مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار:

رسمیت یافتن مالکیت مردم در محدوده منطقه آزاد چابهار یک اصل اساسی است

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با تاکید بر اینکه به رسمیت شناختن مالکیت زمین‌های مردم در محدوده این منطقه یک اصل مهم و ضروری است، گفت: در سیاست‌گذاری منطقه آزاد چابهار قرار نیست که توسعه‌، منافع عمومی مردم را به مخاطره بیندازد.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، عبدالرحیم کُردی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به مطالبه معین‌الدین سعیدی نماینده مردم شهرستان‌های چابهار، کُنارک، دشتیاری، قصرقند، نیکشهر و زرآباد در مجلس شورای اسلامی در خصوص محترم شمردن مالکیت مردم و همچنین واگذاری زمین‌های اجدادی آن‌ها به صنایع بزرگ اظهار داشت: تدقیق و توجه به مالکیت مردم یکی از دغدغه‌های اساسی منطقه آزاد است و طی سال‌های گذشته در واگذاری اراضی به مردم "روستای تیس" به‌صورت عملی تجربه شده است و همه مسوولان با جزئیات کامل از آن اطلاع دارند. « حفظ منافع حداکثری مردم در توسعه پیش رو حتما مدنظر برنامه‌ریزان، سیاست‌گذاران و مدیران اجرایی منطقه آزاد چابهار است»

کردی با اشاره به توسعه محدوده منطقه آزاد چابهار از 14 هزار به 82 هزار هکتار در سال 98 تصریح کرد: براساس آیین‌نامه نحوه استفاده از زمین و منابع طبیعی در محدوده مناطق آزاد، ساختار اجرایی تحویل زمین‌ها از دستگاه‌هایی همچون منابع طبیعی و سازمان ملی زمین و مسکن به منطقه آزاد چابهار پیش‌بینی، طراحی و عملیاتی شده است.

وی اضافه کرد: همزمان برای اینکه بتوانیم از زمین‌های محدوده منطقه آزاد استفاده کنیم براساس قانون، می‌بایست طرح جامع داشته باشیم که خوشبختانه با تصویب قانون، برای تدوین طرح جامع منطقه آزاد چابهار مشاور انتخاب و این طرح کمتر از یک سال تهیه شد و در روند تصویب قانونی قرار گرفت.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار عنوان کرد: با تشکیل جلسات شورای‌عالی مناطق آزاد، طرح جامع منطقه آزاد چابهار تصویب و اجرایی خواهد شد.

کردی در خصوص دغدغه‌ها و نگرانی‌های مردم برای مالکیت زمین‌های خود اظهار داشت: طی سال‌های اخیر پیگیری‌های منطقه آزاد هم پیرامون همین موضوع بوده و در تعامل خوبی با شوراهای روستاها به بحث مالکیت اراضی کشاورزی و هم اراضی که دارای آثاری از گذشته بودند توجه ویژه شده و این موضوع در اجرای طرح‌ها و پروژه‌های صنعتی نیز مد نظر بوده و هست.

وی با اشاره به طرح‌های هادی روستایی و ضمن قدردانی از همکاری‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در باره گفت: در تفاهم‌نامه‌ای که با بنیاد داشتیم همه طرح‌های هادی روستاهای محدوده منطقه آزاد چابهار در دستور کار بازنگری قرار گرفته است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار ادامه داد: با بازنگری طرح هادی همه 65 روستای محدوده منطقه آزاد چابهار و حتی روستاهای همجوار و خارج از محدوده، مردم برای ساخت و سازهای آینده خود دچار مشکل نخواهند شد و موضوع مالکیت آنها بر پایه کاربری اراضی و تطبیق با طرح جامع به رسمیت شناخته خواهد شد.

کردی در خصوص اجرای پروژه‌ها و صنایع بزرگ هم عنوان کرد: یقینا در محدوده عملیاتی آن پروژه‌ها، مالکیت مردم( هم مالکیت‌های عرفی و هم آثار اقدام قبلی با ادله قابل اثبات) مطابق قوانین و مقررات مربوطه مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: همواره تلاش کردیم در تعامل و توافق با خود مردم در نقاطی که باید یک طرح ملی اجرا شود، حقوق و منافع مردم را حفظ کنیم و این تجربه را نیز طی 2 سال اخیر در بحث فرودگاه چابهار داشتیم که در خصوص آن با مردم محلی صورت‌جلساتی تنظیم و هیاتی هم برای تشخیص و احراز مالکیت مردم مشخص شد و در این راستا نسبت به موضوع قیمت‌گذاری و توافق بر استیفای حقوق مردم تاکید کردیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: بدون تردید بر این باوریم که پیشرفت و توسعه‌ای که در این منطقه در حال رقم خوردن است در راستای رفاه عمومی همین مردم بوده و قرار نیست توسعه به منافع و حقوق مردم آسیب وارد کند و این موضوع، دستورکار صریح مشاور محترم رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور است.

کردی افزود: تدوین پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی در پروژه‌های کلان، جزو الزامات و ضرورت‌های پروژه‌ها و مورد تاکید "سعید محمد" دبیر محترم شورای عالی مناطق آزاد است.

وی همچنین بیان کرد: اگر امروز در مورد صنایعی همچون فولادسازی صحبت می‌شود باید بگویم چنین پروژه‌هایی مادامی که پیوست‌های مسئولیت اجتماعی و فرهنگی اجتماعی خود را ارائه نکرده و مجوزهای زیست‌محیطی مربوطه را اخذ نکنند قطعا اجازه فعالیت نخواهند داشت و این نظارت‌ها نسبت به همه پروژه‌ها اجرا می‌شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار همچنین ادامه داد: اخیرا در پی سیاست‌های جدید دولت برای بومی‌گزینی در ارتباط با استخدام نیروی انسانی و آموزش و توانمندسازی نیروهای بومی برای جذب در صنایع هم بخشنامه‌ جدیدی تنظیم کردیم که به صنایع منطقه ابلاغ خواهد شد.

کردی گفت: براساس تاکیدات دولت آیت‌الله رییسی و همچنین حضور دکتر سعید محمد در دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، بر لزوم به‌کارگیری نیروهای بومی در فعالیت‌های صنعتی و پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی به عنوان اولویت‌های منطقه آزاد چابهار تاکید داریم و این موضوعات به طور جدی در دستور کار است.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو