برنامه محوری در رأس امور سازمان منطقه آزاد قشم

سرپرست سازمان منطقه آزاد قشم، برنامه محوری را در رأس امور سازمان منطقه آزاد قشم برشمرد.

به گزارش فرینا، افشار فتح الهی در نشست خبری که پیش از ظهر امروز (یکشنبه 12 دی ماه) برگزار شد، با تأکید بر اینکه قشم به نسبت ظرفیت‌های آن توسعه نیافته و این توسعه نامتوازن به یک توسعه کاریکاتوری در قشم منجر شده است، افزود: به همین منظور لزوم برنامه‌ریزی منسجم با گروه‌های متخصص وجود داشت که برای جبران این کمبودها، مطالعات اسنادی و بالادستی برای توسعه قشم انجام شد که در دو ماهه اخیر این مطالعات به صورت میدانی نیز نهایی شده است.
فتح الهی با بیان اینکه برنامه‌ریزی انجام شده نقشه راهی با افق سال 1408 است تا با مشخص بودن مسیر تغییر مدیریت خللی در اجرا ایجاد نکند، افزود: کسب جایگاه نخست صادراتی به ویژه در زمینه پتروشیمی، تبدیل شدن به قطب خاورمیانه، افزایش جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی، اتصال اقتصاد ملی به جهانی، ارتقای کیفیت زندگی مردم و هوشمند شدن جزیره از جمله اهداف اصلی برنامه راهبردی سازمان منطقه آزاد قشم است.
وی افزود: تکمیل زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری مانند پل خلیج فارس، احداث آب شیرین کن، توسعه زیرساخت های لجستیکی و ایجاد پایانه های صادراتی از مهمترین این برنامه ریزی ها محسوب می شود.
سرپرست سازمان منطقه آزاد قشم گفت: رییس‌جمهوری بارها بر توسعه دیپلماسی اقتصادی با کشورهای منطقه و همسایه تاکید کرد تا صادرات افزایش پیدا کند و به اهداف پیش بینی شده در این زمینه دست یابیم.

** تکمیل پل خلیج‌فارس به 300 میلیون یورو سرمایه نیاز دارد

 سرپرست سازمان منطقه آزاد قشم همچنین از برنامه ریزی برای تبدیل قشم به هاب بانکرینگ منطقه خبر داد و گفت: برای اتمام پل خلیج فارس حدود 300 میلیون یورو سرمایه نیاز است که اگر بخشی از آن در قالب بودجه سال آینده تامین شود می توانیم کار را شروع کنیم، مذاکرات اولیه با پیمانکار این پروژه یعنی قرارگاه خاتم الانبیا صورت گرفته که امیدواریم با کمک های دولتی از طریق اختصاص ردیف بودجه ساخت پل خلیج فارس در زمان مورد نظر به اتمام برسد.
فتح الهی تاکید کرد: پل خلیج فارس می‌تواند نقش تعیین کننده در منطقه داشته باشد و ساخت این پروژه خواست مردم منطقه آزاد قشم است.
وی، در ادامه به حذف برخی معافیت‌ها از مناطق آزاد نیز اشاره کرد و گفت: حذف معافیت‌های مالیاتی سبب شده تا مزایای مناطق آزاد از بین برود. سرمایه‌گذار به ما می‌گوید وقتی محدودیت‌هایی که در سرزمین اصلی وجود دارد در مناطق آزاد هم اجرا شود، دیگر صرفه سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد وجود نخواهد داشت.
سرپرست سازمان منطقه آزاد قشم گفت: نباید ورود کالا به مناطق آزاد محدود شود، فلسفه مناطق آزاد، ایجاد منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی است و کالا باید به راحتی در آن گردش کند. تسری تصمیم‌هایی که برای اعمال محدودیت‌ ورود کالا به سرزمین مادر اتخاذ می‌شود، به مناطق آزاد اشتباه است.
فتح الهی یادآور شد: پیش از این شهرداری قشم به طور کامل در اختیار سازمان منطقه آزاد بود و نمی‌توانست اقداماتی انجام دهد اما در دو ماه اخیر با شهرداری قشم و شورای شهر این جزیره تفاهم‌نامه امضا کرده‌ایم که برخی کارها به شهرداری واگذار شود.

**جزییات اجرای طرح جدید بنزینی در منطقه آزاد قشم

سرپرست سازمان منطقه آزاد قشم، در ادامه به جزییات اجرای طرح جدید بنزینی در منطقه آزاد قشم اشاره کرد و اظهار داشت: ابتدا قرار است طرح «بنزین برای همه» در کیش آغاز می‌شود و با یک فاصله 2 تا 3 هفته‌ای این روند در قشم عملیاتی می شود.
فتح الهی افزود: اقشار ضعیف جامعه همیشه کمترین بهره را در حوزه مختلف انرژی از یارانه ها بردند. طرح دولت در کیش و‌ قشم رساندن یارانه به دست اقشار ضعیف است. بنابر این به جای پرداخت یارانه به خودرو، به هر فرد 15 لیتر بنزین تخصیص داده می شود و هیچ تغییری در نرخ بنزین رخ نمی دهد و فقط یارانه به صورت مستقیم به افراد داده می شود.
گفتنی است؛ در خصوص شایعات مطرح شده درباره احتمال افزایش قیمت بنزین نیز حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور روز گذشته (شنبه دهم دی 1400) به صراحت اعلام کرد که هیچ قصدی برای افزایش نرخ بنزین در کشور وجود نداشته و نخواهد داشت و بنای دولت رساندن منابع و ثروت ملی به صورت عادلانه به دست مردم کشور است.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :