هدفگذاری تولید سالانه 85 میلیون تن محصول در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر با بیان اینکه 41 پروژه سرمایه‌گذاری در این منطقه در حال اجرا و یا در دست مطالعه است گفت: با بهره‌برداری از این پروژه‌ها، تولید در این منطقه ویژه پتروشیمی به بیش از 85 میلیون تن در سال خواهد رسید.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، سید امید شهیدی نیا در نشستی با مدیرعامل بانک تجارت در ماهشهر بیان کرد: با بهره برداری از این پروژه‌ها، برای سه هزار و 300 نفر دیگر اشتغال پایدار ایجاد خواهد شد.

شهیدی نیا گفت: پیشنهاد می‌شود با تعامل و همکاری هرچه بیشتر، زمینه تهیه پیوست‌های تسهیلاتی طرح‌های سرمایه‌گذاری در حال اجرا و یا در دست برنامه‌ریزی این منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، فراهم شود.

وی افزود: عمده این طرح‌ها در حوزه صنایع تکمیلی و پایین دستی صنعت پتروشیمی است و هدف از تهیه این پیوست مالی و تسهیلاتی، بهبود شرایط سرمایه‌گذاری در منطقه است.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با اشاره به نقش و جایگاه حاکمیتی این سازمان در ایجاد زیرساخت‌ها و نظارت بر عملکرد شرکت‌های فعال در منطقه گفت: تحقق سرمایه‌گذاری‌ها در جهت افزایش ظرفیت تولید محصول در واحدها و همچنین ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار از جمله اولویت‌های تعیین شده سازمان در راستای رشد اقتصادی کشور است.

شهیدی نیا ادامه‌داد: در صورتی که از سوی شبکه بانکی کشور در تهیه این پیوست تسهیلاتی برای طرح‌های سرمایه‌گذاری صنعت پتروشیمی ارایه شود، روند اجرای پروژه‌ها با سرعت بهتری انجام خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه بر اساس برنامه ریزی‌ صورت گرفته برای تهیه این پیوست مالی، طرح های با پیشرفت فیزیکی 30 درصد مشمول دریافت این تسهیلات خواهند شد گفت: سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در معرفی این طرح ها (با هدف اهمیت داشتن سرمایه گذاران) و انجام برآورد مربوط به پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها، با شبکه بانکی جهت پرداخت تسهیلات ارزی و ریالی به سرمایه‌گذاران همکاری خواهد کرد.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در ادامه به دغدغه سرمایه‌گذاران در راستای دریافت تسهیلات مورد نیاز اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه طرح‌های سرمایه‌گذاری مورد اشاره از جمله پروژه‌های جدید در تولید محصولات خاص و کم نظیر در کشور و منطقه خاورمیانه محسوب می‌شوند، انتظار می‌رود که شبکه بانکی قراردادهای واگذاری زمین را به عنوان وثیقه از متقاضیان قبول کند.

شهیدی نیا، روند توسعه در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی را رو به رشد ارزیابی کرد و گفت: بهره برداری از این تعداد پروژه باعث استفاده حداکثری از اراضی موجود منطقه خواهد شد، لذا تداوم توسعه فعالیت های تولیدی و اقتصادی این سازمان نیازمند الحاق اراضی جدیدی است که در این زمینه برنامه ریزی لازم در دست انجام است.

**بهره‌مندی پروژه‌های با 30 درصد پیشرفت فیزیکی از تسهیلات ارزی و ریالی بانکی

مدیرعامل بانک تجارت نیز با اشاره به نقش تاثیرگذار سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در رشد اقتصادی و تامین ارز مورد نیاز کشور گفت: این بانک در ادامه همکاری خود، برای ارایه تسهیلات مورد نیاز جهت تکمیل و اجرای طرح‌های توسعه‌ای و سرمایه گذاری صنعت پتروشیمی در این منطقه همکاری خواهد کرد.

هادی اخلاقی که در سفر به ماهشهر از زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر دیدن کرد بیان کرد: صنعت پتروشیمی در توسعه اقتصادی و تامین ارز مورد نیاز کشور نقش تاثیرگذار و مهمی دارد.

اخلاقی با تاکید بر پشتیبانی بانک تجارت از طرح های جدید سرمایه گذاری مورد تایید سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، گفت: برای اختصاص تسهیلات مورد نیاز به این طرح‌ها، با همکاری این سازمان ساختار و شاخص‌هایی تعریف خواهد شد که از این طریق توسعه هرچه بیشتر صنعت در ماهشهر بیش از پیش تسریع شود.

وی ادامه‌داد: با همکاری سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، پروژه‌های دارای حداقل پیشرفت فیزیکی 30 درصد مشمول دریافت تسهیلات ریالی و ارزی بانک تجارت خواهند شد.

مدیرعامل بانک تجارت افزود: طبق درخواست این سازمان، پذیرش قراردادهای واگذاری زمین به سرمایه گذاران به عنوان وثیقه‌های بانکی گزینه مناسبی است که بررسی آن از سوی بانک انجام خواهد شد.

بر اساس این گزارش، منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر در محدوده‌ای به وسعت حدود 2 هزار و 850 هکتار در جنوب غربی ایران و در ساحل خلیج فارس، واقع در شهرستان بندر ماهشهر، شهر بندرامام خمینی (ره) قرار گرفته شده است.

این منطقه با توجه به موقعیت طبیعی و جغرافیایی و همچنین برخورداری از تسهیلات قانونی مناطق ویژه، به منظور توسعه صنعت و تجارت به ویژه صنایع پتروشیمی و صنایع پایین دستی، تامین منافع اقتصادی، اجتماعی و ملی، جذب تکنولوژی‌های جدید و افزایش اشتغال ایجاد شده است.

از نظر موقعیت جغرافیایی، منطقه از طریق بندر امام خمینی (ره) و از آبراه خور موسی به آب‌های آزاد بین المللی و از طریق راه آهن سراسری به ترکیه، اروپا و آسیای مرکزی دسترسی دارد.

این منطقه به عنوان بخشی از استان خوزستان، همانند یک پایگاه استراتژیک و تاثیرگذار در مناطق نفت و گازخیز ایران عمل کرده و دستیابی به منابع نفت و گاز مواد اولیه و خوراک واحدهای صنعتی را بیش از پیش تسهیل می‌کند. 

در این راستا سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی برای مدیریت و تحقق توسعه فعالیت‌های صنعتی و اقتصادی در منطقه از جمله صنایع پتروشیمی، به صورت زیر مجموعه‌ای از شرکت ملی صنایع پتروشیمی، براساس مصوبه تیر سال 1376 شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی فعالیت‌ خود را در سال 1377 آغاز، و از سرمایه گذاران داخلی و خارجی به منظور سرمایه‌گذاری در این منطقه مهم اقتصادی دعوت شده است. هم اکنون 21 پتروشیمی در شهرستان ماهشهر فعال است.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :