مشاور رئیس‌جمهور در جمع خبرنگاران مطرح کرد؛

تالار بین‌المللی بورس و بانک ارزی در مناطق آزاد راه‌اندازی می‌شود

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی با بیان اینکه به‌دنبال ایجاد ظرفیت‌های جدید در مناطق آزاد هستیم، گفت: تالار بین‌المللی بورس و بانک ارزی در مناطق آزاد راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش فرینا به نقل از خبرگزارى فارس از بندرعباس، سعید محمد شامگاه دوشنبه در محل نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی کیش در جمع خبرنگاران با اظهار داشت: با توجه به ذخایر غنی کشور در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی، متاسفانه شاهد عدم تکمیل زنجیره و ارزش این صنایع هستیم.
وی گفت: کشورهایی که دارای ذخائر هیدروکربنی نیستند با فکر صحیح، حرکت صحیح و اقدامات درستی که نسبت به این صنعت انجام داده‌اند، امروز به مراتب بیش از کشور ما از منافع ذخائر هیدروکربنی در دنیا استفاده می‌کنند.
مشاور رئیس‌جمهور افزود: با توجه به اینکه به لحاظ دانش فنی و ساخت تجهیزات، صنعتگران ما در وضعیت مطلوبی به‌سر می‌برند، متاسفانه در نهایت به صادرکننده مواد خام تبدیل شده‌ایم و هنوز شاهد واردات از کشورهایی هستیم که مواد اولیه خام را از کشور ما تامین می‌کنند.

اعتماد به غربی‌ها موجب توقف صنعت نفت و گاز ما شد

سعید محمد تصریح کرد: تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز، بزرگترین آمال و آرزوی هر ایرانی است و آن وقت هست که ایرانی‌ها می‌توانند حلاوت و شیرینی آن را بر سر سفره‌های خود احساس کنند.
وی گفت: امروز مشاهده می‌کنید که یک بشکه نفت که چند ده دلار فروخته می‌شود اما در ازای آن یک شیشه ادکلن در حجم بسیار کوچک که از همان بشکه فرآوری می‌شود با قیمت دویست تا سیصد دلار وارد کشور می‌شود و در این بین منفعت این معامله را کسی می‌برد که آن را فرآوری می‌کند.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ادامه داد: همه‌ این مشکلات و عدم توسعه صنایع هم در پایین‌دست احساس می‌شود و هم در بالادست و متاسفانه اعتماد به غربی‌ها که شاید منجر به توسعه میادین نفت و گاز ما بشود و قراردادهای مکرر بدون سرانجام، که بعدها زیر آن زدند موجب گردید تا صنعت بالادستی نفت و گاز ما بعد از سال‌ها متوقف بماند و این یک حقیقت دردآور است و این مشکلات برای صنایع پایین‌دستی ما هم به‌همین صورت اتفاق افتاد.

خطاهای گذشته را جبران خواهیم کرد

سعید محمد تصریح کرد: در این میان بعضی‌ها معتقد بودند که صنایع پایین‌دستی مانند صنایع پالایشگاهی و پتروپالایشگاهی، زیان‌آور است و نباید در این حوزه سرمایه‌گذاری صورت بگیرد که این یک تفکر بسیار غلط و اشتباه بود.
وی گفت: با جدیت به سمت صنایع پایین‌دستی حرکت و خطاهای گذشته را جبران خواهیم کرد چراکه هم به لحاظ سودآوری، ارزآوری و افزایش جی.تی.پی بسیار دارای اهمیت است و هم به لحاظ اشتغال چراکه به لحاظ اشتغال هر 20 هزار دلار سرمایه‌گذاری در پایین‌دست یک شغل ایجاد می‌شود و بیش از یک میلیون دلار یک شغل در صنایع بالادستی ایجاد خواهد شد و این فاصله نشان‌دهنده این است که حجم ایجاد اشتغال در کشور با توجه به صنایع پایین‌دستی افزایش پیدا می‌کند.

بابت انرژی کشورمان نگران هستیم

مشاور رئیس‌جمهور افزود: امروز به‌شدت بابت انرژی کشورمان نگران هستیم زیرا بخش عمده‌ای از انرژی کشور از منطقه پارس جنوبی استحصال می‌گردد که امروز با شدت افت مواجه است و یک چراغ خطر برای بخش انرژی کشور محسوب می‌شود.
سعید محمد اضافه کرد: گازی که امروز وارد چرخه خانه‌های شهری و صنعت کشور و نیروگاه‌ها می‌شود و تولید برق کشور به آن وابسته است در حال حاضر دچار افت شدید است و این مسؤولیت بزرگی بر دوش فعالان صنعت نفت و گاز است و همه‌ کارفرمایان، سازنده‌گان تجهیزات، پیمانکاران و مشاوران باید این مسئولیت سنگین را به دوش بکشند و این خلأ را جبران کنند‌.
وی گفت: وظیفه ما در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی این است که مسیر و فرآیند را تسهیل کنیم و بین تامین‌کنندگان مالی، سرمایه‌گذاران پروژه‌ها و تجهیزات، پیمانکاران و... هماهنگی ایجاد کنیم. نقش ما همانند نخ تسبیح است که این اجزا و دانه‌ها را کنار یکدیگر آرایش می‌دهد که نقش بسیار مهمی است.

معافیت‌های مالیاتی تا پایان سال رفع نقص خواهد شد

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اظهار داشت: در خصوص معافیت‌های مالیاتی در بخش ارزش افزوده پیگیری‌هایی صورت گرفته است که تا پایان امسال رفع نقص خواهد شد و در بحث گمرکی و همچنین ترددهای اتباع بیگانه و سایر موضوعاتی که می‌تواند به‌عنوان مشوقاتی برای تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران محسوب شود.
سعید محمد افزود: ما ظرفیت‌های بسیار ویژه و خوبی در مناطق آزاد داریم. عموما به آب‌های آزاد متصل و یا به شبکه‌های ریلی خوب و مطمئنی وصل هستند و این ظرفیت لجستیکی مناسب، کمک شایانی به سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان می‌کند.

ایجاد بانک ارزی؛ پایه‌ای برای مسائل ارزی فعالان اقتصادی در مناطق آزاد

وی با بیان اینکه وظیفه ما در مناطق آزاد ایجاد اعتماد برای سرمایه‌گذاری است، گفت: به‌دنبال ایجاد ظرفیت‌های جدید در مناطق آزاد هستیم و خبرهای خوبی در خصوص مناطق آزاد در راه است که فکر می‌کنم با استقبال مواجه شود. مورد اول بحث بانک ارزی است چراکه در جلساتی که طی دو هفته گذشته با بانک مرکزی و معاونت اقتصادی رئیس‌جمهور محترم داشتیم قطعیت پیدا کرده و به‌دنبال تهیه شیوه‌نامه آن با بانک مرکزی هستیم و از کسانی که علاقمند هستند و می‌توانند در تاسیس بانک ارزی اقدام کنند، استقبال می‌کنیم و تشریف بیاورند تا مذاکرات را انجام دهیم و در این مسیر حرکت کنیم و این می‌تواند یک پایه برای مسائل ارزی فعالان اقتصادی در مناطق آزاد محسوب شود و بعدها می‌تواند به سرزمین اصلی تعمیم پیدا کند و این بانک ارزی بدون ارتباط با بانک مرکزی کشور فعالیت می‌کند و هیچگونه تعهدی را متوجه بانک مرکزی نخواهد کرد.

تالار بین‌المللی بورس در مناطق آزاد راه‌اندازی می‌شود

مشاور رئیس‌جمهور بیان کرد: دومین موضوع بحث تالار بین‌المللی بورس است و طبق مذاکراتی که با کارشناسان بخش اقتصادی دولت داشتیم جمع‌بندی این هست که پس از ایجاد مقدمات، به‌زودی تالار بین‌المللی بورس راه‌اندازی شود که البته بخش سهام را به‌عنوان فاز دوم قرار دادیم اما در بخش اول تهیه اوراق است و واگذاری اوراق بابت پروژه‌هاست البته به‌صورت ارزی تا آهسته آهسته این تالار شکل بگیرد تا مشکلی از مشکلات مناطق آزاد در بخش سرمایه‌گذاری ارزی قابل حل باشد البته از ظرفیت‌های توافق 25 ساله با چین در اینجا می‌توانیم استفاده کنیم چراکه یکی از بندهای توافقنامه، همکاری در همین حوزه‌هاست و بحث تکمیل رنجیره رمزارزها هم یکی دیگر از موضوعات مورد توافق است.
سعید محمد اظهار داشت: به دنبال ایجاد رمزارز ملی و ورود آن به چرخه هستیم اما به غیر از بحث خود رمزارز و ماینینگ رمزارز، بحث‌های مرتبط با صرافی، کیف پول و سایر موارد است که در این بخش به‌دنبال آن هستیم این خدمات در مناطق آزاد قانونمند شود و به فعالان محترم اقتصادی در این مناطق ارائه کنیم.
وی ادامه داد: روش‌هایی را برای تامین منابع مالی در مناطق آزاد در دست پیگیری داریم و بحث مشارکت عمومی خصوصی یکی از موضوعاتی است که به‌دنبال آن هستیم و مدلسازی آن نیز انجام شده و با فعالان در حال مذاکرات هستیم.
مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در پایان خاطرنشان ساخت: تامین مالی به روش‌های جمعی و استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی، همچنین علاقه‌مندی‌هایی که شرکت‌های خارجی نسبت به سرمایه‌گذاری در کشور ما ابراز می‌کنند حتی با اشاره به مناطق آزاد کشور چین و حجم بزرگی از تجارت چین که در مناطق آزاد آن‌ها انجام می‌شود، پیشنهاد انعقاد قرارداد دوجانبه و فعالیت مشترک با مناطق آزاد ایران را داریم و در حال مذاکره با آن‌ها هستیم و این ظرفیت می‌تواند بشدت کمک کار فعالان اقتصادی در مناطق آزاد شود.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو