راهکارهای توسعه صادرات آذربایجان‌شرقی به ارمنستان بررسی شد

راهکارهای توسعه صادرات آذربایجان‌شرقی به ارمنستان در ارتباط تصویری سفیر ایران در ایروان با استاندار آذربایجان شرقی بررسی شد.

به گزارش فرینا، استاندار آذربایجان شرقی در ارتباط تصویری با سفیر کشورمان در ایروان، با اشاره به سیاست‌های دولت سیزدهم برای توسعه روابط با کشورهای منطقه و همسایه، گفت: سفرای ایران در کشورهای همسایه نقش مهمی در افزایش مراودات و ارتباطات اقتصادی، فرهنگی و گردشگری ایفا می‌کنند.

عابدین خرم با تأکید بر نقش برجسته استان آذربایجان شرقی در توسعه مناسبات با کشورهای همسایه شمال‌غرب کشور، اظهار داشت: این کشورها دروازه دسترسی ایران به بازار بزرگ اوراسیا هستند و با توجه به توانمندی واحدهای تولیدی استان، امکان صادرات به بازارهای منطقه از طریق این کشورها را داریم.

خرم با اشاره به نقش مهم بخش خصوصی در توسعه روابط اقتصادی با کشورهای همسایه، بر اهتمام اتاق بازرگانی تبریز برای جلب مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی و همکاری در پروژه‌های مشترک با بخش خصوصی کشورهای همسایه تأکید کرد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ایروان نیز در این دیدار با اشاره به ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری آذربایجان شرقی برای توسعه روابط با کشورهای همسایه، گفت: برای معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این استان تلاش می‌کنیم.

عباس بدخشان ظهوری، ظرفیت‌های اقتصادی، گردشگری و فرهنگی تبریز و آذربایجان شرقی را بسیار بالا عنوان کرد و افزود: این استان می‌تواند نقش اصلی را در توسعه روابط ایران با کشورهای همسایه ایفا کند.

در این دیدار عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد ارس نیز با اشاره به نقش منطقه آزاد ارس جهت حضور در بازار اوراسیا گفت: دسترسي به بازار كشورهاي عضو اتحاديه ي اقتصادي اوراسيا فرصت مناسبي براي نقش آفريني ايران در بازارهاي بين المللي فراهم نموده است كه در اين ميان اهميت منطقه ي آزاد تجاري ـ صنعتي ارس بواسطه واقع شدن مرز نوردوز در محدوده ي آن امري بديهي است.

غلامحسین کریمی افزود: مرز نوردوز تنها مرز زميني ايران با كشور ارمنستان به عنوان يكي از كشورهاي اتحاديه اوراسيا است و بعنوان دروازه ورود ایان به اتحادیه اوراسیا شناخته می شود و ايران از هيچ مرز زميني ديگري با كشورهاي عضو اتحاديه برخوردار نيست.

کریمی  گفت: با توجه به رویکرد دولت جدید مبنی اهمیت توجه به حوزه دیپلماسی اقتصادی با تاکید بر کشورهای همجوارو همچنین با توجه به ساخت منطقه آزاد مغري در نزديكي مرز ايران و ظرفيت هاي منحصر به فرد هر دو كشور، بستر مناسبي براي افزايش تعاملات و همكاري هاي مشترك دو كشور در منطقه ي آزاد ارس و مغري می باشد.

وی در پایان به نصب دستگاه ایکس ری و  ایجاد بازارچه مرزی بر اساس توافقات قبلی بین دو طرف در مرز نوردوز اشاره کرد ویادآور شد: پیش نویس تفاهم نامه ایجاد منطقه مشترک توسط سازمان منطقه آزاد ارس تهیه و به منطقه آزاد مغری جهت بررسی و ارائه پیشنهاد ارسال شده است ولی تاکنون این امر محقق نشده است.

خبرنگار منطقه آزاد ارس امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو