شناگاه و تجهیز کارگاه و اقدامات اولیه در حال انجام است.

کیمیایی ادامه داد: در شناگاه 400 متر به عمق دریا پیش روی می‌شود و استحصال دریا را نیز داریم و طرح‌های خوبی برای حوزه گردشگری و تفریح و حتی پذیرایی پیش‌بینی شده است.

وی گفت: برای ایجاد زیرساخت‌های پارک پردیسان خلیج نیز یک سوم اعتبار 800 میلیارد تومانی هزینه و مکانی مناسب برای تفریح و گردش خواهد شد و 40 هکتار استحصال دریا را داریم و این پروژه طی سه سال تکمیل می‌شود.

**آبرسانی به روستای تیس

مدیر طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی منطقه آزاد چابهار ادامه داد: طرح آبرسانی به روستای تیس با اعتبار 88 میلیارد تومان، یک سال گذشته با ساخت مخزن 2 هزار مترمکعبی و 62 کیلومتر شبکه توزیع آغاز شده و به‌زودی شاهد آبرسانی اصولی در این روستا خواهیم بود.

کیمیایی از مردم روستای تیس خواست همکاری لازم را برای انجام شبکه توزیع آب داشته باشند.

سازمان منطقه آزاد چابهار طی سال‌های اخیر با فراهم کردن برخی زیرساخت‌های مهم و تسهیل روند تجارت زمینه ورود سرمایه‌گذاران را به این منطقه بندری فراهم کرده و موارد بالا تنها بخشی از توفیقات این سازمان در بحث تولید و اشتغال چابهار و مناطق پیرامونی است. در بازدیدهای بعدی به طرح‌ها و مجموعه‌های بزرگ اقتصادیِ این دیار اقیانوسی خواهیم پرداخت.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو