مشاور رييس جمهور در ديدار با نخبگان استان گلستان مطرح كرد؛

استفاده از دیپلماسی اقتصادی برای رونق منطقه آزاد اینچه‌برون‌ ضروری است

مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاري-صنعتي و ویژه اقتصادی کشور با تاکید بر ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت دیپلماسی اقتصادی برای شناسایی بازارهای هدف کشورهای پیرامون گلستان گفت که شناخت نیاز بازارهای خارجی حوزه قفقاز به رونق و استفاده حداکثری از توان منطقه آزاد اینچه‌برون شتاب می‌بخشد.

به گزارش فرينا به نقل از ایرنا، سعید محمد عصر روز پنجشنبه در دیدار با نخبگان گلستان در گرگان اظهارداشت: برای استفاده حداکثری از ظرفیت و توان منطقه آزاد تجاری اینچه برون باید نیاز و سلایق بازارهای کشورهای قفقاز به طور کارشناسانه و دقیق شناسایی شود و سرمایه گذاران بر اساس نیاز کشورهای هدف به ایجاد صنایع مورد نیاز و صنایع تبدیلی بپردازند

وی افزود: همزمان با توسعه اقتصادی مناطق آزاد باید مراقب باشیم تا مشکل فرهنگی - اجتماعی که در حال حاضر در تمامی مناطق هشتگانه آزاد کشور با آن دست به گریبان هستیم در این مناطق ایجاد نشود.

مشاور رييس جمهور تاکید کرد: در طرح جامع تفصیلی منطقه آزاد اینچه برون تمامی پیوندهای فرهنگی و اجتماعی منطقه لحاظ خواهد شد تا در این خصوص معضلی به وجود نیاید.

سعيد محمد ادامه داد: برای این که بومیان از سهم مناطق آزاد بی‌نصیب نباشند باید تعاونی های محلی شکل بگیرند و با تزریق منابع و نقدینگی به آنها اجازه ایجاد صنایع تبدیلی به بومیان داده شود .

وی ادامه داد: در تهیه طرح‌تفصیلی و جامع منطقه آزاد اینچه برون باید به مزیت‌های رقابتی گلستان تکیه کنیم و نباید سراغ فعالیت های تقلیدی برویم.

دبیر شورايعالي مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی کشور گفت: گلستان ظرفیت زیادی در حوزه شیلات، زراعت، دامداری، آبزی‌پروری و ایجاد صنایع تبدیلی دارد و باید صنایع مرتبط و همسو با این ظرفیت ها در استان راه اندازی کرد. 

سعيد محمد، بر ضرورت استفاده از ظرفیت نخبگان در خصوص منطقه آزاد تجاری اینچه برون گلستان تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه بالاترین شناخت از منطقه در اختیار نخبگان بومی منطقه است باید در قالب یک اتاق فکر از ظرفیت همه این نخبگان استفاده شود.

وی تاکید کرد: گلستان با تمام پتانسیل های موجود، استانی کم برخوردار و محروم است و فقر این استان پشت چهره سرسبز آن پنهان مانده است.

مشاور رييس جمهور ادامه داد: برای آنکه بتوانیم از ظرفیت منطقه آزاد اینچه برون بهره بیشتری ببریم باید اصلاحاتی در مسیر ریلی فعلی انجام دهیم و احداث مسیر ریلی اینچه برون - شاهرود یکی از راهکارهایی است که می‌توان با کاهش مسافت در مسیر ترانزیتی شمال - جنوب رونق بیشتری برای گلستان ایجاد کرد و سایر کشورها را برای استفاده از این مسیر ریلی ترغیب نمود.

سعيد محمد به وجود برخی سیاست‌های غلط مالی در سالیان گذشته اشاره کرد و گفت: افزایش هشت برابری نقدینگی در جامعه و خلق پول بدون پشتوانه، سبب تورم بالایی در کشور شده و  بسیاری از سرمایه‌گذاران را به سمت دلالی سوق داده است.

يادآور مي شود؛ ایجاد منطقه آزاد اینچه برون که 15 اردیبهشت ماه سال جاری در نشست اعضای تشخیص مصلحت نظام تصویب شد، دارای 42 کیلومتر طول، سه کیلومتر عرض و 12 هزار هکتار مساحت است.

ایجاد منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون در سال 93 و همزمان با سفر رییس جمهوری و هیات دولت به استان گلستان مصوب شد و در خردادماه سال 94 در شورای عالی مناطق آزاد به تصویب رسید و از سوی دولت به مجلس فرستاده شد.

این لایحه در مجلس نهم دوبار به صحن مجلس آمد ولی به دلیل رای نیاوردن کنار گذاشته شد و در نهایت در جلسه 26 آذر ماه 1398 به تصویب نمایندگان رسیده و پس از آن در جلسه 1398/10/11 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و از جهاتی خلاف قانون تشخیص داده شد بر همین اساس برای رفع اختلاف مجلس و شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد.

اینچه برون به عنوان تنها گمرک زمینی و ریلی گلستان در بخش داشلی برون شهرستان گنبدکاووس در مرز ایران و ترکمنستان واقع شده و زیرمجموعه آن پایانه های صادراتی در گرگان و گنبدکاووس، گمرک امانات پستی در گرگان، گمرک بندرترکمن و گمرک فرودگاه بین‌المللی گرگان است.

در سال های اخیر با بهره‌برداری از راه آهن بین المللی قزاقستان - ترکمنستان - ایران و گذر آن از اینچه برون، خدمات گمرک ریلی نیز به فعالیت معمول در مجموعه گمرکات استان اضافه شد.

استان شمالی گلستان بر اساس آخرین سرشماری رسمی کشور یک میلیون و 869 هزار نفر جمعیت دارد و از شمال با کشور ترکمنستان، از غرب با مازندران، از شرق با خراسان شمالی و از جنوب با استان سمنان همسایه است.

گفتني است؛ «سعید محمد» مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی امروز پنجشنبه (4 آذرماه) به استان گلستان سفر كرد.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو