عملیات اجرایی 650 میلیارد تومان طرح توسعه‌ای در ارس آغاز شد

عملیات اجرایی هفت طرح توسعه‌ای، عمرانی و فرهنگی منطقه آزاد ارس با 650 میلیارد تومان اعتبار توسط قرارگاه خاتم الانبیاء آغاز شد.

به گزارش فرینا، قرار است این طرح ها در مدت 30 ماه به بهره برداری برسند. 

تکمیل مسیر جلفا ـ مرند قطعات حدفاصل کیلومتر 16 تا 22.600 و 30 تا حدود 34، شریان اصلی ایواوغلی ـ گردیان از کیلومتر 6.300 تا 14.100، فرهنگسرای ارس و آماده سازی بخشی از اراضی 220 هکتاری، سایت صنایع سنگین و اراضی و محوطه شهرک صنعتی جانانلو هفت پروژه ای است که عملیات اجرایی آنها  امروز به مناسبت هفته بسیج در محدوده منطقه آزاد ارس آغاز شد.

ماه گذشته در راستای  توسعه زیرساخت های عمرانی ارس قرارداد همکاری سازمان منطقه آزاد ارس با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا  به امضا رسید.

**دولت بر تکمیل طرح های نیمه تمام تاکید دارد

استاندار آذربایجان شرقی در آیین آغاز عملیات اجرایی طرح های توسعه ای منطقه آزاد ارس گفت: خدا را شاکرم که به میمنت هفته بسیج شاهد این اتفاق خوب در منطقه آزاد ارس هستیم.

عابدین خرم افزود: قرار گرفتن قرارگاه خاتم الانبیا به عنوان مجری و سازمان منطقه آزاد ارس به عنوان کارفرما در یک پروژه،  امتیاز و شاخص ویژه ای برای تحقق اجرای طرح های ترکیبی از راه، مسکن، فرهنگ و صنایع است.

خرم اضافه کرد: اینکه برای توسعه زیرساخت ها در منطقه آزاد ارس نیاز به تخصیص منابع دولتی نداریم و محل تامین منابع و هزینه از آورده خود منطقه است، یک امتیاز بزرگ محسوب می شود.

وی ادامه داد: همین یکی از دلایل تاثیرگذاری منطقه آزاد ارس در سهم اقتصادی، توسعه و اشتغال استان است.

استاندار آذربایجان شرقی یادآوری کرد: تاکید دولت بر این است که پروژه‌های نیمه تمام تکمیل شوند.

** پیشرفت اقتصادی ارس در گرو تسهیل مسیر های مواصلاتی و جاده ای است/ به دنبال توسعه ریلی در ارس هستیم

مدیرعامل منطقه آزاد ارس نیز در این آیین گفت: امیدوارم  بتوانیم با همکاری قرارگاه خاتم الانبیا به وعده ای که به مردم سلحشور آذربایجان شرقی داده ایم عمل کنیم و زمینه رونق اقتصادی و اقتصاد مقاومتی پویا را در ارس و کل استان فراهم کنیم.

محسن نریمان افزود: با واگذاری عملیات اجرایی این هفت پروژه به قرارگاه خاتم الانبیا دیگر دغدغه مان نسبت به اجرای درست و بموقع این پروژه ها کمتر خواهد شد.

نریمان اضافه کرد: تکمیل این هفت پروژه یکی از اساسی ترین و حساس ترین کارهایی است که ارس را به نقاط مثبت و بالایی می رساند.

وی گفت: پیشرفت اقتصادی ارس در گرو تسهیل مسیر های مواصلاتی و جاده ای است و باید راه های جاده ای بسیار درست طراحی شوند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس با تاکید بر لزوم ترمیم و توسعه راه های ریلی ارس افزود: به دنبال توسعه ریلی در ارس هستیم و مطالعات آن را شروع کرده ایم.

**جاده – مرند جلفا دروازه دسترسی ایران به اوراسیاست

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی نیز با ابراز خوشحالی از تداوم عمران و توسعه در منطقه آزاد ارس و تلاش برای تکمیل بزرگراه مرند – جلفا گفت: این جاده یک محور ارتباطی مهم اقتصادی و توسعه ای است.

معصومه پاشایی بهرام با بیان اینکه حمل و نقل اولین زیرساخت اقتصادی هر منطقه ای است، افزود: با تکمیل این جاده جذابیت منطقه آزاد ارس ارس برای سرمایه گذاری بسیار بیشتر می شود.

پاشایی بهرام ادامه داد: به عنوان رییس فراکسیون مناطق آزاد از تمامی مناطق آزاد بازدید داشته ام و به جرات می گویم ارس نگین مناطق آزاد کشور است.

وی گفت: به نظر من علت اینکه ارس صنعتی ترین منطقه آزاد کشور است، داشتن روحیه و فرهنگ کار و تعاونی است که در مردمان شمال‌غرب کشور وجود دارد.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ایرانِ الان نیاز به اتحاد دارد تا در کنار هم برای ایران آبادتر تلاش کنیم.

پاشایی بهرام اضافه کرد: جاده مرند ـ جلفا یک مسیر اقتصادی برای کل کشور و تنها مسیری است که کشور را زمینی به اوراسیا و ارمنستان و نخجوان وصل می کند.

** قرارگاه خاتم الانبیاء بازوی توانمند نظام و مردم است

فرمانده منطقه ای قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء نیز در این مراسم گفت: موسسه عاشورا جزو اولین موسساتی است که در قرارگاه خاتم تشکیل شده است.

موسی اسلامی افزود: قرارگاه کارش را از بازسازی شروع کرد و الان به جایی رسیده است که می توان گفت نقش تاثیرگذار و بی بدیلی در توسعه و ارتقای زیرساخت ها و عمران کشور دارد.

اسلامی اضافه کرد: 55 درصد سدهای در حال بهره برداری کشور توسط قرارگاه احداث شده است

وی تاکید کرد: قرارگاه بازوی توانمند دولت نظام و مردم است و فلسفه وجودی ان خدمت رسانی به مردم است.

فرمانده منطقه ای قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء گفت: مناطق آزاد کشور به جهت اینکه دریچه ای برای ورود کشور به بازار جهانی و عامل محرک انتقال تکنولوژی محسوب می شوند، بسیار حائز اهمیت اند و از این بین منطقه آزاد ارس که به لحاظ اقتصادی و سیاسی جایگاه خاصی در کشور دارد و با ظرفیت های منحصر بفردی که دارد، سرآمد و نگین مناطق آزاد کشور است .

گفتنی است؛ منطقه آزاد ارس با بیش از 70 هزار هکتار وسعت و چهار ناحیه منفصل با مرکزیت شهر جلفا در 132 کیلومتری شمال غرب تبریز واقع شده و با جمهوری های آذربایجان و ارمنستان و جمهوری نخجوان هم مرز است و با ترکیه نیز تنها 120 کیلومتر فاصله دارد. 

خبرنگار منطقه آزاد ارس امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو